در پژوهشی در دانشگاه حکیم سبزواری صورت گرفت؛

ارائه راهکاری جهت رفع مشکل محاسبات سازه‌های کامپوزیتی تحت اثر ضربه در سرعت‌های پایین

۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۳ کد : ۴۶۴۰۵ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۸۴۳
در تازه ترین پژوهش انجام شده در دانشگاه حکیم سبزواری، راهکاری برای حل مشکل همگرایی و حجم بالای محاسبات سازه‌های کامپوزیتی تحت اثر ضربه در سرعت‌های پایین ارائه شد.
ارائه راهکاری جهت رفع مشکل محاسبات سازه‌های کامپوزیتی تحت اثر ضربه در سرعت‌های پایین

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه حکیم سبزواری، در تشریح این پژوهش آمده است: یکی از مشکلات شبیه سازی مساله برخود اجسام به سازه های کامپوزیتی، مشکلات همگرایی و حجم بالای محاسبات می باشد. در این تحقیق، یک روش عددی جدید به نام روش آنالیز مودال کاهش یافته برای تحلیل دینامیکی مساله ضربه به سازه های ساندویچی ارائه شده است.
در این روش، جسم ضربه زننده بصورت یک جسم یک درجه آزادی در نظر گرفته شده است. سازه ساندویچی بر مبنای یک تئوری تغییرشکل برشی مرتبه بالا و بصورت یک سازه با چندین درجه آزادی مدلسازی شده است.
جهت کاهش حجم محاسبات و کم نمودن درجات آزادی سیستم، روش آنالیز مودال و ترکیب ناقص مودها ارتعاشی به کار گرفته شده است. تحلیل های عددی انجام شده نشان می دهد روش پیشنهادی در این تحقیق در مقایسه با سایر روشهای مشابه، حجم و زمان تحلیل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد بدون اینکه دقت محاسبات کاهش یابد.
حاصل این پژوهش، مقاله مشترک دکتر مجتبی لزگی نظرگاه عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران و دکتر احسان اعتمادی، اعضای هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری، با عنوان: Reduced modal state-space approach for low-velocity impact analysis of sandwich beams است که در مجله Composite Structures که دارای رتبه Q1 و ضریب تاثیر ۴٫۱۰ می‌باشد چاپ شده است.
گفتنی است این مقاله از طریق لینک زیر قابل دسترسی می‌باشد:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0263822318317720
ل.م ۵۴/