وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری تاکید کرد:
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، بازوی فکری وزارت علوم است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم در این نشست اظهار داشت: مراکز پژوهشی که خارج از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت دارند باید بازوان مطالعاتی و مشاورهای مدیران دستگاههای اجرایی کشور باشند چرا که ضرورت وجودی این مراکز انجام کار تخصصی و کمک به تصمیمگیری و تصمیمسازی در کشور است.
به گفته وزیر علوم، جشنواره بینالمللی فارابی فرصت مغتنمی برای معرفی و شناساندن فرهیختگان، پیشکسوتان و انتقال تجربههای علمی و گرانقدر آنان به نسل جوان است.
وی تصریح کرد: اعتقاد دارم پژوهشگاهها و پژوهشکدههای کشور باید هم مسألهمحور باشند و هم تخصصی کار کنند.
دکتر غلامی، افزود: در درون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علاوه بر اینکه باید به دستاوردها توجه ویژه کنیم، قطعاً وظیفه تحقیق و توسعه حوزههای علمی را نیز بر عهده داریم؛ بحث مهم آیندهپژوهی در هر زمینه و رشتهای است که قاعدتاً مراکز مختلف از جمله مراکز پژوهشی علوم انسانی و اجتماعی این کار را به خوبی انجام داده و خواهند داد.
به گفته وی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، بخشی از حوزه و بازوی فکری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و باید از ظرفیتهای خود در جهت بررسی زمینههای کاری، مأموریتها و مسئولیتهای وزارت علوم استفاده کنند.
وزیر علوم بیان کرد: مدیران ما در سیاستگذاری، اجرا و آیندهنگری نیاز دارند که بخش فکری فارغالبال و تخصصی در کنار آنها باشد تا بتوانند به صورت مستمر تغذیه فکری برای برنامهریزی دقیقتر و تصمیمگیریهای درستتر ارائه کنند.
وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم در یک مقطع زمانی قرار گرفته که نیاز است تصمیمات مهمی را اخذ کند؛ در مباحثی چون تحول در حوزه آموزش عالی، ساماندهی آموزش عالی و ورود به دانشگاههای نسل جدید، باید مباحث فرهنگی و اجتماعی را در کنار برنامهها مورد توجه قرار دهیم. انتظار داریم که این امر در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و سایر مراکز پژوهشی و گروههای علمی مستقر در دانشگاهها انجام شود.
دکتر غلامی بیان کرد: در حوزه فناوری و توسعه مبتنی بر فناوریهای جدید، نقش مهمی را برای دانشگاهها تعریف کردهایم که نیاز است به بحثهای فرهنگی و اجتماعی آن نیز توجه شود. آنچه امروز انتظار آن است که تلاشهای تحقیقاتی و مطالعاتی به کاربست برسد و مورد توجه قرار گیرد و قطعاً برای برنامهریزان و تصمیمگیران تأثیرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه در کشور از ظرفیتهای علمی بسیار خوبی برخورداریم، افزود: همه باید تلاش کنیم در مسیر برنامهریزی، مدیریت، تصمیمگیری و تصمیمسازی، این ظرفیتها علمی را در جایگاه خود قرار دهیم و نهادینه سازیم.
به گفته وزیر علوم، در علوم انسانی و اجتماعی گفتمانهای گسترده و متعددی در دورههای معاصر بخصوص در ۲۵ سال گذشته شکل گرفته و ارائه شده است؛ لذا آنچه میتواند چارهساز و مؤثر باشد همفکری، همافزایی و همگرایی متخصصان و دانشمندان این حوزه است.
وی تصریح کرد: مجموعه علوم انسانی و اجتماعی، مسئولیتهای اجتماعی خاص و مهمی برعهده دارند که به لحاظ تخصصی و آیندهنگری امید است بیش از گذشته به آن توجه داشته باشیم؛ مطالعات بسیار خوبی در این حوزه انجام شده و نیاز است نتایج آن به مدیران و تصمیمگیران در حوزههای علوم، تحقیقات و بخشهای فرهنگی و دانشجویی منتقل شود.
دکتر غلامی خاطرنشان کرد: وزارت علوم تلاش کرده در سطوح مختلف بین محققان، اساتید و مسئولان اجرایی ارتباط برقرار کند؛ تشکیل «خوشههای علمی» و نشست اخیر با معاون اول رئیس جمهوری نمودی بود تا دانشگاهها و مراکز پژوهشی، دیدگاهها و نظرات خود را به مسئولان ذیربط منتقل کنند.
به گفته وزیر علوم، دیوار میان مسئولان و صاحبان فکر و اندیشه فرو ریخته و باید این ارتباطات نهادینه شود.
وی با اشاره به بازدید کوتاه خود از نمایشگاه ارائه دستاوردهای پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی افزود: به لحاظ موضوعی و برونداد، ظرفیتهای علمی موجود در این پژوهشکده قابل توجه است.
لزوم تسری ابعاد فرهنگی و اجتماعی در تمامی حوزهها
دکتر حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز در این آئین گفت: این پژوهشگاه در چهارگروه پژوهشی، مطالعات اجتماعی، فرهنگی، زنان و آیندهنگر فعالیت دارد و همواره سعی کرده نگاه فرابخشی داشته باشد.
وی اظهار امیدواری کرد بتوانیم ابعاد فرهنگی و اجتماعی را در تمامی حوزهها حتی در حوزه علم و فناوری، تسری دهیم و بتوانیم در اعتلای حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی گامهای مؤثری برداریم.
دکتر میرزایی خاطرنشان کرد: از دغدغههای اصلی ما بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه است و درخواست داریم که شما به عنوان سکاندار این حوزه بیش از پیش در سیاستگذاریها و اقداماتی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام میشود آن را نافذ بدانید چرا که میتواند بسیاری از معضلات دانشگاه و کشور را حل کند.
به گفته رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی دغدغهای که بتواند دانشگاه و جامعه را در تعامل با یکدیگر قرار دهد را در دستور کار قرار دادهایم تا بتوانیم بدیهیات عقلی را در باب مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی انجام دهیم.
درادامه این نشست صمیمانه، چند تن از مدیران و اعضای هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نقطه نظرات و دیدگاههای خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷