به میزبانی دانشگاه کردستان؛

نهمین نشست هیأت‌های استانی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی آغاز به کار کرد

۰۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۷ کد : ۴۹۵۹۳ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۰۸
نهمین نشست سالیانه هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی با حضور دکتر سعدان زکائی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم و مدیران مراکز نظارت و ارزیابی سراسر کشور در دانشگاه کردستان آغاز به کار کرد.
نهمین نشست هیأت‌های استانی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی آغاز به کار کرد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه کردستان، دکتر سعدان زکایی در آئین افتتاحیه نهمین نشست سالیانه هیئت‌های نظارت ارزیابی، تضمین کیفیت کشور که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه تأمین‌کننده مدیران و نیروهای اداره‌کننده جامعه و ادارات بوده و محصول دانشگاه در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور مستقیماً اثرگذار هستند.
وی گفت: ما باید خود را کارگزار حوزه دانایی بدانیم زیرا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جایی است که نیروهای حوزه علم و فناوری در آن حضور دارند.
دکتر زکایی با بیان اینکه انسان از راه دانایی است که می‌تواند در حیات ابدی نیز سربلند و سعادتمند باشد، تصریح کرد: نظارت توأم بانظم، انتقاد و بررسی شرایط و رسیدن به وضعیت مطلوب است و درنهایت برای بهبود کیفیت سیستم تلاش می‌کند.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: از سال اولی که این نشست‌ها صورت گرفت قصدمان کمک و دست‌گیری است و اکنون باهمت شما بزرگواران سطح کارها ارتقا پیداکرده و همچنان باید در این مسیر حرکت کنیم.
وی عنوان کرد: اگر در شرایطی مجبور به تذکر و برخورد می‌شویم باید خرسند باشیم زیرا امکان رشد و ترقی را برای افرادی که وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهند فراهم کرده‌ایم.
به گفته زکائی، از سال گذشته تاکنون در حوزه‌های مختلف کارهایی انجام‌شده و این نشست‌ها سنگ بنای آغازین و منشأ یک کار مهم در وزارت علوم است.
وی اذعان کرد: در مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی، سه معاونت ازجمله معاونت مسئول دانشگاه‌های غیردولتی، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های دولتی و همچنین مؤسسات پژوهشی و فناوری را در زیرمجموعه خود داریم.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: در حوزه معاونت پژوهش و فناوری دو سند درس‌نامه ارزیابی مؤسسات پژوهشی و دیگری درس‌نامه ارزیابی مؤسسات فناوری را آماده کرده‌ایم و امروز کتاب درس‌نامه به نام سنندج رونمایی می‌شود.
وی گفت: درس‌نامه بعدی که در مورد فناوری است تا ۲ ماه آینده نیز چاپ خواهد شد و باهمت شما است که دقت ما در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله فناوری افزایش‌یافته و گزارش‌هایی که ارائه می‌شود در تصمیم‌گیری‌های مهم بسیار اثرگذار است.
دکتر زکائی عنوان کرد: هنگامی‌که تعامل با حوزه ستاد افزایش می‌یابد افراد به این نتیجه می‌رسند که با ما همکاری کنند زیرا برای ارتقای کیفیت کاری خود مؤثر است.
رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی وزارت علوم عنوان کرد: باید در ورود افراد توانمند و علاقه‌مند به تمام رشته‌ها توازن برقرار شود زیرا اکنون اکثریت داوطلبان کنکور به سمت رشته‌های علوم تجربی ازجمله پزشکی می‌روند و ضروری است تا این دیدگاه را تغییر داد.


وجود نظارت و ارزیابی مستمر در دانشگاه‌ها؛ از شاخصه‌های دانشگاه پیشرفته
در ادامه دکتر رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان ضمن عرض خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در این مراسم، اظهار داشت: معتقدیم از شاخصه‌ها و مؤلفه‌های دانشگاه پیشرفته امروزی وجود نظارت و ارزیابی مستمر در دانشگاه‌هاست.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در تمام زمینه‌های پژوهش، آموزشی و … اخلاق محور باشند، افزود: دانشگاه‌ها باید با فعالیت‌های اخلاق محور، بتوانند در جامعه نقش مؤثری داشته و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.
رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه امروزه افزایش کمی دانشگاه‌ها، فضای رقابتی سنگینی را بین دانشگاه‌ها ایجاد کرده است، عنوان کرد: دستیابی به موفقیت در این عرصه از رقابت، بدون نظارت و ارزیابی به‌هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست و نظارت و ارزیابی آموزش عالی در این زمینه ضرورت اجتناب‌ناپذیری است که باید در نظر داشته باشیم.
وی تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر، توسعه کمی بیش‌ازحد و بی‌رویه مراکز آموزش عالی در سطح کشور موجب شده قطار حرکت آموزش عالی کشور از ریل اصلی خارج شوند که بازگرداندن آن‌ها به مسیر اصلی و پیشرفت علمی کشور، نیازمند نظارت و ارزیابی است و مردم کشور چشم‌انتظار اقدام مسئولان این حوزه هستند.
دکتر صادقی تصریح کرد: در ایران بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه وجود دارد که در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار بالاست و همچنین در استان کردستان هم ۴۵ مؤسسه آموزش عالی داریم که بااین‌وجود، کردستان جز استان‌هایی است که کمترین تعداد دانشگاه را دارد.
وی ضمن معرفی دانشگاه کردستان نیز، بیان کرد: ۱۰ هزار و ۶۰۰ دانشجو در ۲۰۰ رشته مقطع و ۸ دانشکده در دانشگاه کردستان در حال تحصیل هستند، همچنین ۳۸۰ نفر عضو هیئت‌علمی نیز در این دانشگاه در حال فعالیت هستند.
رئیس دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: بسیار جای خرسندی است که امروزه مؤسسات آموزشی برای نظارت و ارزیابی مؤسسات پژوهشی و مراکز رشد هم ورود پیدا کرده‌اند که گام مثبتی در راستای جلوگیری از تعدد بی‌کیفیت این مراکز است.
وی با تأکید بر ضرورت کیفیت محور بودن دانشگاه، گفت: برای داشتن سطح بالایی از کیفیت باید سه مورد همواره موردتوجه قرار گیرد که از آن جمله کیفیت دروندادی است به‌نحوی‌که ساختارها، برنامه‌ها، اساتید و … کیفیت را موردتوجه قرار دهند.
دکتر صادقی در ادامه بر ضرورت کیفیت محور بودن فرآیندهای یاددهی و یادگیری تأکید کرد و یادآور شد: برون دادها نیز اعم از کار پژوهشی، فارغ‌التحصیلان و … باید کیفی باشند که برای تحقق این امر الزامات اخلاقی وجود دارد که باید در تمامی زمینه‌ها همواره مورد توجه قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه به‌عنوان مکانی تخصصی باید در ارائه خدمات تخصصی خود استانداردهای لازم را رعایت کند، عنوان کرد: امروزه رقابت‌های مختلفی در بین دانشگاه‌ها وجود دارد و مشوق‌هایی برای جذب دانشجو در دفترچه کنکور درج می‌شود که این اقدام نیز برای موفقیت در این عرصه از رقابت و همچنین کمک به توسعه علمی کشور ضروری است.
در ادامه این مراسم از کتابی با عنوان دستنامه سنندج (مدل ارزیابی مؤسسه‌های پژوهشی کشور) با حضور رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم رونمایی شد.
ل. م ۵۴/ ع. ع ۵۷


( ۱ )