اعلام پایان مرحله طراحی مفهومی هواپیمای مسافربری 150نفره دردانشگاه صنعتی اصفهان

۰۹ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۴ کد : ۳۳۷۵ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۶۴۴
درگردهمایی طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری 150 نفره دردانشگاه صنعتی اصفهان، پایان مرحله طراحی مفهومی و آغاز مرحله طراحی مقدماتی این طرح اعلام شد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دراین ن...
درگردهمایی طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری 150 نفره دردانشگاه صنعتی اصفهان، پایان مرحله طراحی مفهومی و آغاز مرحله طراحی مقدماتی این طرح اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دراین نشست که با حضور دکترمحمود مدرس هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، دکترمنوچهرمنطقی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی، دکترعلیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولان مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های همکار دراین طرح برگزار شد، اقدامات صورت گرفته در بخش طراحی مفهومی طرح مورد بررسی قرار گرفت.
دکترمنطقی با اشاره به گزارش های ارائه شده دراین نشست پیرامون طراحی مفهومی بخش های مختلف هواپیمای مسافربری 150 نفره گفت: بین 95 الی 100 درصد این مرحله در بخش های مختلف به پایان رسیده که با اتمام این فاز، در مرحله طراحی مقدماتی برخی اصلاحات لازم انجام خواهد شد.
وی افزود: منبع نخست تأمین بودجه این طرح شورای عالی عتف به عنوان مرجع تصویب این طرح کلان ملی است که با ساماندهی و تعریف طرح های تحقیقاتی دیگر در زیرسیستم های این طرح کلان و استفاده از بودجه تحقیقاتی سایر بخش ها، دیگر هزینه های آن نیز تأمین خواهد شد.
دکترمنطقی به محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان در طراحی بخش اویونیک این هواپیما اشاره و گفت: اویونیک از بخش هایی است که در کشور کمتر به آن پرداخته شده و با توجه به وضعیت بسیار خوب کشور درحوزه های الکترونیک، مخابرات، کنترل و میکروالکترونیک و نیز توانمندی های چشمگیر اساتید این حوزه، در صورت توجه به این بخش، دستاوردهای ارزشمندی حاصل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی کشور توانمندی ها و توفیقات دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام پروژه های محول شده در بخش رادار را مبنایی به منظور ارائه پروژه اویونیک این طرح به این دانشگاه دانست و ادامه داد: اطمینان دارم دانشگاه صنعتی اصفهان در اجرای این بخش موفق خواهد بود.
درادامه دکترجهانگیریان مبنای این طرح کلان بعنوان نخستین طرح بزرگ کشور در این سطح را بهره گیری از توان و ظرفیت بخش های علمی کشور در زمینه های مختلف فنی و مهندسی مرتبط با هواپیما عنوان کرد.
وی افزود: دراین طرح قریب به 200 نفر در قالب هفت گروه تخصصی و چهار گروه مدیریتی طراحی مفهومی این پروژه را انجام و یک هزار و 378 کتابچه یا مدرک فنی شناختی، توصیفی و کیفی تهیه نموده اند.
دکترجهانگیریان درادامه گفت: میزان فعالیت انجام شده در بخش طراحی مفهومی هواپیمای ملی 150 نفره در دانشگاه ها و پارک علم وفناوری همکار 456 هزار نفرساعت و در بخش صنعت 150 هزار نفر ساعت می باشد.
وی با اشاره به گزارش های ارائه شده درخصوص طراحی مفهومی بخش های مختلف این هواپیما افزود: امروز به عنوان یک روز تاریخی شاهد آن بودیم که حداقل در فاز طراحی مفهومی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی همکار، حول این موضوع آموزش دیده اند، تجربه کسب کردند و توانسته اند این مرحله را مطابق با استاندارد های بین المللی به انجام برسانند.
همچنین دراین نشست دکتر وحید غفاری نیا رئیس پژوهشکده اویونیک دانشگاه صنعتی اصفهان گزارشی ازفرآیند اجرای فازهای شناخت اولیه و طراحی مفهومی و اقدامات صورت گرفته دربخش اویونیک طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره، ارائه کرد.
وی با اشاره به مشارکت فعال و همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، کادر پژوهشکده اویونیک این دانشگاه و نیز 90 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دراین طرح گفت: در مرحله بعدی انجام حدود چهارهزار فعالیت و نیز تهیه قریب به هزار کتابچه پیش بینی شده است.
در ادامه این نشست شرکت کنندگان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پارک علم و فناوری فارس بعنوان مجری بخش بال و بدنه و نیز دانشگاه علم و صنعت بعنوان مجری بخش موتور این هواپیما به ارائه گزارش نهایی خود از انجام روند طراحی مفهومی در بخش های مورد نظر پرداختند.
همچنین بازدید ازپژوهشکده اویونیک و نیز پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) دانشگاه صنعتی اصفهان و توانمندی ها و دستاوردهای این دو مرکز مهم پژوهشی کشور، بخش پایانی این نشست بود.
گفتنی است طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای جت مسافربری 150 نفره با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت و پارک علم و فناوری فارس از دوسال گذشته در حال انجام است.