با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، بیست و چهارمین گردهمایی رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی برگزار شد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۲۸ کد : ۳۰۹۳۱ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۳۹۰
بیست و چهارمین گردهمایی رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی با حضور دکترمحمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در اراک برگزارشد.
با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، بیست و چهارمین گردهمایی رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دراین جلسه که در راستای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه درسالن جلسات شرکت ماشین سازی اراک یکی از شرکت های بزرگ تولیدی صنعتی کشور برگزارشد، دکتر امید با اشاره به جایگاه آموزش های مهارتی در جامعه گفت: صندلی های خالی دردانشگاه ها و هزینه های مازاد نتیجه رقابت ناسالم مراکز آموزش عالی در کشور است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: بالابردن ظرفیت پذیرش با افزایش بی رویه مراکز دانشگاهی در کشور نه تنها در راستای تربیت نیروی کارآمد صورت نپذیرفته بلکه باعث تحمیل هزینه بسیاری به کشور شده است.

دکترامید خاطرنشان کرد: تعداد مراکز آموزش علمی کاربردی این دانشگاه نیز طی مدت کوتاهی تقریباً ۴ برابر شده به گونه‌ای که بخشی از مشکلات مراکز با سابقه دانشگاه که در شرف تعطیلی هستند ناشی از همین گسترش بی‌رویه و غیر کارشناسی بوده است.

وی درخصوص تعداد مراکز آموزشی در کشور گفت: درحال حاضر در کشور حدود ۹۰۰ مرکز آموزش علمی کاربردی وجود دارد و قرار است براساس ارزیابی هایی که صورت می پذیرد تعداد مراکز با نیاز استان ها متناسب شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: نامناسب بودن زیرساخت های نظام آموزشی در کشور باعث تربیت افراد ناکارآمد در جامعه می شود. دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل مهارتی بودن و لزوم داشتن کارگاه های مناسب دراین زمینه دچار آسیب بیشتری شده است.

دکترامید با اشاره به خالی بودن ظرفیت های بخش صنعت نسبت به سایر گروه های آموزشی گفت: عدم توجه به زیرساخت ها و اشتیاق به مدرک گرایی درجامعه، علاقه دانشجویان برای ورود به رشته های غیرصنعتی و مهارتی را افزایش داده است در حالی‌که توانایی این دانشگاه در تربیت دانش آموخته‌ای است که می تواند برای خود و دیگران شغل ایجاد کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از تدوین آیین نامه فعالیت‌های برون مرزی و ایجاد زمینه برای فعالیت های مشترک با کشورهای همسایه به عنوان یکی از فعالیت های دانشگاه در راستای ایجاد ظرفیت بیشتر نام برد و گفت: با توجه به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، این دانشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین تنها متولیان تربیت دانشجویان مهارتی، باید بیشترین استفاده را از این فرصت به دست آورد.

دکترامید تأکید کرد: در واقع امسال به نوعی سال دانشگاه جامع علمی کاربردی به شمار می رود.

وی با تأکید بر کیفیت آموزش های مهارتی دانشگاه افزود: حمایت از تأسیس مراکز رشد و خوشه های فناور در مراکز آموزشی، تدوین دوره ها و رشته ها براساس نیاز و ظرفیت استان ها، تصویب آیین نامه های نظارتی، تجمیع مراکز آموزشی که از نظر کیفی درسطح مطلوبی نباشند، پالایش مدرسان علمی کاربردی و سازماندهی آنان همه در راستای افزایش کیفیت و تربیت نیروهای کارآمد و ماهر برای جامعه است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ترویج فرهنگ مهارت آموزی در جامعه و سوق دادن مردم از مدرک گرایی به مهارت آموزی را یکی از وظایف مسئولان و رسانه‌ها عنوان کرد.

دکترسیدعبدالعلی ذوالانواری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان مرکزی نیز دراین گردهمایی با تقدیر از زحمات دکترامید و معاونان این دانشگاه در پیشبرد آموزش های مهارتی، حضور مسئولان دانشگاه در بین روسای مراکز آموزشی را فرصتی مناسب برای تبادل تجربیات و انتقال انتقادات و پیشنهادات مراکز آموزشی دانست و ابراز امیدواری کرد در آینده با حضور بیشتر مسئولان در استان ها، مراکز آموزش علمی کاربردی در تربیت نیروهای متخصص بیشتر و مؤثرتر از گذشته عمل کند.

گفتنی است دراین گردهمایی، رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان مرکزی پیشنهادات و انتقادات خود را درخصوص ارتقای سطح کیفی و کمی مراکز آموزشی مطرح کردند.

کلید واژه ها: جامع علمی کاربردی