انعقاد تفاهم نامه همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و دانشگاه الزهرا (س)

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۱ کد : ۴۱۰۳ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۴۶۰
تفاهم نامه همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و دانشگاه الزهرا (س) منعقد شد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشوردر نشستی با حضور اعضای هی...
تفاهم نامه همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و دانشگاه الزهرا (س) منعقد شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشوردر نشستی با حضور اعضای هیئت رئیسه دانشگاه الزهرا شرکت کرده و سپس، درجمع اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه الزهرا (س)  درخصوص امتیازات و تسهیلات ویژه صندوق سخنرانی کرد.
دراین جلسه دکتر خان بیگی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه الزهرا (س) با بیان جایگاه بالای علم و دانش دراسلام که از افتخارات یک مسلمان است، گفت: در دین اسلام ارزش هر کس به دانسته هایش می باشد و دانش درمقوله و بینش ما به شکل کیمیاست که ماهیت شی را عوض می کند. وی از غرور، دنیا طلبی و حسد به عنوان آفت های علم یاد کرد.
درادامه دکترانسیه خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا (س) نیز دراین نشست حضور دکترضرغام و امکانی را که صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور درجهت پشتیبانی از طرح های پژوهشی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه فراهم می سازد، مغتنم شمرد.
وی به تبیین شرایط پژوهش درکشور اشاره کرد و افزود: خیلی از افراد به دلیل ابهاماتی که وجود دارد نتوانستند دراین راه صحیح گام بردارند. دانشگاه‌های ما از اسراف رنج می‌برد ما دائما با دانشجویانی در ارتباط هستیم که موضوعاتی را برای پایان نامه انتخاب می‌کنند که کاربردی نیست و در واقع علم در جهت درستی استفاده نمی‌شود.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: درحالی که برخی دانشجویان با مشکلات مالی برای پایان نامه دست و پنجه نرم می‌کنند ما طرح‌های نیمه کاره‌ای داریم که برای حل معضلات کشور است و می‌تواند به ما برای پیشرفت جامعه کمک کند و چه بهتر که دانشجویان پایان نامه‌های خود را دراین طرح‌ها انجام دهند.
وی درادامه به غیر نافع بودن علوم اشاره کرد و افزود: اگر پژوهش دراین مسیر جهت دهی شود می‌توانیم برخی مشکلات را حل کنیم. ممکن است تحریم محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده باشد ولی موانع و تحریم‌هایی که خودمان با امتیازات و خط کشی‌هایی که برای ارتقا چیده ایم می تواند منجر به عدم پیشرفت شود.
دکترخزعلی درادامه بیان داشت: مشکل دیگر موازی کارکردن دانشگاه هاست بسیاری از اوقات یک پروژه درچند دانشگاه درحال انجام شدن است و این خود مشکلی برای انجام پروژه‌ها می‌باشد.
وی در پایان افزود: علم سلطان و تسلط و توانمندی است ولی به شرط آنکه نافع باشد و سرمایه علم به خوبی دیده شود ما بخش عمده‌ای از سرمایه‌ها را هدر می‌دهیم چرا که در کج راهی حرکت می‌کنیم که به هدف نمی‌رسد. امیدواریم با انعقاد تفاهم نامه همکاری بتوانیم یک جهش بزرگ رو به جلو برداریم.
درادامه دکترنصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، در سخنانی با تأکید براینکه پژوهش از آموزش، و آموزش از پژوهش جدا نیست، گفت: اگر بیشتر از آموزش، به پژوهش نمی رسیم، بایستی به اندازه آموزش، برای تحقیقات ارزش قائل باشیم و با تعیین اولویت های پژوهشی براساس نیازهای کشور بتوانیم با حمایت مادی و معنوی صندوق از پژوهشگران به حل معضل شهر، منطقه و کشور خود کمک کنیم.
وی افزود: این تفکر که تحقیقات هزینه بر است، اشتباه می باشد بلکه پژوهش حلال مشکلات است و روش های جدیدی را در رفع نیازهایمان، جلوی راه ما قرار می دهد و تولیدکننده ثروت است.
دکترضرغام به مشارکت 70 درصدی بخش خصوصی آمریکا در فعالیت های پژوهشی، به دلیل سودآوری این بخش، اشاره کرد و گفت: این درحالی است که سهم بخش خصوصی در زمینه پژوهش در کشور ما، فقط 1/5درصد است که آن هم محقق نمی شود.
وی درهمین راستا، سفارش انجام پروژه های تحقیقاتی با موضوع های "مدیریت پژوهش" و "اقتصاد پژوهش" را از جمله اولویت های تعیین شده برای کارگروه های صندوق حمایت از پژوهشگران مطرح کرد.
دبیرشورای بنیاد ملی نخبگان همچنین با تأکید برتقویت بعد کیفی آموزش عالی، گفت: اصل 44 اجرا شده است اما باید اثرات اجرای آن را در آموزش عالی و پژوهش ببینیم و برای تحقق این هدف، می بایست آموزش دانشجویان مان به گونه ای انجام شود که دانش آنان در هرکجای دنیا قابل استفاده باشد.
وی با وجود چهارمیلیون و هفت صدهزار دانشجوی شاغل به تحصیل دردانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی کشور و رشد کمی آموزش عالی که بخش پژوهش را متاثر کرده است، بر ضرورت رشد کیفی متناسب با کمیت آموزش عالی، تأکید کرد.
دکترضرغام گفت: برای رشد کیفی آموزش عالی، ضمن تأمین برخی امکانات از طریق دولت، باید بخشی از آن، مستقیما توسط مراکز علمی و دانشگاهها و به روش های گوناگون، جذب شود.
وی افزود: به همین منظور، باید مراکز علمی جایگاه و پایگاه مردمی داشته باشند و فعالیت این مراکز، برای مردم ملموس باشد، و اگر این جایگاه ایجاد شود و نظام نظارت و ارزیابی تقویت شود، توسعه کمی و کیفی و افزایش بودجه های تحقیقاتی و آموزش عالی حاصل خواهد شد.
دکترضرغام حضور خود درجمع اساتید و محققان دانشگاه الزهرا (س) را به منظور همفکری جهت استفاده بهتر از منابع که نتیجه مطلوب و تاثیرگذاری داشته باشد، اعلام کرد و گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران، پشتیبانی مادی و معنوی خود را در قالب کرسی پژوهشی، گرنت و پسا دکترا ارائه می دهد.
درادامه این نشست، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران، به سئوالات اساتید و پژوهشگران حاضر دراین جلسه، پاسخ گفت.
درپایان این نشست، تفاهم نامه همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران با دانشگاه الزهرا (س) توسط روسای دو مجموعه، به امضا رسید.
همچنین موضوع مورد تفاهم دراین قرارداد، شامل حمایت صندوق از 15 طرح پسا دکتری براساس سیاست‌ها و اولویت‌های دانشگاه و صندوق و ایجاد لینک پورتال های دومجموعه برای آگاهی از کارهای تحقیقاتی انجام شده و دردست انجام است.
براساس این تفاهم‌نامه، مدت اعتبار اجرای این همکاری‌ها، پنج سال است که قابل تمدید از سوی دو طرف خواهد بود.
گفتنی است درپایان نیز دکترضرغام به اتفاق همراهان از پروژه های عمرانی دانشگاه الزهرا بازدید کردند.