انتخاب عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز به عنوان سردبیر مجله بین‌المللی Applied Optic

۱۳ دی ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۱ کد : ۳۸۵۸ دستاوردهای دانشگاه ها
دکترمحمد صبائیان عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز توسط انجمن اپتیک آمریکا به عنوان سردبیر تخصصی مجله Applied Optic انتخاب شد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترصبائیان عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک ...
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترصبائیان عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک گرایش فیزیک اتمی مولکولی دانشگاه درباره انتخاب وی به عنوان سردبیر تخصصی مجله ISI اپتیک کاربردی (Applied Optic) گفت: این مجله متعلق به انجمن اپتیک آمریکا و ازنظر RANK جهانی در رتبه پنجم قرار دارد.
وی با اشاره به این‌که در اواخر 2015 به انتخاب انجمن به عنوان سردبیر تخصصی بخش لیزر این مجله معرفی شده است، افزود: تاکنون حدود 40 مقاله ISI در مجلات مختلف علمی به چاپ رسانده‌ام که از این تعداد حدود هفت مقاله در مجله Applied Optic بوده است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز بابیان این‌که حدود هشت سال است که درزمینهٔ اپتیک و لیزر کار می‌کنم، گفت: در این زمینه هم کارهای نظری و تجربی خوبی دراین مدت انجام شده است که به‌طور مثال می‌توان به ساخت لیزر دی‌اکسید کربن و لیزرهای حالت‌جامد اشاره کرد.
دکترصبائیان تصریح کرد: همچنین با صنایع اپتیک اصفهان همکاری‌هایی داریم، بخش بزرگی از صنایع دفاع درزمینهٔ لیزر است و در این راستا پروژه‌هایی برای برخی حوزه‌های دفاعی اجرا کردیم.
وی افزود: اکنون نیز درقالب معرفی دانشجویان به صنایع اپتیک اصفهان برای استفاده از آزمایشگاه‌های آن‌ها این همکاری‌ها ادامه دارد، با توجه به کاربردهای لیزر در پزشکی برخی پروژه‌ها مانند ساخت ابزار نوری دراین بخش انجام‌شده است. درحال حاضر بعضی ابزارهای لیزری مانند لامپ فلش و ال ای دی‌های ارگانیک (OLED) نیز توسط محققان دانشگاه ساخته‌شده یا درحال ساخت است. همچنین در حال کار روی لیزر آرگون هستیم.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهیدچمران بابیان این‌که تقریباً 90 مجله ISI درزمینهٔ اپتیک در دنیا وجود دارد، گفت: مجله انجمن اپتیک آمریکا در رده پنجم جهان قراردارد. درایران نیز درحال حاضر تنها یک مجله علمی پژوهشی باعنوان International Journal of Optic & Photonic ازسوی انجمن اپتیک ایران منتشر می‌شود که حدود 10 سال از فعالیت آن می‌گذرد اما هنوز نمایه ISI یا ISC نشده است.
دکترصبائیان همچنین درخصوص انتخاب وی به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه درسال 94، گفت: براساس مقالات چاپ‌شده درسال 2014 به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شدم، دراین سال 14 مقاله ISI به چاپ رساندم که حدود 12 مقاله در مجلات با IF بالاتر از میانگین ضریب تأثیر مجلات فیزیک درسطح دنیا به چاپ رسیده است.