بازدید رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از مرکز تخصصی بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در این بازدید مهندس جهانگرد، با اشاره به رشد شتابان تولید نرم افزارهای بومی در بازار تلفن همراه افزود: چند نقطه از کشور به عنوان قطب تولید محتوا و توزیع در حوزه گیم و انیمیشن انتخاب شده که استان اصفهان یکی از این نقاط محسوب می شود.
مهندس جهانگرد با تاکید بر ضرورت توسعه و تقویت بازی های رایانهای در دانشگاه اصفهان، این حوزه را یکی از بهترین زمینهها برای توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال برای جوانان دانست.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، فرصت اشتغال در تمام کسب و کارهای دانش بنیان را از مزایای توسعه کاربرد ICT دانست و گفت: اثر رشد حوزه های ارتباطات و فناوری اطلاعات را بر توسعه فرصت های کسب و کار و اشتغال زایی در کشور شاهد هستیم.
همچنین دکترهوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این بازدید گزارش مبسوطی از نحوه راه اندازی رشته بازی های رایانه ای در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه اصفهان ارائه داد و گفت: هدف رشته بازیهای رایانهای درمقطع کارشناسی تربیت نیروی متخصص در زمینه توسعه بازیهای جدید PC و موبایل است و هدف از راه اندازی این رشته در مقطع کارشناسی ارشد توسعه مطالعات و پژوهشها در زمینه تحلیل بازیهای رایانهای و تقویت زیر ساختهای تولید بازیهای آموزشی و درمانی است.
رئیس دانشگاه اصفهان در ادامه با اشاره به ظرفیتهای موجود اصفهان افزود: دانشگاه اصفهان مجموعهای غنی از گروههای آموزشی مرتبط با تولید بازیهای رایانهای مانند مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی، مدیریت و اقتصاد است و همچنین تعامل خوبی با دانشگاه هنر اصفهان دراین خصوص دارد.
دکترطالبی همچنین اظهار داشت: فقدان پژوهشهای ساخت یافته در حوزه بازیهای رایانهای و نیز کمبود متخصصان تولید بازیهای رایانهای، دانشگاه اصفهان را بر آن داشت تا با راه اندازی مرکز تخصصی بازیهای رایانهای و دبیرخانه دائم کنفرانس بازیهای رایانهای در زمینه تربیت متخصصان و نیز سازمان دهی پژوهشهای پراکنده حوزه بازیهای رایانهای گامی رو به جلو بردارد.
دراین دیدار دکترجواد راستی رئیس مرکز تخصصی بازی های رایانه ای نیز ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز در تولید بازیهای آموزشی و درمانی اظهارداشت: مرکز تخصصی بازیهای رایانهای دانشگاه اصفهان، محیطی برای پرورش استعدادها، ارائه آموزشهای تخصصی فنی و تجاری به علاقه مندان بازیسازی، برگزاری رویدادهای کارآفرینی و انجام پژوهشهای بنیادین و کاربردی در حوزه بازیهای رایانهای است.
وی افزود: در بهمن ماه سال ۱۳۹۴، دانشگاه اصفهان، موفق به برگزاری یک رویداد بزرگ در حوزه گیم برای شهر اصفهان شد که شامل اولین کنفرانس بازیهای رایانهای بهعنوان اولین رویداد پژوهشی مقاله محور دراین حوزه بود که در کنار آن، رویداد های جانبی دیگری همچون نمایشگاه بازیهای رایانهای، لیگ بازیهای رایانه ای، کارگاههای مختلف بازی سازی و اولین ماراتن بازی سازی در ایران را برگزار کردیم و طی این نمایشگاه از شرکتهای فعال در حوزه بازی سازی دعوت کردیم.
دکترراستی در ادامه گفت: در تابستان ۱۳۹۵ مرکز تخصصی بازیهای رایانهای دانشگاه اصفهان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه اصفهان راهاندازی شد. در این مرکز بر روی ۳ موضوع تمرکز شده است: موضوع اول، پژوهش در بازیهای رایانهای است که طی آن همکاران ما در زمینه تحلیل بازیها و تولید بازیهای هدفمند به پژوهش میپردازند. در هسته آموزش کارگاهها و دورههای مختلف آموزشی در حوزه بازی سازی را برگزار میکنیم. هسته سوم مربوط به بحث کارآفرینی است که در آن تعریف پروژههای مختلف برای نهادهای متفاوت در حوزه بازیهای رایانهای و برگزاری رویدادهای کارآفرینی انجام میشود.
وی افزود: دومین کنفرانس بازی های رایانه ای نیز به همراه دومین ماراتون بازیسازی بهمن ماه ۱۳۹۵ در دانشگاه اصفهان برگزارشد و سومین ماراتون را نیز با موضوع فرهنگ شهروندی در نمایشگاه فناوریهای نوین شهری برگزار کردیم.
رئیس مرکز تخصصی بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: سومین کنفرانس بازیهای رایانهای در بهمن ماه ۹۶ برای اولین بار به صورت بینالمللی برگزارمیشود و در آن از دانشگاه های فعال در حوزه گیم دعوت شده است تا به این کنفرانس بپیوندند و بستری برای همافزایی علمی و فنی ایجاد کنند.
گفتنی است مهندس جهانگرد به اتفاق هیئت همراه ضمن بازدید از مرکز تخصصی بازی های رایانه ای از محل دانشکده بازی های رایانه ای نیز بازدید و در پایان با حضور در دفتر ریاست دانشگاه اصفهان به بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری و تعامل بیشتر با دانشگاه اصفهان در راستای پیشبرد اهداف دانشکده بازی های رایانه ای و مرکز تخصصی بازی های رایانه ای این دانشگاه، پرداختند.