معاون آموزشی وزیر علوم: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار از دانشگاه‌های تخصصی دریایی و ماموریت‌‎گرا در کشور است

۳۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۵ کد : ۲۹۲۶۷ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۱۵۶
گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۸ کشور با حضور دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی و دبیر شورای استعدادهای درخشان وزارت علوم و معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مستقر در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به میزبانی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار برگزار شد.
معاون آموزشی وزیر علوم: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار  از دانشگاه‌های تخصصی دریایی و  ماموریت‌‎گرا در کشور است

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر شریعتی نیاسر در این گردهمایی اظهار داشت: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار از دانشگاه‌های تخصصی دریایی و ماموریت گراست که نقش بسیار موثری در تربیت نیروی انسانی متخصص برای ناوگان کشتیرانی تجاری در کشور برعهده دارد.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌های منطقه هشت کشور که شامل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است، ۵ هزار و ۸۲۰ عضو هیئت علمی داریم که هفت و ۲ دهم درصد جمعیت هیئت علمی کل کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در دانشگاه‌های منطقه هشت، ۳۴۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی وجود دارد که معادل ۷.۷ دهم جمعیت دانشجویی کشور است.

وی تصریح کرد: بیشترین جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه‌های منطقه یک کشور یعنی استان‌های تهران و البرز و کمترین جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌های منطقه ۱۰ یعنی استان خوزستان است.

دکتر شریعتی نیاسر با بیان اینکه ۳۰ درصد جمعیت دانشجویی منطقه هشت در دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان، ۴۷ درصد در دانشگاه‌های استان کرمان و ۲۳ درصد در دانشگاه‌های استان هرمزگان است خاطرنشان کرد: ۲۱ درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه‌های منطقه هشت در مقطع کاردانی، ۶۰ درصد در مقطع کارشناسی و حدود ۲ درصد در مقطع دکترای تخصصی در حال تحصیل هستند.

وی افزود: از نظر گروه تحصیلی نیز ۴۸ درصد از دانشجویان منطقه هشت در رشته علوم انسانی، ۲۸ درصد در رشته‌های فنی و مهندسی و مابقی در حوزه هنر، علوم پزشکی، کشاورزی و علوم پایه تحصیل کرده‌اند.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در وزارت علوم درخصوص روزآمدی، کارآمدی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی نظام آموزش عالی گفت: در سال گذشته گام‌های خوبی برداشته شد که یکی از اقدامات مهم انجام شده، تدوین سند آمایش آموزش عالی بود.

وی به تدوین کتابچه ۱۵۰ صفحه‌ای وضعیت آموزش عالی در گذشته، حال و آینده که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند ۱۰ ماده‌ای، منطقه‌ای کردن مراکز آموزش عالی و تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و فناوری استان‌های سراسر کشور به ۱۰ منطقه بوده است.

معاون آموزشی وزیر علوم به ماموریت‌گرایی و توجه به آموزش‌های مهارتی از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و آن را بخش مهمی از سند آمایش آموزش عالی دانست.

 


( ۳ )