رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان رئیس کمیته دستگاهی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در استان کرمان منصوب شد

۰۶ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۷ کد : ۳۱۵۳۶ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۴۷۳
دکتر طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان رئیس کمیته دستگاهی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در استان کرمان منصوب شد.
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان رئیس کمیته دستگاهی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در استان کرمان منصوب شد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، همایش استانی آشنایی با کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، با حضور دکتر طاهر رئیس دانشگاه شهید باهنرکرمان، دکتر خسروپناه رئیس دبیرخانه هیئت نظریه‌پردازی نقد و مناظره، دکتر احتشام زاده معاون پژوهشی دانشگاه، دکتر اسماعیلی رئیس کمیته‌های دستگاهی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر انتظاری معاون خانه ملی گفتگوی آزاد دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، دکتر ابراهیمی مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین حمزه رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از استادان و دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

در ابتدا دکتر احتشام زاده معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید باهنر کرمان و دبیر کمیته دستگاهی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه، گزارشی از اقدامات دانشگاه از سال ۹۴ تاکنون جهت تشکیل کمیته دستگاهی، ابلاغ اعضای کمیته دستگاهی (چهار تن از روسای دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی و معارف دینی) و چهارمین جلسه کمیته دستگاهی ارائه کرد.

در ادامه دکتر خسرو پناه رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: این نشست برای معرفی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و پاسخ به سئوالات و دغدغه های استادان است.

وی با بیان گزارش مختصری تصریح کرد: هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره به کمک دانشگاه‌ها راه‌اندازی و برگزار شده است و در حال حاضر اکثر دانشگاه‌های کشور با تشکیل کمیته این کرسی‌ها را برگزار می‌کنند. یکی از این دانشگاه‌ها، دانشگاه شهید باهنر کرمان است.

رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، کرسی هایی را که در هیئت برنامه ریزی با همکاری مراکز علمی اجرا می شوند، به دو دسته کرسی‌های تخصصی و ترویجی تقسیم کرد.

به گفته وی این کرسی که امروز برگزار شد، کرسی علمی بود و استادان می توانند ایده خود را معرفی و در دست نقد و بررسی قرار دهند.

دکتر خسرو پناه خاطر نشان کرد: رئیس کمیته حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره رئیس دانشگاه و دبیر برگزاری این کرسی ها نیز معاون پژوهشی دانشگاه ست.

رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره افزود: در کمیته هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره پنج شورای تخصصی داریم که شامل علوم عقلی، علوم نقلی، علوم اجتماعی، علوم رفتاری و هنر، معماری و شهرسازی است.

وی در بیان اینکه چرا این کرسی ها منحصراً به علوم انسانی اختصاص یافته است، گفت: در علوم انسانی متاسفانه رکود علمی وجود دارد. یعنی علوم انسانی در جامعه ما خیلی جدی گرفته نشده و نظریه‌پردازی در آن انجام نشده است و همچنین مسئولان علوم انسانی را جدی نگرفته اند و امروزه با کمبود تولید منابع علوم انسانی مواجه هستیم.

دکتر خسرو پناه تصریح کرد: این کمیته ها تشکیل شده تا رشد و بالندگی در علوم انسانی اتفاق بیفتد.

رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره یادآور شد: تاکنون بالغ بر ۷۵۰ اجلاسیه و پیش اجلاسیه اعم از ۵۶ نظریه پردازی ،۴۲ نوآوری، ۱۵ نقد و ۶۳۷ کرسی ترویجی در کشور انجام گرفته است.

وی بیان کرد: در طول چهارده سالی که هیئت حمایت از کرسی‌ها شکل گرفته است ما ۳۳ نظریه مصوب داشته‌ایم.

دکتر خسروپناه اظهار داشت: در سه سال اخیر به جرات می‌توان گفت که هیچ نهاد بیرونی، در بیرون از دانشگاه دخالتی در اجرایی کردن این نشست ها نداشته و دانشگاه به تنهایی این نشست ها را برگزار کرده است.

وی موانع برگزاری این کرسی ها را از جمله بی اطلاعی استادان از فواید حضور در این اجلاس و موانع مدیریتی دانست.

رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره افزود: با وجود اینکه موانع بیرونی وجود ندارد لذا اگر موانع درونی نیز مدیریت شوند بسیار موثرتر خواهیم بود.

وی موانع درونی شامل موانع معرفتی و روشی را از جمله مهم‌ترین موانع خواند و گفت: مقصود از مانع روشی و معرفتی این است که هیئت حمایت از کرسی‌ها که از برگزاری این کرسی‌ها حمایت می‌کنند متاسفانه تولید اندیشه نمی‌کنند. مانع معرفتی این است که ساختار آموزشی ما در دانشگاه ها تولید اندیشه نیست و با استناد به آیین نامه ارتقا می توان امید داشت که این مشکل شود.

دکتر خسرو پناه افزود: مانع روشی دیگراین است که روش نظریه پردازی در مراکز آموزش عالی به دانشجویان آموزش داده نمی شود و استادان و دانشجویان خودشان کشف روش کرده اند.

به عقیده وی روش این نیست که ما انجام می دهیم و کاری که امروزه انجام می شود فن تحقیق است.روش کاربست مبانی برای حل مسئله. یعنی برای حل مسئله ابتدا مبانی سپس روش و در انتها راه حل پیدا کنیم، روش به ما راهنمایی می کند که چگونه مبانی را به کار بگیریم تا مسئله حل شود.

در ادامه حکم دکتر طاهر به عنوان رئیس کمیته دستگاهی استان کرمان از سوی دبیرخانه حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، توسط دکتر خسرو پناه ابلاغ شد و سپس تفاهم‌نامه فی مابین دانشگاه شهیدباهنر و هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، امضا شد.

گفتنی است در خاتمه استادان به بیان پرسش و پاسخ پرداختند.