معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم عنوان کرد:

دسترسی به آموزش عالی در کشور؛ دو برابر متوسط جهانی

۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۷ کد : ۴۹۲۳۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۷۹
دکتر محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه هنر اصفهان گفت: دسترسی به آموزش عالی در کشورمان دو برابر متوسط جهانی و نزدیک به کشورهای توسعه‌یافته است.
دسترسی به آموزش عالی در کشور؛ دو برابر متوسط جهانی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه هنر اصفهان، دکتر نظرپور در این آیین که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد با اشاره به نقش مهم آموزش عالی در توسعه و اعتلای کشور اظهار داشت: نظام آموزش عالی به دلیل سر و کار داشتن با تربیت دانشمندان، متفکران و مدیران آینده و شکل‌دهی به سرمایه انسانی کشور و توسعه و تعالی علمی و فرهنگی، تاثیر و نقش موثری در بخش‌های مختلف دارد.
به گفته وی، همین نقش بی‌بدیل و مهم آموزش عالی است که موجب شده تا حضرت امام خمینی (ره) بارها به این موضوع اشاره داشته باشند و در موارد مختلفی یادآور شوند که دانشگاه باید کارخانه آدم سازی باشد؛ دانشگاه مرکز سعادت و شقاوت یک ملت است.
وی در ادامه سخنان خود، به تلاش دشمنان برای تضعیف آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: به دلیل نقش کلیدی آموزش عالی، دشمنان نیز با حساسیت ویژه، به مسائل مربوط به دانشگاه‌ها می پردازند و تلاش می‌کنند روند حرکت رو به جلوی دانشگاه را منحرف کنند و حتی از درون آن را تهی سازند.
دکتر نظرپور خاطرنشان کرد: تلاش مستمر دوست‌داران انقلاب برای ارتقای کشور از یک سو و تلاش شیطنت‌آمیز دشمنان از سوی دیگر، نزاعی است که از زمان پیروزی انقلاب در همه عرصه‌ها وجود داشته و آنچه هم اکنون در دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور جاری و ساری است خروجی همین منازعات است.
وی تاکید کرد: اگر موفقیتی در این زمینه وجود دارد باید قدردان زحمات افرادی باشیم که بستر مناسب را فراهم کرده‌اند و اگر نارسایی به چشم می‌آید باید هشداری باشد که حکایت از موفقیت دشمنان و افراد نادان دارد.
معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به ۲۰ برابر شدن جمعیت دانشجویان کشور از ابتدای انقلاب تاکنون، افزود: این آمار، افزایش بسیار بالای دسترسی به آموزش عالی نسبت به جمعیت را نشان می‌دهد و بررسی روند جمعیت دانشجویان به تفکیک جنسیت بیانگر آن است که جمعیت زنان بالغ بر ۳۰ برابر شده است.
وی با تاکید بر اینکه فارغ از کاستی‌های موجود، تلاش کشور در فراهم کردن شرایط برای بهبود دسترسی به آموزش عالی خوب ارزیابی می‌شود تصریح کرد: خوشبختانه روند رشد دانشجویان و میزان دسترسی به آموزش عالی در تمام مناطق کشور یکسان بوده و امکانات ایجاد شده محدود به منطقه خاصی نیست و شاخص افزایش سطح دسترسی به آموزش عالی در بین زنان افزایش بیشتری نسبت به مردان داشته است.
دکتر نظرپور توضیح داد: در حال حاضر نقش راهبردی توسعه علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه پایدار و حفظ و ارتقای موقعیت علمی و اقتدار کشور در منطقه و در سطح بین‌المللی اثبات شده است و بی تردید یکی از مهم‌ترین عوامل تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران اسلامی محسوب می شود.
معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم یادآور شد: دستاوردهای آموزش عالی در رشد و شکوفایی علمی، گسترش مرزهای دانش و خط شکنی و نفوذ به حوزه‌های انحصاری فناوری‌های پیشرفته، همواره در سال‌های اخیر مورد مباهات مسئولان عالی رتبه کشور و مورد توجه خاص مقام معظم رهبری بوده است.
دکتر نظرپور با اشاره به اینکه دسترسی به آموزش عالی در کشورمان دو برابر متوسط جهانی و نزدیک به کشورهای توسعه‌یافته است، افزود: درست است که موفقیت‌های آموزش عالی و دانشگاه‌ها در برخی از موارد بسیار عالی و درخور تحسین است، اما مشکلات موجود بر سر راه آموزش عالی کشور کم نیست. اگر بخواهیم این مشکلات را در نگاهی گذرا دسته‌بندی کنیم می‌توان به مواردی از جمله مدرک‌گرایی، نرخ بیکاران فارغ‌التحصیل، مهاجرت نخبگان به خارج کشور، عدم تطابق رشته‌های تحصیلی با مشاغل و عدم تناسب سرمایه انسانی موجود با نیازهای بازار کار اشاره کرد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر نظام آموزش عالی ایران دارای ۹ زیرنظام است که دانشگاه پیام نور، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی را شامل می‌شود.
دکتر نظرپور با بیان اینکه آمار ۲ هزار و ۹۰۰ مرکز آموزش عالی در ایران تامل برانگیز است ادامه داد: تعداد دانشگاه‌های دولتی ایران از ۶۵ دانشگاه در سال ۱۳۸۴ به بیش از ۱۴۰ دانشگاه افزایش پیدا کرده است که این افزایش منطقی به نظر نمی‌رسد.
وی با توضیح اینکه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با وجود همه پیشرفت‌هایی که دارند با مشکلاتی هم روبه‌رو است و کسی که در این شرایط و با علم به این مشکلات مسئولیت می‌پذیرد از خودگذشتگی می‌کند گفت: این از خودگذشتگی یعنی اینکه مسئول تازه نفس می‌داند همین افزایش جمعیت دانشجویی که به عنوان نقطه قوت از آن یاد شده، بدون داشتن زیرساخت‌ها و شرایط مطلوب و کیفیت مناسب اگر خوب مدیریت نشود می‌تواند مشکل‌آفرین یا بحران‌زا باشد. همچنین قطعاً با این موضوع آشناست که اگرچه تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت کشور در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۶ روند افزایشی داشته و از ۸ هزار و ۸۰۰ نفر با متوسط رشد سالیانه ۶.۱ دهم درصدی به بیش از ۸۵ هزار نفر رسیده است؛ اما متاسفانه در مقایسه رشد تعداد دانشجویان و هیئت علمی تمام وقت، نشان‌دهنده فاصله موجود در جذب اعضای هیئت علمی تمام وقت نسبت به جذب دانشجو در دانشگاه‌های کشور است.
معاون اداری و مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تاکید کرد: اگرچه آموزش عالی کشور از ۶ سند بالادستی غنی و بسیار ارزشمند سند چشم انداز، سیاست‌های کلی نظام، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی علم و فناوری برخوردار است که می‌تواند راهنمای کلی برنامه نظام آموزشی کشور باشد اما از طرفی یکی از چالش‌های پیش روی آموزش عالی کشور نیز همین حجم زیاد تنوع راهبردها و اقدام‌های درنظر گرفته شده در این اسناد است.
دکتر نظرپور با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کشور و دیگر اسناد بالادستی در مجموع بالغ بر ۲۰۰ راهبرد و ۷۰۰ اقدام پیش‌بینی شده، تاکید کرد: بنابراین تدوین و اجرای برنامه بر مبنای این اسناد مستلزم اولویت‌های راهبردی و اقدامات مذکور از طریق یک فرآیند علمی و در فضایی باثبات است.
دکتر نظرپور در پایان ضمن قدردانی از زحمات چهار ساله دکتر مصطفی کیانی برای دکتر رضا نصر اصفهانی سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان آرزوی موفقیت کرد و خاطرنشان کرد: اداره مجموعه‌ای نظیر این دانشگاه که علم، دانش و هنر در آن در کنار یکدیگر نشسته‌اند کاری است که جز با هم‌دلی امکان‌پذیر نیست.

 

رشته‌های تخصصی دانشگاه هنر باید طلایه‌دار ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد
دکتر رضا نصر اصفهانی سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه دانشگاه هنر اصفهان دانشگاهی غنی به لحاظ سرمایه انسانی ولی فقیر به لحاظ امکانات و فضای کالبدی است گفت: این دانشگاه با رشته‌های منحصر به فرد، در فضایی منحصر به فرد، گنجی پنهان در دل شهر گنبدهای فیروزه‌ای است؛ دانشگاهی که بر پایه تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه هنر پایه‌گذاری شده و در حال حاضر در راستای حرکت به سمت شناساندن این نیروی انسانی متخصص به جامعه است.
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود دهه آینده دهه رشد و بالندگی رشته‌های هنر و گرایش‌های میان رشته‌ای آن با علوم انسانی و فنی مهندسی باشد، ادامه داد: باید به استقبال از این موضوع رفت و لازم است زیرساخت‌ها را غنی‌تر کنیم و امکانات رفاهی برای دانشجویان مستعد کل کشور را فراهم آوریم تا بدون دغدغه بتوانند در دانشگاهی که دارای رتبه علمی ممتاز در رشته‌های هنر در کشور است تحصیل کنند.
دکتر نصر اصفهانیاز اهداف آینده گفت و یادآور شد: دانشگاه هنر قرار است در تعاملات بین المللی سرآمد حوزه تخصصی خود در کشور باشد و در حد توان خود به رفع مشکل اشتغال دانش‌آموختگان کمک کند. این دانشگاه در آینده نزدیک می‌تواند بر پایه کمک به ایجاد کسب‌وکارهای کوچک مقیاس و با ارزش افزوده بالا در جهت افزایش توان رقابتی شهر اصفهان و کشور گام بردارد.
دکتر نصر اصفهانی با توضیح اینکه رشته‌های هنر پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب و کار بر پایه اقتصاد خلاق برای دانش آموختگان دارد عنوان کرد: تجربه مرکز رشد تخصصی هنر در چهار سال گذشته مفید بود و لازم است این تجربه را سرلوحه ایجاد پارک فرهنگ و هنر قرار داد و این موضوع که بنده تدوین کننده آن بودم سرلوحه تدوین برنامه راهبردی دانشگاه شد.
به گفته وی، در بررسی‌های انجام شده، رشته‌های دانشگاه هنر توان اشتغال‌زایی بالاتری در مقطع کارشناسی به نسبت سایر رشته‌های دانشگاهی دارند و همچنین کسب و کارهای هنربنیان، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که می‌توانند الگوی مناسبی برای اشتغال‌آفرینی در جامعه باشند.
دکتر نصر اصفهانی عنوان کرد: رشته‌های هنری با ویژگی‌هایی چون حجم سرمایه‌گذاری پایین، پایه نیروی انسانی مهارتی، و ارزش افزوده بالا و زودبازدهی با آلایندگی کم است و باید مورد توجه جدی برنامه‌ریزان اقتصادی قرار بگیرند.
سرپرست دانشگاه هنر اصفهان در پایان تاکید کرد: رشته‌های تخصصی در این دانشگاه باید طلایه‌دار ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشند و الگوی زندگی ایرانی اسلامی را در جامعه ترویج دهند.
دکتر مصطفی کیانی ریاست سابق دانشگاه هنراصفهان نیز با تشریح عملکرد چهارساله مدیریت خود، گفت: یکی از اهدافی که باید مورد توجه قرار بگیرد منافع دانشگاه هنر اصفهان است که باید در هر دوره مدیریتی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
دکتر مصطفی کیانی با بیان اینکه آمار دانشیاران دانشگاه از ۴ نفر به ۲۳ نفر رسیده است ادامه داد: تاکنون هر اتفاق خوبی در این دانشگاه به وقوع پیوسته مدیون تلاش‌های کارکنان و اساتید است و به دست آوردن رتبه‌های پژوهشی حاصل فعالیت های بی‌دریغ کادر دانشگاه و دانشجویان است.
وی توجه به خرد جمعی، استفاده از پتانسیل نیروی انسانی درون دانشگاه، تلاش برای ارتقای علمی دانشگاه، تلاش برای حل مشکلات دانشجویان با بضاعت‌های موجود دانشگاه و اصلاحات ساختاری را از جمله مهم‌ترین اقدامات خود در طول ۴ سال ریاست بر دانشگاه هنر اصفهان دانست.
حجت الاسلام و المسلمین ابطحی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر اصفهان نیز در این آیین با بیان اینکه مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی وظیفه‌ای برای خدمت‌رسانی است گفت: در دوره چهار ساله خدمت دکتر کیانی در دانشگاه هنر اصفهان، اتفاقات خجسته‌ای رخ داد که از جمله آنها می‌توان به قانون‌مداری، حفظ بیت‌‎المال و حساسیت نسبت به آن، توجه به خردجمعی، پرکاری و حضور پررنگ مدیران در دانشگاه اشاره کرد.
وی تصریح کرد: دکتر نصر اصفهانی سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان نیز از سرمایه‌های این دانشگاه هستند و وی جوان‌ترین رئیس تاریخ این دانشگاه است.
حجت الاسلام و المسلمین ابطحی، دانشجویان و استادان دانشگاه هنر اصفهان را جزء سرمایه های مهم کشور و در زمره نخبه‌ترین دانش‌آموختگان فرهنگ و هنر ایران زمین دانست و تاکید کرد: این دانشگاه با این سرمایه ارزشمند انسانی، شایسته شرایط و امکاناتی به مراتب بیشتر از وضع موجود است و خواستار توجه بیشتر وزارت علوم به دانشگاه هنر اصفهان شد.
در پایان این مراسم ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند دکتر مصطفی کیانی، حکم سرپرستی دانشگاه هنر اصفهان به دکتر رضا نصر اصفهانی اعطا شد.
ل.م ۵۴// ع.ع ۵۷


( ۱ )