معاون آموزشی وزارت علوم در همایش ملی آموزش عالی ایران، اولویت‌های این حوزه را مطرح کرد:

«ساماندهی مراکز آموزشی در حال توسعه »، «ارتقای سطح اختیارات دانشگاه‌ها» و «توسعه مهارت افزایی دانشگاه‌ها»

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۸ کد : ۳۸۹۸۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۶۱۱
دکترمجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین سومین همایش ملی آموزش عالی ایران که با محوریت ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی آموزش عالی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، «ساماندهی مراکز آموزشی در حال توسعه »، «ارتقای سطح اختیارات دانشگاه‌ها» و «توسعه مهارت افزایی دانشگاه‌ها» را از اولویت‌های مهم این وزارتخانه دانست.
«ساماندهی مراکز آموزشی در حال توسعه »،  «ارتقای سطح اختیارات دانشگاه‌ها» و «توسعه مهارت افزایی دانشگاه‌ها»

‌به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر شریعتی نیاسر در این آیین اظهارداشت: از ابتدای دولت یازدهم در عرصه آموزش عالی شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی سرلوحه اقدامات بود و این شعار، کلید واژه‌ای است که حکایت از چالش‌های آموزش عالی در کشور دارد که برای رفع آنها باید از همه دست‌اندرکاران آموزش عالی کمک بگیریم.

وی افزود: اگر بتوانیم مشارکت عمومی دانشگاهیان در امور آموزش عالی را فراهم کنیم، می‌توانیم در بستر خرد جمعی مسائل این حوزه را مدیریت کنیم و قطعاً پس از آن با حمایت و عزم راسخ مسئولان مواجه خواهیم بود.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف‌مان کانون‌های فکری را در مبادی مختلف شکل دادیم و از بسیاری از استادان و روسای دانشگاه‌ها کمک گرفتیم و ضمن طرح موضوع و دریافت نظرات؛ راه حل‌هایی نیز ارائه شد.

وی عنوان کرد: پتانسیل جامعه علمی کشور ما مخصوصاً با حضور جوانان در دانشگاهها بسیار بالا است و باید از این پتانسیل‌ها متناسب با سطح و توانمندی جامعه بهره‌برداری بهینه کنیم.

دکتر شریعتی نیاسر درخصوص افزایش جمعیت دانشجویی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون گفت: از سال ۱۳۵۷ تاکنون جمعیت دانشجویی کشور از ۱۷۵ هزار نفر به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است که این رشد، ۵ برابر بیشتر از افزایش میانگین جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد اعضای هیئت علمی نیز از سه هزار نفر در اوایل انقلاب اسلامی به ۸۰ هزار نفر رسیده است و همچنین تعداد مؤسسات آموزش عالی از ۲۴۰ مرکز به ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز افزایش یافته است.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه در سال ۱۳۶۱ دانشگاه آزاد اسلامی رسماً به صورت فراگیر شکل گرفت و در سال ۱۳۶۴ شاهد تفکیک رشته‌های علوم پزشکی از غیر پزشکی بودیم، گفت: در سال ۱۳۶۷ دانشگاه پیام‌نور، در دهه ۷۰ دانشگاه جامع علمی کاربردی، در دهه ۸۰ شورای تحول علوم انسانی و در دهه ۹۰ نیز دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سطح ملی در سطح وسیعی آغاز به کار کردند.

وی با اعلام اینکه اکنون دانشگاه آزاد اسلامی ۳۵ درصد، دانشگاه‌های مهارتی ۱۸ درصد، دانشگاه پیام نور ۱۶ درصد، دانشگاه‌های دولتی ۱۵ درصد از دانشجویان کل کشور و بقیه در سایر مراکز توزیع شده اند، افزود: این آمار بیانگر آن است که فقط ۱۵ درصد جمعیت دانشجویان کشور از آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی استفاده می‌کنند و ۸۵ درصد مابقی برای تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هزینه پرداخت می‌کنند.

به گفته دکتر شریعتی نیاسر رشد بی‌رویه و غیرهدفمند دانشجویان، ضعف نظارتی و عدم ارتباط دانش‌آموختگان با نیازهای جامعه از جمله چالش‌هایی است که درسال‌های گذشته به خوبی مهار شده است ولی باید گام‌های جدی‌تری در این زمینه برداشته شود.

معاون آموزشی وزارت علوم به طرح «آمایش آموزش عالی» اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین محور این طرح «منطقه‌بندی کردن آموزش عالی» است و امیدواریم در سال ۱۳۹۷ این موضوع کاملاً عملیاتی شود چرا که با اجرای این طرح، امکان تمرکززدایی، هم‌افزایی و انطباق نیازهای منطقه با سیاست‌های توسعه‌ای آموزش عالی فراهم می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته هم دانشگاه‌های بزرگ با یکدیگر ادغام می‌شوند تا از هم‌افزایی آن استفاده کنند.

دکتر شریعتی نیاسر ماموریت‌گرایی را اولویت مهم و دیگر آموزش عالی دانست و افزود: دانشگاه‌ها باید بر مدار مأموریت های تعریف شده و خاص خود قدم بردارند.

وی به «نظام یکپارچه سنجش و پذیرش دانشجو» اشاره کرد و گفت: نظام پذیرش دانشجو در کشور باید مطلوب‌تر شود.

دکتر شریعتی نیاسر گفت: امروز ۱۲ هزار آموزشکده در سطح کشور به بحث کنکور می‌پردازند که تعداد ۲هزار مرکز از این مراکز در تهران هستند.

وی گفت: امیدوارم که شاهد حذف کنکور به شکل کنونی باشیم البته این را باید متذکر شوم که نمی‌توان انتظار داشت طی ۶ ماه تا یک سال آینده حذف کنکور در کشور عملیاتی شود.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خواستار اصلاح نظام تخصیص اعتبار برای مراکز آموزش عالی شد و گفت: در گذشته تخصیص اعتبار صرفاً بر اساس تعداد و جمعیت دانشجویی انجام می‌شد که این امر پارامتر مؤثری در رشد بی رویه کمی بود اما با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور، اصلاح نظام تخصیص اعتبار صورت گرفت و هم‌اکنون تخصیص اعتبار براساس سرانه دانشجو نیست و بر اساس مؤلفه‌های کیفی انجام می‌شود.

وی افزود: بررسی سرانه اعتباری ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان نشان می‌دهد که ثروتمندترین دانشگاه‌ها سالانه سرانه ۵۰۰ هزار دلار و پایین‌ترین سطح دانشگاه‌ها سرانه ۲۰ هزار دلاری دارند. بهترین دانشگاه‌های ما در بهترین حالت سرانه سالانه دانشجویان ۱۷ میلیون تومان است، البته میزان سرانه دانشجویی در برنامه ششم توسعه دو برابر شد ولی با برنامه ریزی ها، این سرانه باید حداقل سه تا چهار برابر شود.

دکتر شریعتی نیاسر بر برنامه‌محور بودن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تاکید کرد و گفت: مطابق برنامه ششم توسعه، دانشگاه‌ها به چهار دسته بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم شده‌اند. بر این اساس دانشگاه‌های سطح ۱ ماموریت‌های فراملی، دانشگاه‌های سطح ۲ ماموریت‌های ملی، دانشگاه‌های سطح ۳ ماموریت‌های منطقه‌ای و دانشگاه‌های سطح ۴ ماموریت‌های محلی را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، دانشگاه‌های سطح ۱ باید ۵ درصد دانشجویان کشور و دانشگاه‌های سطح ۲ باید ۲۰ درصد دانشجویان کل کشور، دانشگاه‌های سطح ۳ باید ۳۵ درصد دانشجویان کل کشور و دانشگاه‌های سطح ۴ باید ۴۰ درصد دانشجویان کل کشور را جذب کنند. همچنین دانشگاه‌های سطح ۱ که مأموریت‌شان فراملی است حداکثر تا پایان برنامه باید ۱۰ درصد دانشجویان خود را از کشورهای خارجی جذب کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم به «ساماندهی مراکز آموزشی در حال توسعه» اشاره کرد و گفت: ساماندهی را با اولویت مراکز آموزشی دولتی آغاز کرده‌ایم چرا که این مراکز بیشتر از سایر مراکز سربار دولت هستند. براساس این طرح دانشگاه‌های دولتی به دو دسته توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم شده‌اند. برای نزدیک به ۵۰ دانشگاه در حال توسعه، برنامه‌هایی تدوین شده و در ستاد آمایش سرزمینی تصویب شده است و امیدواریم که در هیات‌های امنای دانشگاه‌ها نیز تصویب شود تا چراغ راه آینده باشد.

دکتر شریعتی نیاسر تصریح کرد: در سال جاری وضعیت توسعه مقاطع دکترا را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و ایجاد دوره‌های جدید دکترا را منع کردیم مگر در شرایط خاص که نوآوری و بین رشته‌ای باشد. در سال آینده نیز برای مقاطع کارشناسی ارشد، راهکارهایی ارائه خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان از برگزاری چهارمین همایش ملی آموزش عالی ایران در سال آینده در دانشگاه صنعتی شریف خبر داد.

در پایان سومین همایش ملی آموزش عالی ایران، از یازده تن از سرآمدان آموزش عالی با اهدای لوح، تجلیل شد.

مرحوم دکتر سید قاسم میرعمادی از دانشگاه صنعتی شریف، دکتر روح الله باقری از دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر علی ثقفی از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محمد رضا حافظ نیا از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مرتضی خوشخوی ذهتاب از دانشگاه شیراز، دکتر سعید رضایی شریف آبادی از دانشگاه الزهرا (س)، دکتر عبدالله شمس از دانشگاه شهید بهشتی، دکتر کورش شهریار از دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دکتر سید محمد کاشفی پور از دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر محمد رضا نیشابوری از دانشگاه تبریز و دکتر سید محمد علی موسویان از دانشگاه تهران استادان سرآمدی بودند که با حضور دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی و مورد تجلیل واقع شدند.

در حاشیه این همایش ۶ میزگرد تخصصی با عناوین «آموزش عالی میان رشته‌ای»، «آموزش‌های مهارتی»، «فرآیند‌های یاددهی اثربخش»، «بین‌المللی کردن آموزش عالی»، «فرآیند‌های پذیرش دانشجو» و «ساماندهی آموزش عالی» نیز برگزار شد.

سومین همایش ملی آموزش عالی ایران با حضور برخی از روسا و معاونان آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به صورت یک روزه و به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

ل.م ۶۴/ ر.ب ۴۵

کلید واژه ها: معاون آموزشی وزارت علوم


( ۱ )