برگزاری دوره‌های مشترک دانشگاه جامع علمی کاربردی با تعدادی از دانشگاه های مهارتی اروپا

۰۳ تیر ۱۳۹۶ | ۱۲:۵۲ کد : ۳۲۰۱۴ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۳۲۷
دکترمحمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از برگزاری دوره‌های مشترک با بعضی از دانشگاه های کشورهای اروپایی را از دیگر برنامه‌های بین‌المللی دانشگاه عنوان کرد و گفت: دراین راستا دانشجویان با گذراندن نیمی از دوره تحصیل در ایران و نیم دیگر در آن کشور مدرک بین‌المللی مشترک دریافت خواهند کرد.
برگزاری دوره‌های مشترک دانشگاه جامع علمی کاربردی با تعدادی از دانشگاه های مهارتی اروپا

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تفاهم نامه همکاری میان گروه صنعتی مهرام و دانشگاه جامع علمی کاربردی منعقد شد که این تفاهم نامه به امضای مدیرعامل شرکت مهرام و دکتردانش‌کار آراسته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان قزوین به نمایندگی از دانشگاه رسید.

دکترمحمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی دراین مراسم با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و با تاکید براینکه این دانشگاه در تحقق این شعار نقش ممتازی دارد، گفت: نیاز امروز کشور برای افزایش تولید و اشتغال، با توسعه و گسترش دانشگاه های نسل سوم امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه کاهش جمعیت دانش آموزی کشور و سیرنزولی متقاضیان ورود به دانشگاه باعث خالی ماندن ظرفیت همه زیرنظام‌ها در آموزش عالی کشور شده است، افزود: درحالی که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده بود تعداد دانشجویان از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ابتدای برنامه حدود ۱۰ درصد تا پایان برنامه کاهش یابد، این میزان کاهش درهمان سال اول اجرای این برنامه اتفاق افتاد و در سال ۹۵ جمعیت دانشجویی کشور به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسید.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی تا پایان برنامه هفتم توسعه ادامه داشته باشد.

دکترامید اظهارداشت: برخلاف دانشگاه‌های نظری یک رشته را برای سال‌های متمادی ارائه می‌دهند، ساختار این دانشگاه به نحوی است که توانایی ارائه یک رشته را تنها برای یک دوره و تعداد محدودی دانشجو دارد که این موضوع چابکی و تطبیق‌پذیری دانشگاه را با شرایط روز و رفع نیازهای آموزشی جامعه مشخص می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر بیش از ۱۵۰ تک‌پودمان و تک درس در این دانشگاه تعریف شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته بیش از ۱۷ هزار عنوان شغلی تعریف شده است، گفت: این تعداد عنوان شغلی فاصله بسیاری با حدود ۳ هزار عنوان شغلی تعریف شده در کشور دارد. در این راستا دکترامید از متولیان امر درخواست کرد تا در احیای مشاغل سنتی و احصای عناوین شغلی جدید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی برای تدوین دروس و آموزش‌های مورد نیاز این مشاغل آمادگی لازم را دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه را یکی دیگر از راهکارهای کاهش اثرات مشکل کاهش دانشجو عنوان کرد و با اعلام تصویب دو آیین نامه دراین خصوص افزود: براساس این آیین‌نامه‌ها دانشگاه قادر خواهد بود دانشجوی خارجی جذب کند و نسبت به تاسیس مرکز آموزش علمی کاربردی در سایر کشورها به خصوص کشورهای همجوار اقدام کند.

دکترامید برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های مهارتی در برخی کشورهای اروپایی ازجمله کشورهای آلمان و ایتالیا را ازدیگر فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه عنوان کرد و گفت: دراین راستا دانشجویان با گذراندن نیمی از دوره تحصیل در ایران و نیم دیگر در آن کشور می‌توانند مدرک بین‌المللی مشترک دریافت کنند.

وی برندسازی را ابزار توسعه پایدار مراکز آموزش علمی کاربردی برشمرد و تصریح کرد: کسب اعتماد اقشار مختلف جامعه نسبت به توانمندی دانشگاه در پرورش نیروی انسانی ماهر، کارآمد و خلاق، باعث اقبال جامعه به دانشگاه خواهد شد و این امر تنها از طریق کیفیت بخشی به آموزش‌ها محقق خواهد شد.

کلید واژه ها: جامع علمی کاربردی