هم‌زمان با روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای؛

پنج پروژه عمرانی در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان خوزستان افتتاح شد

۰۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۸ کد : ۴۹۰۶۶ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۳۱
آیین افتتاح پنج پروژه عمرانی در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان خوزستان با حضور دکتر ابراهیم صالحی‌عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و شریعتی استاندار خوزستان برگزار شد.
پنج پروژه عمرانی در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان خوزستان افتتاح شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای، دکتر صالحی‌عمران در این آیین که همزمان با روز ملی مهارت در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار داشت: نظام آموزش عالی باید یک سیاست‌گذاری درست و فعالانه انجام دهد و یکی از کارهایی که می‌تواند انجام شود، توجه به توسعه کمی و کیفی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است؛ در عین حال اعتقادی به توسعه بی‌رویه، حتی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نداریم.

وی تصریح کرد: خوزستان جزء اولین استان‌هایی بود که پس از قبول مسئولیت در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آن حضور پیدا کردم اولین تفاهم‌نامه ما نیز با خوزستان بسته شد.

وی افزود: کمبود‌های آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای به اندازه‌ای زیاد است که من در بررسی که کردم متوجه شدم اگر بخواهیم یک بازسازی ساده در دانشکده‌ها انجام دهیم به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که کل بودجه فنی و حرفه‌ای سالانه حدود 800 میلیون تومان است به همین دلیل اگر بخواهیم این کار را با استفاده از منابع ملی و دانشگاهی انجام دهیم، ممکن نیست و باید از منابع استانی به این منظور استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: امیدوارم ما باز هم تفاهم‌نامه را ادامه دهیم و شاهد این باشیم که دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بحث کارگاه‌ها و تجهیزات، الگوی سایر دانشگاه‌های کشور باشد.

دکتر صالحی عمران گفت: آموزش عالی ما باید این تجربه‌ای را که در غرب در این زمینه وجود داشت را مدنظر قرار دهد؛ در چنین شرایطی نتیجه این می‌شود که در سال جاری حدود 700 هزار داوطلب در رشته علوم تجربی داریم که خواهان تعداد رتبه‌های محدود علوم پزشکی هستند.

وی خاطرنشان‌کرد: ما راهنمایی، مشاوره تحصیلی و هدایت تحصیلی مناسب نداریم. گاهی سیاست‌گذاری کشور ما سیاست‌گذاری منفعلانه‌ای است، یعنی تابع تقاضاهای اجتماعی است که گاه غیر منطقی هستند. یعنی اگر رشته علوم تجربی داوطلبان زیادی دارد، ما می‌خواهیم رشته‌های این حوزه را گسترش دهیم. ما از نظر تعداد دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی جزو سه کشور برتر دنیا هستیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نظام آموزش عالی باید بار دیگر یک سیاست‌گذاری درست و فعالانه انجام دهد. یکی از کارهایی که می‌تواند انجام شود توجه به توسعه کمی و کیفی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است. چه در دوره متوسطه و چه آموزش عالی باید این توسعه صورت گیرد .

دکتر صالحی‌عمران افزود: تنها به این دلیل که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ذاتا خوب است، اینکه فکر کنیم این رشته‌ها و دانشکده‌ها باید به صورت بی‌رویه توسعه پیدا کنند، اصلا خوب نیست. توسعه کمی را باید بر اساس نیاز بازار کار و مشاغل آینده انجام دهیم. بدون بررسی، هر نوع توسعه‌ای حتی توسعه فنی و حرفه‌ای شاید مناسب نباشد.

وی ادامه داد: با رصد فارغ‌التحصیلان ورودی 93 و 94 دیدیم که در برخی رشته‌ها فارغ‌التحصیلان ما 80 درصد و در برخی رشته‌ها 30 تا 35 درصد شاغل هستند. این نشان می‌دهد ما باید دقیق عمل کنیم و نباید هر رشته‌ای را توسعه دهیم. کیفیت‌نگری بحث اساسی ما است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از اساسی‌ترین کارها توجه به فضاهای فیزیکی و آزمایشگاهی است. به همین دلیل یک برنامه پنج ساله برای توسعه فضاهای فیزیکی در دستور کار ما قرار گرفته است. کارگاه باید از کلاس زیباتر باشد. به‌روزرسانی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها از دیگر برنامه‌های ما هستند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود یک هزار و 300 کارگاه و آزمایشگاه در سراسر کشور دارد.

دکتر صالحی‌عمران افزود: یکی دیگر از مسائلی که مورد توجه قرار دارد، سرفصل درسی است. زمانی که من دانشگاه را تحویل گرفتم، سرفصل‌های درسی ما مربوط به 20، 30 سال گذشته بودند؛ شروع به تغییر سرفصل درسی رشته‌های خود کردیم به این ترتیب تاکنون 26 سرفصل درسی مصوب شده‌اند و از مهرماه این برنامه‌های درسی اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: این مساله موجب ارتقای مربیان ما نیز می‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های ما توانمندسازی مربیان است. هر قدر روی اساتید خود سرمایه‌گذاری کنیم، خروجی‌های ما و ورود ما به بازار کار بهتر خواهند شد.

س.س51/ل.م54