برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛

راه‌اندازی اولین مجموعه تحقیقاتی و آموزشی کیوی فروت ایران در دانشگاه گیلان

۰۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۷ کد : ۴۹۴۶۲ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۹۳
اولین مجموعه تحقیقاتی و آموزشی کیوی فروت برای نخستین بار در کشور، توسط محققان دانشگاه گیلان، راه‌اندازی شد.
راه‌اندازی اولین مجموعه تحقیقاتی و آموزشی کیوی فروت ایران در دانشگاه گیلان

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه گیلان، دکتر محمود قاسم نژاد استاد گروه علوم و مهندسی باغبانی دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گیلان و مجری این طرح اظهار داشت: کیوی فروت یکی از مهم ‌ترین محصول صادراتی کشاورزی ایران و به خصوص استان گیلان است که سهم زیادی در اشتغال‌زایی و ارزآوری کشور دارا می‌باشد.

وی افزود: با توجه به رسالت دانشگاه گیلان در داشتن ارتباط نزدیک با جامعه، موضوع تحقیق و توسعه روی جنبه‌های مختلف تولید و نگهداری میوه کیوی در دانشگاه گیلان از ۱۰ سال قبل شروع شد. مهم‌ترین محورهای تحقیقاتی عبارتند از: به‌کارگیری تکنیک ‌های جدید جهت افزایش عملکرد و بهبود کیفیت میوه کیوی، اصلاح روش‌های برداشت و نگهداری میوه و در آخر اصلاح و معرفی ارقام جدید کیوی فروت می باشند.

به گفته دکتر قاسم‌نژاد، در این مجموعه دو پروژه تحقیقاتی در حال اجرا وجود دارد؛ پروژه اول «احداث کلکسیون تحقیقاتی و آموزشی کیوی فروت» می‌باشد. این مجموعه به عنوان اولین کلکسیون کیوی فروت در ایران است که بیش از هزار ژنوتیپ از انواع مختلف کیوی فروت با رنگ گوشت میوه سبز، زرد، قرمز و انواع بی‌بی در آن کشت شده است. پروژه دوم نیز معرفی ارقام جدید کیوی فروت با رنگ گوشت قرمز و زرد حاصل از گرده‌افشانی آزاد می‌باشد.

وی در خصوص ایجاد کلکسیون تحقیقاتی کیوی فروت تصریح کرد: شروع احداث این کلکسیون در سال ۱۳۹۷ بود. ژنوتیپ ‌های کیوی فروت که در این مجموعه جمع‌آوری‌شده‌اند عمدتاً از کشور نیوزیلند وارد شدند. ابتدا نهال‌ها در گلخانه‌های تحقیقاتی دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گیلان در شرایط محیطی خاص تولید و در ادامه جهت غربالگری و گزینش ژنوتیپ ‌های برتر به عنوان رقم جدید یا به عنوان والد برتر برای کارهای اصلاحی بیشتر به زمین اصلی منتقل شدند.

مجری این طرح افزود: به‌طورکلی، اولین قدم در اصلاح و معرفی یک رقم جدید کیوی داشتن ژرم پلاسم و کلکسیون است. این‌گونه مجموعه‌ها می‌توانند پشتیبان صنعت کیوی فروت کشور باشد؛ بنابراین، جهت افزایش ارزش‌افزوده و تداوم در تولید و صادرات میوه کیوی، اولاً چنین کلکسیون‌هایی باید وجود داشته باشد، ثانیاً برنامه‌ریزی لازم جهت دست‌یابی به ارقام جدید متناسب با شرایط آب و هوایی کشور با در نظر گرفتن ذائقه مصرف‌کنندگان بین‌المللی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: در ایران تنها یک رقم از کیوی فروت که همان هایوارد با گوشت سبز است تولید می‌شود و تا به امروز اقدامی موثری نیز درخصوص اصلاح و یا معرفی ارقام جدید کیوی فروت صورت نگرفت؛ اما بایستی توجه داشت که امروزه ذائقه مصرف‌کنندگان بین‌المللی تغییر کرده و تمایل به مصرف میوه‌های کیوی با شکل، رنگ، طعم و مزه متفاوت افزایش پیدا کرد و آن‌ها حاضرند مبالغی زیادی برای مصرف چنین میوه‌های بپردازند. لذا ضروری است در ایران نیز موضوع ارقام جدید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر قاسم نژاد در خاتمه افزود: تا به امروز برای اجرا این پروژه تنها دانشگاه گیلان ما را مورد حمایت قرار داده است و با توجه به اثرات مثبت نتایج این‌گونه تحقیقات در ارتقای جایگاه صادرات میوه کیوی کشور انتظار می‌رود سایر ارگان ‌ها نیز ما را در این خصوص مورد حمایت قرار دهند.

ل.م ۵۴


( ۱ )