انتخاب دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه معین منطقه دو کشور / تشکیل قطب های علمی و راه اندازی مجتمع فرهنگی در دانشگاه مازندران

۲۵ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۰:۰۰ کد : ۲۹۹۶۶ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۷۰۲
دکتر علی اکبر باقری خلیلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در نشست پایان سال هیئت رئیسه دانشگاه با اعضای هیئت علمی، هدف از برگزاری این برنامه را طرح دو موضوع مهم عنوان کرد و گفت: موضوع اول اینکه دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه معین منطقه دو کشور که شامل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سه استان شمالی( گیلان، مازندران و گلستان ) می باشد، انتخاب و از سوی وزارت علوم به ما ابلاغ شد.
انتخاب دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه معین منطقه دو کشور / تشکیل قطب های علمی و راه اندازی مجتمع فرهنگی در دانشگاه مازندران

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر باقری خلیلی در ادامه به ابلاغ وزارت علوم برای اجرایی شدن آیین نامه سیاست ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی کشور در این نامه اشاره کرد و افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور سامان دهی به واحدهای آموزش عالی می تواند موسسات آموزش عالی را به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقه ای و کاهش هزینه های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود، تجمیع و ادغام کند که البته این مهم، مختص دانشگاه های دولتی است و فعلاً به مقوله موسسات غیرانتفاعی وارد نمی شود.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران در ادامه به موضوع دوم این نشست اشاره و خاطرنشان کرد: مطلب دوم رایزنی در خصوص چگونگی ارتقای سطح و رتبه دانشگاه مازندران است، چون سطح و رتبه در ابعاد مختلف چه بودجه و چه اختیارات برای دانشگاه ها موثر است. چگونه می توانیم سطح دانشگاه را ارتقا بخشیده و رتبه آن را بهبود ببخشیم.

دکتر باقری با اشاره به این مطلب که در حال حاضر روشی را که برای تخصیص اعتبار و بودجه در پیش گرفته اند کمّی نیست و به سوی کیفی رفته است، گفت: یکی از عواملی که می تواند موجب ارتقا دانشگاه شود اصلاح هرم و نسبت بین استاد و دانشجو است، اعتباری که با این شاخص می دهند بسیار تعیین کننده است، اگرچه ارتقا را هم می توان به آن اضافه کرد، ما در حال حاضر در دانشگاه خود ۳۵۰ عضو هیئت علمی داریم که از این تعداد طبق جدید ترین آمار، ۲۸ مربی، ۱۹۹ استادیار، ۸۶ دانشیار و ۳۷ استاد داریم و خود این مراتب هم می تواند در تخصیص اعتبار بسیار تاثیر گذار باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در خصوص نسبت بین استاد و دانشجو در دانشگاه مازندران نیز گفت: هم اکنون تعداد دانشجوهای در حال تحصیل در دوره کارشناسی ۹۱۸۹ نفر، در دوره کارشناسی ارشد ۲۲۸۹ نفر و در دوره دکتری ۱۰۲۷ نفر و در مجموع ۱۲۵۰۵ دانشجو در دانشگاه مازندران مشغول به تحصیل هستند که نسبت استاد به دانشجو، ۱ بر ۳۵ است، در حالی که این نسبت با نسبت وزارت علوم که ۱بر ۱۸ تا ۱ بر ۲۵ است فاصله زیادی دارد.

دکتر باقری سپس با طرح این سئوال که چه راه حل هایی را برای رسیدن به نرم مورد قبول وزارت علوم می بایست در پیش بگیریم، ادامه داد: سومین محور را می توان توسعه و تعمیق فعالیت های پژوهشی در زمینه های مختلف، مثل ثبت و اختراع، نوآوری یا گرفتن طرح های پژوهشی چه در داخل و چه در خارج دانشگاه توصیف کرد.

دکتر باقری خلیلی در ادامه سخنان خود نکته دوم هدف از این نشست را موضوع جهانی شدن یا جهانی کردن دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: ما به قدر توان، با کشورهایی ارتباط برقرار کردیم و تلاش داریم تا این ارتباطات را گسترده تر و عملیاتی تر کنیم و در این راستا، نیاز به مساعدت بیشتر از سوی دانشکده ها و گروه های آموزشی داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به رشد ۱۰۰ درصدی جذب دانشجوی خارجی اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست های وزارت علوم و دانشگاه مازندران این فرایند کمی جدی تر و ارتباط ها هم بیشتر و گسترده تر شده تا بتوانیم بر میزان جذب دانشجوی خارجی برای مهر ماه سال بعد در دانشگاه مازندران بیفزاییم.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران، چابک سازی دانشگاه را موضوع بعدی بحث خود خوانده و ادامه داد: ما اعتقاد داریم که سنگینی باید از دوش دانشگاه گرفته شود و تا دانشگاه سبک نشود، تسهیل امور اتفاق نمی افتد. ما دانشگاه منتخب استان هستیم، حال آنکه انتظاری که از سرعت انجام امور داریم به حد کافی نیست، باید به سمت چابک سازی دانشگاه برویم که یک راه آن واگذاری اختیارات از بالا به پایین است و باید سبک سازی کنیم، چون قطعاً به مشکل بر خواهیم خورد.

دکتر باقری خلیلی در پایان سخنانش به الکترونیکی کردن دانشگاه اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد هنوز به شکل سنتی کار می کنیم، مرکزی نداریم تا به صورت یک جا به ما آمار بدهد. البته کارهایی برای بهتر شدن در این سطح کرده ایم که موثر واقع شده است که این مهم، ما را از رتبه ۴۵ به ۳۱ رسانده است یا در ارزیابی های دانشگاهی، رتبه ۱۵ دانشگاه مازندران به رتبه ۱۲ ارتقا یافته است. دانشگاه ما رو به تعالی است، ما همیشه باید کمال را ببینم و به آن سمت حرکت کنیم، بنابراین الکترونیکی کردن دانشگاه در بخش های مختلف باید در اولویت دانشگاه باشد. البته توجه ویژه به حوزه عمرانی و ساخت و ساز بناهای آموزشی و پژوهشی قطعاً می تواند در ارتقای دانشگاه موثر باشد.

دکتر محمد حسین فاطمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران نیز در این نشست با اشاره به اینکه از جمله اقداماتی که در حوزه پژوهشی انجام شد می توان به تامین اعتبار لازم برای خرید و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد که در طول یک سال گذشته بیش از یک و نیم میلیارد تومان در این زمینه تزریق شد، گفت: بدهی هایی که از قبل مانده بود پرداخت شد و تقریباً تا حد زیادی برطرف شده و سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی هم نصب شد و انشاءالله در سال آینده شاهد اجرایی شدن بسیاری از فعالیت ها و فرآیندهای این حوزه خواهیم بود.

دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از مسایل مهم، ماموریت گرا بودن دانشگاه است که باید دارای اهداف پژوهشی کمّی قابل دستیابی باشد و لازم است تا همگی با توجه به پتانسیل دانشگاه و منطقه و همچنین نیازهای منطقه، به سمت ماموریت گرا شدن دانشگاه حرکت کنیم که یکی از وظایف اصلی ما است که سال آینده باید به دنبال آن باشیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران خاطرنشان ساخت: برای انجام این کار لازم است تا پژوهش هایی که انجام می شود هم به صورت طرح های پژوهشی و پایان نامه ها و رساله های دوره های تحصیلات تکمیلی به صورت هدفمند انجام شود. باید به دنبال این باشیم که پژوهش های ما هدفمند باشد و هر هیئت علمی دارای نقشه پژوهش مخصوص به خود باشد. بالطبع وقتی هیئت علمی ما دارای نقشه پژوهش باشد، گروه، دانشکده و دانشگاه هم دارای اولویت های پژوهشی مشخصی خواهند بود.

دکتر فاطمی از افزایش گرنت سال آینده به میزان حداقل تا سقف ۵۰ درصد برای اعضای هیئت علمی که دارای برنامه جامع پژوهشی باشند، خبر داد و افزود: این امر کمک بسیار شایانی به ماموریت گرایی دانشگاه خواهد بود. در کنار این مسئله، مرجعیت علمی دانشگاه هم خیلی مهم است، تقریباً ۴۰ درصد امتیازاتی که درگیر تعیین رتبه و سطح دانشگاه است، به فعالیت های پژوهشی همکاران بر می‌گردد که در این راستا ارتباطات بین‌المللی و طرح های فناورانه و مرجعیت علمی دانشگاه مهم است، مرجعیت علمی تا حدی با نسبت تعداد مقالات به تعداد ارجاعات است که قابل اندازه گیری است.

وی ادامه داد: در سطح کشور به صورتی عمل می شود که دیگر تولید علم را معادل با تعداد مقالات منتشر شده نمی بینند، بلکه نسبت تعداد مقالات به ارجاعات مهم است. در پایان نامه مربوط که بازبینی خواهد شد این مسئله ارجاعات خیلی مهم است و به آن توجه ویژه ای خواهد شد. در سالی که پیش رو داریم هدف ما در واقع این است که بتوانیم مسئله مربوط به الکترونیکی کردن گردش امور را مورد توجه بیشتر قرار دهیم. توجه ویژه ای به ارتقای نشریات علمی دانشگاه خواهیم داشت که انشالله اندک مشکلات موجود از سر راه برداشته شود. پهنای باند اینترنت به دو برابر خواهد رسید و در کنار آن هم توجه ویژه ای به مسئله تامین و تجهیز آن زیر ساخت هایی که برای توسعه پژوهش در دانشگاه لازم است خواهیم داشت.

دکتر فاطمی در پایان به تشکیل قطب های علمی در دانشگاه اشاره کرده و گفت: این امر هم مسئله خیلی مهمی است. ما در حدود یک ماه و نیم قبل آیین نامه مربوط را به دانشکده ها ارسال کردیم، انتظار می رود حداقل هر دانشکده در یک زمینه درخواست قطب را بدهد که انشالله با پیگیری هایی که در این زمینه انجام خواهد شد، بتوانیم دارای ۵ تا ۶ قطب علمی باشیم که می تواند به ماموریت گرایی دانشگاه کمک کند. همکارانی که در قطب هایی عضو باشند علاوه بر اینکه در مراحل مختلف ارتقا و ترفیع از امتیازات خاصی استفاده خواهند کرد، می توانند از بودجه جداگانه ای هم که از وزارت علوم برای قطب های علمی گرفته خواهد شد، استفاده کنند.

دکتر حیدر جانعلی زاده چوب بستی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران در نشست پایانی هیئت رئیسه دانشگاه با اعضای هیئت علمی گفت: من این گونه می فهمم که ریشه و علت اصلی آفرینش یک چیز است و آن عشق است، عشق به خدا، عشق به خدمت، عشق به انسانیت، عشق به خود، عشق به دیگران و هدف بنده از حضور در سنگر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برای همین نکته است، ما برای عشق و رفاقت آمده ایم. در تعبیر بلند علامه استاد جعفری "دین به تنظیم روابط انسان با خود، هم نوعش، با خدایش و با محیطش تعریف شده است" و فهم ضعیف بنده این گزاره را می تواند بیان کند که اگر عشق الهی به روابط تزریق شود همه زندگی خدایی خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران سپس به برگزاری جشنواره و کارگاه ها اشاره کرد و افزود: نشست های علمی است که می تواند به این رهیافت و این راهبرد کمک بکند به خصوص در این مسیر آنچه که مورد تاکید رئیس دانشگاه در جلسات مختلف می باشد، جدی گرفتن انجمن های علمی است و اولویت اول ما واقعاً همین بخش می تواند تعریف شود و به همین دلیل در یک ماه و چند روزی که ما در مجموعه معاونت افتخار حضور پیدا کردیم یکی از کارهای قابل ملاحظه ای که لازم به توسعه و جدی گرفته شدن است، جدی گرفتن بازدیدهای علمی از انجمن های علمی است که طبق آیین نامه های موجود، بازدید علمی از مراکز علمی و پژوهشی باید همراه با استادان مربوطه صورت گیرد.

دکتر جانعلی زاده در بخش دیگری از سخنانش، به احترام و اعتماد به خویشتن اشاره کرد و گفت: باید در این مسیر سرمایه گذاری جدی کرده و به نخبه های درون دانشگاهی اهمیت بیشتری بدهیم چون به آنها نیاز داریم و باید به صورت جدی پیگیری کنیم.

دبیر شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، نداشتن کانون دانش آموختگان را یکی از خلاهای موجود در دانشگاه مازندران عنوان کرد و افزود: با برگزاری همایش های مختلف می توان آشنایی و تعامل بیشتری با نخبگان کشور برقرار کرد.

دکتر جانعلی زاده در پایان سخنانش، از چند اتفاق خوب در دانشگاه مازندران یاد کرد و گفت: یکی اینکه به برکت عزت بخش قرآن کریم، جشنواره قرآن و عترت در اردیبهشت ۹۶ به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار خواهد شد که امیدواریم عطر وجود قرآن و عترت در دانشگاه پخش شود. خبر خوب دوم اینکه توانستیم چند مستند کوتاه برگزیده وزارت علوم‌ را در دانشگاه مازندران به نمایش بگذاریم و قرار است اختتامیه آن نیز در دانشگاه مازندران برگزار شود. خبر بعدی اینکه یک و نیم درصد بودجه دانشگاه به حوزه فرهنگی تخصیص پیدا می کند و خبر چهارم اینکه درصددیم مجتمع فرهنگی دانشگاه را راه اندازی کنیم.

گفتنی است نشست پایان سال هیئت رئیسه دانشگاه مازندران با اعضای هیئت علمی دانشگاه به عنوان یک ایده نو برای اولین بار در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران با حضور جمع کثیری از اعضای هیئت علمی دانشگاه برگزار شد و پس از سخنان اعضای هیئت رئیسه حاضر در نشست، تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز نقطه نظرها و پیشنهادات خود را در خصوص مسایل جاری دانشگاه مازندران بیان کردند.

 

 


( ۲ )