دکتر نظرپور در ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی:

امروزه توسعه منابع انسانی در سازمان‌ها مبتنی بر خودشکوفایی و نمایش استعداد کارمندان است

۰۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۱ کد : ۴۵۱۲۶ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۹۷۹
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه توسعه منابع انسانی در سازمان‌ها، تنها به مدیریت کارکنان و پرداخت حقوق آنان محدود نمی‌شود، گفت: امروزه این مسئله بر خود شکوفایی و نمایش استعدادهای بالقوه کارمندان مبتنی است.
امروزه توسعه منابع انسانی در سازمان‌ها مبتنی بر خودشکوفایی و نمایش استعداد کارمندان است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی که روز یکشنبه ۷ بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، با بیان اینکه توسعه منابع انسانی بخشی از مدیریت منابع انسانی است که جنبه‌های مختلف توانمندسازی کارکنان در سازمان را در بر می‌گیرد، گفت: توسعه منابع انسانی چارچوبی را فراهم می‌کند که به کمک آن، کارمندان مهارت و دانش‌های فردی و سازمانی خود را افزایش می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه توجه به منابع انسانی برای هر سازمانی که به پویایی خود اهمیت می‌دهد، امری حیاتی است، افزود: این منابع برخلاف دیگر منابع موجود در سازمان، دارای ظرفیت‌های نامحدود و بالقوه‌ای هستند که اگر توسط مدیران شناسایی شوند، برای تعالی فرد و سازمان بسیار را‌ه‌گشا خواهند بود.
دکتر نظرپور ادامه داد: قابلیت‌ها و شایستگی‌های افراد در صورتی بروز و توسعه می‌یابد که بطور پیوسته مورد پایش قرار گیرد، لذا ایجاد محیطی که به طور مداوم قابلیت‌های افراد را شناسایی کند، یکی از جنبه‌های مهم مدیریت و توسعه منابع انسانی مبتنی بر شایستگی است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تصریح کرد: در ابتدا توسعه منابع انسانی در سازمان‌ها تنها بر محور مدیریت کارکنان و ناظر بر پرداخت حقوق آنان بود، اما امروز این حوزه دستخوش تغییرات اساسی شده و بر خود شکوفایی و نمایش استعدادهای بالقوه کارکنان توجه دارد.
وی با بیان اینکه توجه به توسعه کارکنان نقش کلیدی در بسیاری از حوزه‌های مدیریت منابع انسانی دارد، اظهار داشت: در مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی سیستم اعطای پاداش و تسهیلات به کارکنان نیز بر پایه قابلیت‌های آنان صورت می‌گیرد. در پارادایم توسعه منابع انسانی نیز، کارکنان منابع خلق ارزش هستند و به عنوان سرمایه‌های سازمان محسوب می‌شوند.
دکتر نظرپور با اشاره به اینکه نگاه به منابع انسانی با استخدام و آموزش کارکنان، ارزیابی و پرداخت حقوق آغاز می‌شود اما با جنبه‌های انگیزشی ادامه می‌یابد، گفت: یکی از علل ظهور پارادایم مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ظهور عصر خدماتی و ورود بخش اعظمی از شرکت‌های خدماتی به این حوزه است که براساس رویکرد آن، کارکنان دیگر یک عامل تولید نیستند بلکه تبدیل به منبع رقابتی سازمان شده‌اند و با تکیه بر همین منابع است که بسیاری از مدیران ارشد، کارکنان خود را به عنوان دارایی اصلی مبتنی بر خلق ارزش‌های سازمان می‌دانند.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ادامه داد: از نظر شرکت‌های خدماتی گوناگون، کارکنان بیش از آنکه منبع تولید و انجام‌‌دهنده وظایف شغلی باشند، منبع خلق ارزش هستند لذا توسعه منابع انسانی برای سازمان‌ها بسیار مهم و عامل اصلی مزیت رقابتی در سازمان‌های امروزی است.
وی با بیان اینکه اکنون صرفاً رضایت شغلی کارکنان در سازمان‌ها مطرح نیست بلکه خودشکوفایی و نمایش استعداهای بالقوه آنان نیز مدنظر قرار دارد، مطرح کرد: امروزه این امر باعث شده تا مدیران منابع انسانی به جای آنکه صرفاً نقش مدیریتی را ایفا کنند، تبدیل به شرکای اصلی در پیشرفت سازمان‌ها شوند.
دکتر نظرپور عنوان کرد: اکنون حوزه مدیریت افراد در سازمان‌های چندملیتی، بر جنبه‌های شخصیتی کارکنان متمرکز است و از این طریق هنگام جذب، بهترین نگرش‌ها را وارد سازمان خود می‌کنند.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، گفت: در حال حاضر توسعه منابع انسانی در سازمان‌ها، محدود به پرداخت حقوق و ثبت ساعت کاری کارمندان نیست بلکه ناظر بر استخدام افرادی است که برای سازمان ارزش افزوده ایجاد کنند و راه را برای رسیدن به اهداف سازمانی هموارتر سازند.
دکتر نظرپور در ادامه توجه به مفهوم توسعه و تعالی شایستگی در نظام آموزش عالی کشور، توسعه و تعمیق راهبردهای دانشی و آموزش از طریق سازگاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی هم‌راستا با فناوری نوین آموزش توسعه منابع انسانی، سازگاری‌های علمی و پژوهشی برای انتخاب برترین پژوهش‌ها و یافته‌های علمی در محیط‌های علمی مبتنی بر سند چشم‌انداز توسعه در افق ۱۴۰۴ و همگام‌کردن شاخص‌ها با سند تحول راهبردی آموزش عالی، نهادینه‌سازی شاخص‌های دانشگاه سبز با رویکرد زیست بوم بنیان با رویکرد توسعه و تعمیق فرهنگ دانشی محیط زیستی در تمام مطالبات و هنجارها، فرهنگ‌سازی در جهت ارائه مدل ارزیابی و توسعه دانشگاه‌های برتر کشور به منظور بهبود رتبه علمی در مقیاس جهانی با رویکرد توسعه منابع انسانی، فرهنگ‌سازی برنامه‌های دولت الکترونیک و هوشمندسازی سازمان یادگیری و یاددهی در محیط‌های علمی با توسعه فناوری‌های نوین مدیریتی، صیانت از حقوق معنوی مطالعات و پژوهش‌های علمی و ارتقای سطح پاسخگویی و شفافیت فرایندهای هوشمندسازی نظام ملی آموزش و پژوهش در دستگاه‌های اجرایی، شناسایی و انتخاب فناوری‌های نوین علمی و پژوهشی و ارائه خدمات آموزش در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، تدوین نظام ارزیابی و توسعه و تقویت کانون‌های شایستگی مدیران و کارکنان در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، استقرار نظام‌های منابع انسانی بر خط بر مبنای آمایش سرزمینی و برنامه‌ریزی و سازماندهی انسانی با هویت آموزش‌های سیاره‌ای بر مبنای مدل‌های شایستگی حقوقی و تخصصی را ۱۰ نکته اساسی در ارتقا و توسعه منابع انسانی در کشور دانست.

ز‌.ح ۷۴/ ع.ع ۵۷