• ENGLISH
  • شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
  • آ + آ -

معاون آموزشی وزارت علوم در نشست چالش های مهارت افزایی ؛

کنترل کمی ، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی ، سرلوحه برنامه های معاونت آموزشی وزارت علوم

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۴ کد : ۳۹۲۰۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۲۳
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست چالش های مهارت افزایی گفت: شعار معاونت آموزشی وزارت علوم در دولت تدبیر و امید برداشتن گام های موثر در جهت تحقق کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی در این حوزه است.
کنترل کمی ، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی ، سرلوحه برنامه های معاونت آموزشی وزارت علوم

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر شریعتی با اشاره به لزوم کنترل کمی در پذیرش دانشجویان اظهار داشت: در این مرحله توانسته ایم وضعیت را مهار کنیم و جلوی رشد بی رویه را در بیشتر زیر نظام ها بگیریم و در ارتقای کیفی نیز حرکت های خوبی صورت گرفته که برگزاری چنین نشست هایی خود نقش موثری در تقویت ارتقای کیفی دانشگاه ها دارد.

وی با اشاره به اینکه ما متولیان آموزش عالی باید از کیان آموزش عالی در برابر هجمه ها دفاع کنیم گفت: در حال حاضر در سطح کشور ۱۲.۵ درصد نرخ بیکاری عمومی داریم و میانگین نرخ بیکاری در جمع فارغ التحصیلان حدود ۱۷ درصد است و نکته حائز اهمیت این است که تقریباً ۴۰ درصد از کل فارغ التحصیلان افرادی هستند که مدرک کارشناسی را دارند یعنی جمعیت کثیری از بیکاران یا افرادی که در شغل های غیر مرتبط با رشته تحصیلی هستند مدرک کارشناسی دارند.

وی به موضوع اهمیت دادن به دوره های کارشناسی اشاره کرد و افزود: دانشجویان کارشناسی در صورتی که شغل مناسبی پیدا نکنند معمولاً به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می روند لذا باید سعی کنیم برای دوره های کارشناسی کارآفرینی کنیم و افزایش متقاضی برای ادامه تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی از اثرات سو همین معضل است و یا عده کثیری از فارغ التحصیلان کارشناسی به علت پیدا نکردن شغل مناسب تصمیم به مهاجرت از کشور می گیرند لذا ما باید با تعامل و همفکری زمینه هایی برای کارآفرینی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ایجاد کنیم.

دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه روسای دانشگاه ها و معاونان شان کانون های تفکر آموزش عالی کشور هستند، گفت: ما باید برای پیشبرد آموزش عالی کشورمفاد برنامه ششم توسعه را سرلوحه کار قرار دهیم زیرا بر اساس این برنامه دانشگاه های ما به چهار دسته دانشگاه های با ماموریت محوری بین المللی شدن، ملی، منطقه ای و محلی تقسیم می شوند.

وی در ادامه افزود: طبق برنامه ششم توسعه، ده درصد آمار دانشجوی خارجی باید جذب دانشگاه های سطح یک که برنامه بین المللی دارند بشوند و ۳ درصد دانشجوی خارجی جذب دانشگاه های سطح دو و دو درصد جذب دانشگاه های سطح سه و دانشگاه های سطح چهار نباید در برنامه پذیرش دانشجوی خارجی ورود پیدا کنند.

دکتر شریعتی نیاسر به ارائه پیشنهاداتی به دانشگاه ها برای رفع چالش های پیش رو پرداخت و گفت: از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی انتظار می رود به توانمند سازی استادان توجه ویژه ای داشته باشند و راه اندازی مراکز توانمند سازی استادان از برنامه های دانشگاه های سطح ۱ و ۲ باشد، نکته مهم دیگر توجه به رصد سرنوشت فارغ التحصیلان است که این امر از طریق راه اندازی و تقویت انجمن های دانش آموختگان امکان پذیر است.

وی با اشاره به لزوم توجه دانشگاه ها به برنامه محوری گفت: از دانشگاه های کشور انتظار می رود که تعامل بیشتری با سایر زیر نظام ها مانند دانشگاه آزاداسلامی و دانشگاه پیام نور و سازمان فنی و حرفه ای کشورداشته باشند و از پتانسیل این مراکز استفاده کنند و در بحث های مهارت افزایی تدبیر و چاره اندیشی مدیران آموزش عالی بسیار کارساز است و نباید منتظر نهادهای بالادستی باشیم و باید خودمان راهکارهای مفید را پیدا و اجرایی کنیم.

س.س ۵۱/ ر.ب ۴۵