به همت پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد محقق شد؛

کشف کاربرد جدید برای ترکیب پلی اکسومتالات‌ها

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۵ کد : ۴۶۶۹۳ دستاوردهای دانشگاه ها
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری تیم دانش‌آموزی دبیرستان شاهد فردوسی مشهد و پژوهش‌سرای رازی آموزش و پرورش ناحیه دو مشهد، موفق به کشف کاربرد جدیدی برای ترکیب پلی اکسومتالات‌ها بر پایه کگین شدند که یک دستاورد جدید در این زمینه محسوب می‌شود.
کشف کاربرد جدید برای ترکیب پلی اکسومتالات‌ها

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر مسعود میرزائی شهرابی استاد گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص اظهار داشت: این دانش آموزان این آزمایش را بارها و بارها با نرم افزارFLUCA شبیه‌سازی کرده‌اند، آنها یک الکترون را با انرژی 2GeV به سمت ترکیب های K4SiMo12O40 و K3PMo12O40 و K4SiW12O40پ رتاب کرده‌اند و توانسته‌اند فوتون‌هایی با طیف‌های متفاوت مثل پرتوی گاما، پرتویX ، فرابنفش و زیرقرمز به دست آورند که نکته قابل اهمیت این آزمایش، این است که آنها پرتوی X با انرژی بی‌نظیری تولید کرده‌اند که قابلیت این را دارد به جای ماده تنگستن در لامپ تولید پرتوی ایکس استفاده شود و نکته دیگر آنکه پرتوی گامایی که تولید به دست می‌آید انرژی بالایی داشته و از نوع گامای زوج تخریبی است.
وی تصریح کرد: به عبارت دیگر در زمان برخورد الکترون با ترکیب‌های کگین به جای تولید فوتون یک الکترون و پوزیترون تولید می‌شوند که در مرحله بعد الکترون با پوزیترون واکنش نشان می‌دهد و در اثر این واکنش فوتون تولید می‌شود.
دکتر میرزائی شهرابی افزود: قطعاً این گونه دستاوردها بدون تکیه بر آزمایش‌ها و پژوهش‌های اساتید و دانشمندان گذشته که در این زمینه فعالیت‌های علمی بسیاری داشته‌اند حاصل نمی‌شود و در همین راستا تلاش‌ها، تجربیات و آزمایش‌های علمی ارزشمند دکتر اشتیاق حسینی استاد شیمی معدنی دانشگاه فردوسی مشهد حائز تقدیر است.
به گفته وی فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران جوان و باانگیزه می‌تواند افق‌های روشنی را برای آینده کشور به ما نشان دهد.
گفتنی است پلی اکسومتالات ها ترکیب های فلز-اکسیژن هستند که کاربردهای فراوانی در حوزه کاتالیست‌ها، دارویی و ذخیره گاز دارند.
ل.م ۵۴