دکتر شریعتی نیاسر در جمع معاونان آموزشی دانشگاه‌ها خبر داد:

تدوین «طرح جامع مهارت‌آفرینی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان دوره کارشناسی»

۱۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۹ کد : ۴۰۰۰۹ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۶۰۳
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را از مهم‌ترین نکاتی دانست که امروز در سطح جامعه و مدیریت آموزش عالی کشور وجود دارد و گفت: در همین راستا وزارت علوم، طرح جامع مهارت‌آفرینی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان دوره کارشناسی را تدوین کرده است.
تدوین «طرح جامع مهارت‌آفرینی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان دوره کارشناسی»

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر شریعتی نیاسر امروز (سه‌شنبه) در دومین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور با اعلام این خبر اظهار داشت: برای اجرای این طرح، ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و امیدواریم که با تخصیص آن از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور بتوانیم گام مؤثری در راستای مهارت افزایی و افزایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی برداریم.
وی مهارت‌افزایی دانشجویان در دوران تحصیل را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه‌ها در سال جاری ارزیابی کرد و گفت: در بحث تقویت مهارت افزایی دانشجویان باید توجه داشته باشیم دانشجویان به صورت چند وجهی تربیت شوند و علاوه بر آموخته‌های تحصیلی، برخی مهارت‌های اجتماعی و بین‌رشته‌ای و متناسب با نیاز بازار کار را نیز کسب کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم، بحث اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مسئولان نظام توصیف کرد و افزود: عمده نگرانی‌های مسئولان به این دلیل است که محصولی که از دانشگاه‌ها خارج می‌شود بتواند در جامعه مؤثر و مفید واقع شود.
دکتر شریعتی نیاسر اظهار داشت: اگر چه حرکت‌های خودجوشی در بحث مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی دانشجویان در برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شکل گرفته اما همواره تاکید می‌کنیم دانشگاه‌ها باید فراتر از مأموریت متعارف خود در این زمینه گام بردارند.
وی در ادامه به سیاست‌های حمایتی وزارت علوم در حوزه اشتغال‌زایی و کارآفرینی دانشجویان اشاره کرد و گفت: تا حدودی اجرای این برنامه‌ها به پشتیبانی حقوقی و قانونی مرتبط است که در وزارت علوم این کار در حال انجام است.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در سال ۱۳۹۵ اولین بخشنامه درخصوص دروس اختیاری به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که بر اساس آن اختیار دانشگاه‌ها برای انتخاب دروس اختیاری بیشتر شد و توانستند برخی دروس اختیاری را به صورت رایگان به دانشجویان ارائه کنند.
دکتر شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند با توجه به شرایط اقلیمی و منطقه‌ای هر درسی را که می‌خواهند تدوین و به عنوان دروس اختیاری به دانشجویان ارائه کنند و فقط تاکید وزارت علوم آن است که این دروس مازاد بر واحدهای مجاز دانشجویان باشند و در محدوده سقف سنوات مجاز دانشجویان ارائه شوند.
وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های مهارت‌افزایی دانشجویان در دانشگاه‌ها باید در مقطع کارشناسی متمرکز باشد، تصریح کرد: بیشترین تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند و البته این برنامه باید با توجه به ویژگی تحصیلی، توزیع مقطع تحصیلی، جنسیت و گروه‌های آموزشی صورت بگیرد.
دکتر شریعتی نیاسر در ادامه گفت: با توجه به شرایط حساس تحریم که امروزه با آن مواجه هستیم لازم است دانشگاه‌ها با هم افزایی بیشتر از نقاط قوت یکدیگر استفاده کنند و بتوانند از این طریق تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و بر اساس آن بتوانند کاهش بودجه و اعتبار خود را با هم‌افزایی و بهره‌گیری از امکانات یکدیگر برطرف کنند.
وی تاکید کرد: در برنامه‌های کوتاه مدت باید بتوانیم از توانمندی‌های موجود به صورت هم‌افزا استفاده کنیم و یک هم افزایی بین مراکز دانشگاهی صورت بگیرد و حتی در زمینه استفاده از نیروی انسانی کارآمد نیز باید میان دانشگاه‌ها هم افزایی باشد.
دکتر شریعتی نیاسر برنامه و قدم مهم دیگر را ساماندهی مؤسسات آموزش عالی اعلام کرد و گفت: امروز مؤسسات آموزش عالی سطح سه و چهار باید سعی کنند تا با هم کار کنند و با کمک هم مشکلات را حل کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان گفت: به زودی دفتر مهارت افزایی دانشجویان در زیرمجموعه معاونت آموزشی وزارت علوم تشکیل می‌شود تا به دانشگاه‌ها در این زمینه کمک کند.
سیاست‌های کلان وزارت علوم در زمینه مهارت‌افزایی از سوی مراجع عالی وزارت، ارائه گزارش از پیشرفت کارگروه راهبری عملیاتی کردن برنامه کلان بهبود کیفیت آموزش دانشگاه‌ها، ارائه طرح نهایی «برنامه‌های مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان کارشناسی» بر اساس پیشنهادات دریافت شده از دانشگاه‌ها، گزارش اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته در معاونت آموزشی برای تکمیل طرح جامع مهارت‌افزایی و دریافت گزارش عملکرد دانشگاه‌ها از اهداف این نشست یک روزه بود.
س.س ۵۱/ ع. ع ۵۷


( ۴ )