با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک؛

شاخه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در دانشگاه بیرجند تأسیس شد

تعداد بازدید:۷۲۳
تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و دانشگاه بیرجند با حضور دکتر محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه‌ای و دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند امضاء گردید و به‌طور رسمی شاخه مرکز منطقه‌ای در کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند به‌عنوان قطب علمی و آموزشی شرق کشور و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی استان خراسان جنوبی تأسیس شد.
شاخه مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در دانشگاه بیرجند تأسیس شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری ( RICeST )، دکتر دهقانی در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه همکاری گفت: ایجاد شاخه مرکز منطقه‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور یکی از مؤثرترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی بخصوص در شرایط تحریم است زیرا در این صورت امکان تبادل مدارک علمی فی‌مابین و اشتراک‌گذاری منابع علمی مختلف از قبیل کتاب‌های تخصصی، مقالات مختلف علمی منتشرشده در مجلات معتبر و یا همایش‌های علمی، گزارش‌های فنی و پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و غیره، فراهم آمده و باعث صرفه‌جویی در تأمین بودجه و اعتبار منابع علمی موردنیاز دانشگاه‌ها خواهد شد.

وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز منطقه‌ای و دانشگاه بیرجند، ضمن ایجاد امکانات مناسب جهت استقرار شاخه مرکز منطقه‌ای، امکان ارائه خدمات اطلاع‌رسانی علمی به اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بدون محدودیت فراهم‌شده و دسترسی مستقیم به منابع علمی پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای ایجاد خواهد شد.

بر همین اساس، امکان درج اطلاعات و متن کامل منابع علمی مانند: مقالات، مجلات، مجموعه مقالات، کنفرانس‌ها، متن و چکیده‌ی طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه بیرجند تولید و منتشر گردیده است جهت نمایه‌سازی در پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای وجود خواهد داشت و از این طریق تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی امکان رؤیت و بهره‌برداری از این منابع علمی را در آینده خواهند داشت.

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری بر اساس تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگستان علوم جهان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۰ تأسیس‌شده و هدف اصلی این مرکز تأمین مدارک علمی موردنیاز اعضای هیئت‌علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایران و کشورهای منطقه است.

ازجمله فعالیت‌های مهم مرکز منطقه‌ای می‌توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تأسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیرفارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات موردنیاز آن‌ها اشاره کرد.

این مرکز در حال حاضر بیش از ۸ میلیون مدرک علمی در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف خود ازجمله مقالات نشریات و همایش‌ها، کتاب‌ها، گزارش‌های طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و پایان‌نامه‌ها در کلیه حوزه‌های موضوعی ازجمله علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و … و به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی بوده که به‌صورت الکترونیکی به‌صورت IP-Base در اختیار اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان این دانشگاه قرار می‌گیرد.

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری به‌منظور خدمات‌رسانی بیشتر بیش از ۳۵ شاخه را در دانشگاه‌های مهم کشور و مراکز علمی ازجمله دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، گیلان، بوعلی سینا همدان، شهید باهنر کرمان، هرمزگان، ارومیه، پیام نور، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور، یاسوج، صنعتی سهند تبریز، جامعه المصطفی (ص) و … را تأسیس کرده و بدین ترتیب یک شبکه علمی پیوسته میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور فراهم‌شده است.

این مرکز همچنین دارای چندین شاخه در سایر کشورهای منطقه می‌باشد که در چند سال اخیر باهدف گسترش ترویج زبان و ادبیات فارسی مرکز منطقه‌ای نسبت به تأسیس شاخه به‌منظور دسترسی به پایگاه و منابع اطلاعاتی فارسی خود در سایر دانشگاه‌های دارای کرسی زبان فارسی اقدام کرده است که در چند ماه قبل تأسیس شاخه در کشور آذربایجان ازجمله آن‌ها بوده است.


برگزاری کارگاه جایگاه دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی در دانشگاه بیرجند توسط ISC

کارگاه یک‌روزه آشنایی با نظام‌های رتبه‌بندی در سطح ملی و بین‌المللی با حضور رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مدیر گروه رتبه‌بندی ISC و با شرکت اعضای هیئت‌رئیسه، اعضای شورای دانشگاه، رؤسای دانشکده‌ها، مدیران بخش‌های مختلف و برخی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

در ابتدای مراسم، رئیس دکتر خامسان دانشگاه بیرجند درخصوص برنامه‌های مختلف مدیریت دانشگاه در حوزه‌های مختلف ازجمله توجه به زیرساخت‌های مهم از قبیل به‌روز کردن آئین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های دانشگاه، ارتقای سطح فنآوری اطلاعات، تأمین نیازمندی‌های پژوهشی دانشگاه، تغییر و تحول در شبکه کتابخانه‌ای، حمایت از استعدادهای درخشان، برنامه عملیاتی در جهت بین‌المللی کردن فعالیت‌های مختلف دانشگاه و اهمیت ورود دانشگاه در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی مطالبی را ارائه کرد.

در ادامه، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، برنامه‌های حمایتی مختلف این پایگاه ازجمله کیفیت‌بخشی به نشریات نمایه شده درISC، بازنگری اساسی در شیوه‌نامه ثبت همایش‌های علمی و نمایه‌سازی آن‌ها در سامانه ثبت همایش‌ها و نیز ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در سه بخش دانشگاه‌های ملی، دانشگاه‌های کشورهای اسلامی و نیز رتبه‌بندی جهانیISC را تشریح نمود.

وی گفت: ازآنجاکه افزایش اثرگذاری یا کیفیت تحقیقات یکی از مسائل مهم برای دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های تحقیقاتی در جهان محسوب می‌شود، در این سلسله کارگاه‌ها، راهکارهای ارتقای سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی ارائه می‌شود.

دکتر دهقانی اظهار داشت: موارد یادشده به‌طور مستقیم بر رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی و همچنین جایگاه دانشگاه در عرصه‌های بین‌المللی اثر می‌گذارد. در حال حاضر برخی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای سنجش میزان اثرگذاری یا مرجعیت علمی، میزان همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها، به‌کارگیری نتایج پژوهش در عرصه نوآوری و فناوری و نیز استفاده بیشتر از تولیدات علمی پژوهشگران به‌صورت استناد به تولیدات آن‌ها در دنیاست.

این کارگاه در دو بخش مختلف ارائه شد؛ در بخش اول لزوم توجه به مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها در تدوین شاخص‌های رتبه‌بندی، روش‌شناسی، معیارها و شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور بر اساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارائه گردید و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بیرجند در هر معیار و شاخص به‌صورت مقایسه‌ای مشخص شد.

در بخش دوم، برخی مباحث مرتبط با دانشگاه‌های تراز جهانی و شاخص‌های مختلف نظام بندی‌های بین‌المللی معتبر مانند رتبه‌بندی تایمز، شانگهای، لایدن و … بیان شد. همچنین، در این کارگاه ارائه وضعیت دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی و حضور ۲۹ دانشگاه کشور در رتبه‌بندی تایمز و نیز ۲۶ دانشگاه کشور درمجموع دانشگاه‌های برتر دنیا در رتبه‌بندی لایدن مورد تحلیل قرار گرفت.

ل. م ۵۴


( ۱ )