دکتر برومند در همایش پژوهش و علوم انسانی در دوران معاصر:

لزوم حل چالش‌های کشور بدست پژوهشگران علوم انسانی/ تخصص‌گرایی مهمترین شاخص کیفیت پژوهش‌ها است

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۸ کد : ۴۳۹۲۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۱۶۷
معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه تکنولوژی و فناوری بدون علوم انسانی در بسیاری از مواقع نشان‌دهنده جامعه‌ای تاریک است، بر حل چالش‌های کشور بدست پژوهشگران علوم انسانی تاکید کرد.
لزوم حل چالش‌های کشور بدست پژوهشگران علوم انسانی/ تخصص‌گرایی مهمترین شاخص کیفیت پژوهش‌ها است

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مسعود برومند معاون پژوهشی وزیر علوم در همایش پژوهش و علوم انسانی در دوران معاصر که صبح امروز (سه شنبه ۲۷ آذرماه) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان اینکه هر سال هفته پژوهش دلیلی برای مطرح کردن دستاوردهای دانشگاه‌ها است، اظهار داشت: امسال در این هفته به نظر رسید که لازم است تا چالش‌های علمی در کنار دستاوردها، بیان شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر اهمیت ایجاد نمایشگاهی از تقاضاها افزود: همچنین در این هفته علاوه بر عرضه دستاوردها، نمایشگاهی از تقاضاها نیز برپا شده تا براساس آن به وظیفه تمرکز بر نیازها، راه‌حل‌های رسیدگی به آن بررسی شوند.

دکتر برومند در ادامه با بیان اینکه علوم تجربی و فنی به اهمیت پیشرفت فناوری و تکنولوژی اشاره می‌کند و این موضوع سبب دور شدن از علوم انسانی می‌شود، گفت: تکنولوژی و فناوری بدون علوم انسانی در بسیاری از مواقع نشان‌دهنده جامعه‌ای تاریک است، از این رو نیاز به حل مشکلات کشور بواسطه علوم انسانی الزامی است.

وی در خصوص چالش‌های علوم انسانی تصریح کرد: امروزه یکی از نگرانی‌های علوم انسانی این است که چون اکثر مسئولان در حوزه‌های فنی تحصیل کرده‌اند پس احتمال دارد از اهمیت علوم انسانی آگاه نباشند.

دکتر برومند با اشاره به اینکه عمده مسائل و مشکلات کشور در حوزه علوم انسانی حل می‌شود، اظهار داشت: سیستم‌سازی و ایجاد نظام در رشته‌های فنی و مهندسی انجام می‌شود اما پر کردن محتوای این نظام‌ها به علوم انسانی بازمی‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه بستری باید فراهم شود که نیازهای جامعه شناخته شوند، خاطر نشان کرد: شناسایی اولویت، موضوعات و طرح دقیق مسئله و طراحی فرآیند امور از جمله موضوعاتی است که امروزه باید بیش از پیش مور توجه قرار گیرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم به اهمیت افزایش کیفیت پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: تخصص‌گرایی از جمله مهم‌ترین شاخص‌ها در افزایش کیفیت در پژوهش‌ها است که این موضوع در علوم فنی و مهندسی به نسبت علوم انسانی بیشتر دیده می‌شود بطوریکه در علوم ریاضی و تجربی فقط صاحب‌نظران قادرند تا به ارائه نظر بپردازند اما متأسفانه در علوم انسانی بسیاری از افراد بدون تخصص به خود اجازه می‌دهند تا در تمامی حوزه‌ها اظهار نظر کنند.

وی در ادامه به صرف هزینه‌های بسیار در پژوهش اشاره کرد و عنوان کرد: در حال حاضر خروجی و اثربخشی بسیاری از تحقیقات بطور کامل مشخص نیست و اگر این مسئله برطرف شود، بی‌شک راه‌حل بسیاری از مشکلات جامعه از جمله آب و تصادفات در حوزه علوم انسانی یافت می‌شود.

دکتر برومند گفت: اکنون با توجه به شرایط جامعه، در پژوهش شاخص‌های امروز توانایی حل مسائل دیروز را دارند اما باید توجه داشت که مشکل فردا با این روش‌ها حل نخواهد شد از این رو لازم است تا به سمت کار تیمی در پژوهش پیش رفته برویم.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه مراکز تیمی پژوهشی به عنوان مراکز اصلی در نظر گرفته می‌شوند، اظهار داشت: برخی مبانی پژوهشی در علوم انسانی هستند که نتایج پذیرفته شده مناسبی دارند که لازم است این مباحث به گونه‌های متفاوتی طراحی شوند.

وی به اهمیت مدل‌های بومی در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: باید یک قانونمندی خاص براساس اصول دیده شود تا در زمینه علوم انسانی آمادگی فکری به منظور طراحی مدل‌های بومی جهت رفع نیاز جامعه ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های راهبردی باید به برنامه‌های اجرایی تبدیل شود چرا که توانایی لازم در حوزه علوم انسانی وجود دارد، افزود: اکنون نیاز به بررسی دقیق‌تر پروژه‌ها در دانشگاه‌ها وجود دارد و سیستم برنامه‌ریزی کشور برای بودجه به تغییرات نیاز دارد اما ایجاد این تعییرات کار ساده‌ای نیست.

معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید بتوان بدست پژوهشگران علوم انسانی گره‌های کشور را باز کرد.

ز.ح ۷۴/ ع.ع ۵۷

کلید واژه ها: دکتربرومند