با تلاش محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی محقق شد؛

تولید آب‌شیرین‌کن‌های متحرک برای تصفیه آب در حد آشامیدن /عرضه نسل جدید باتری‌های خودرو در کشور

۰۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۹ کد : ۳۹۸۴۲ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۰۰۲
یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز نوآوری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آب شیرین‌کن‌های پرتابلی را با استفاده از پنل‌های خورشیدی تولید کرده است که قادر است در هر منطقه حمل شده و آب را در حد آشامیدن تصفیه کند.
تولید آب‌شیرین‌کن‌های متحرک برای تصفیه آب در حد آشامیدن /عرضه نسل جدید باتری‌های خودرو در کشور

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از ایسنا، فرشاد ترابی، مجری طرح و استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی زمینه تحقیقاتی این شرکت را تولید سیستم‌های خورشیدی، نیروگاه‌های بادی و انواع باتری‌های فعال دانست و گفت: این شرکت با همکاری یک شرکت فناور در حوزه انرژی در شهرک صنعتی مامونیه استان مرکزی فعالیت‌های تحقیقاتی خود را آغاز کرده است.

وی پنل‌های خورشیدی را از جمله دستاوردهای این شرکت نام برد و ادامه داد: آب شیرین‌کن‌های خورشیدی از دیگر دستاوردهای ما است، ضمن آنکه توسعه باتری‌های فلز- هوا را نیز در دستور کار قرار دادیم.

ترابی، از اجرای طرح ایستگاه شارژ خورشیدی برای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد و گفت: این طرح را به طور کامل پیاده‌سازی کردیم و درصدد هستیم تا این طرح را در این دانشگاه اجرایی کنیم، ولی تاکنون اعتبارات آن تامین نشده است.

مجری طرح به بیان جزئیات سیستم‌های آب شیرین‌کن خورشیدی پرداخت و یادآور شد: آب شیرین‌کن‌ها را به طور پرتابل طراحی کردیم که این قابلیت موجب می‌شود به صورت پرتابل آب مورد نیاز را تصفیه کند.

به گفته این محقق، آب تصفیه شده توسط این دستگاه در حد آشامیدن و کاملاً شیرین است و انرژی آن نیز توسط پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به باتری‌های فلز- هوای تولید شده در این شرکت فناورنیز اشاره کرد و افزود: باتری‌ها انواع مختلفی چون باتری‌های "زینک- روی" یا "فلز- هوا" دارند و در باتری‌های فلز- هوا یک طرف فلز و طرف دیگر هوا است و این باتری‌ها آینده باتری‌های خودرو را تشکیل می‌دهند.

 

وی باتری‌های لیتیوم- هوا را آخرین فناوری باتری‌های لیتیومی دانست و خاطر نشان کرد: بسیاری از شرکت‌ها اکنون بر روی باتری‌های لیتیومی متمرکز شده‌اند تا باتری‌های لیتیوم- هوای قابل شارژ آنها به نتیجه برسد تا بتوانند محصولی قابل عرضه برای کاربرد در خودروها شوند.

مجری طرح دلیل اقبال باتری‌های فلز- هوا را کم بودن وزن آنها و کاستن از وزن خودرو و همچنین صرفه‌جویی زیادی در مصرف بنزین ذکر کرد و یادآور شد: ما در این شرکت در حال توسعه این نوع باتری‌ها هستیم.

س.س ۵۱/ ر.ب ۴۵