رئیس دانشگاه یزد ازکمی‌گرایی و عدم تخصیص بودجه مناسب دو معضل نظام آموزش عالی استان یزدخبرداد

۱۹ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۳:۴۹ کد : ۲۷۷۵۲ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۱۹۶
رئیس دانشگاه یزد در نشستی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از روسای مراکز آموزش عالی استان کمی‌گرایی و عدم تخصیص بودجه مناسب را دو معضل نظام آموزش عالی استان یزد عنوان کرد.
رئیس دانشگاه یزد ازکمی‌گرایی و عدم تخصیص بودجه مناسب دو معضل نظام آموزش عالی استان یزدخبرداد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،در این نشست دکتر اولیا ضمن اراپه تصویری کلی از وضعیت نظام آموزش عالی استان گفت: خوشبختانه در خصوص شاخص توسعه استان وضعیت خوبی داریم. در بحث‌های آموزش و پرورش، شرکت های دانش‌بنیان، رتبه توسعه انسانی و ... معمولا دارای رتبه اول تا سوم و بعضا اول تا پنجم هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بین 83 تا 90 هزار دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف در 69 دانشگاه و موسسه آموزش عالی استان در حال تحصیل هستند. حدود 52 در صد از این تعداد در مقطع کارشناسی و مابقی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند.

به گفته وی در حال حاضر در شاخص نسبت دانشجو تحصیلات تکمیلی، استان یزد رتبه اول را در کشور دارد. اما در خصوص نسبت دانشیار به بالا در جایگاه خوبی قرار نداریم که توجه به امر کیفیت می تواند به عنوان راهی برای ارتقای این وضعیت مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه یزد افزود: استان یزد در خصوص وضعیت شرکت‌های دانش بنیان نیز وضعیت مناسب و قابل قبولی دارد. علاوه بر این دانشگاه یزد که حدود 28 سال پیش افتتاح شد تا کنون روند توسعه بسیار مناسبی را پشت سر گذاشته است به گونه ای در برخی از موارد از دانشگاه های قدیمی تر نیز وضعیت مناسب تری دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه یزد در بین 13 دانشگاه برتر کشور قرار دارد یادآور شد: سه نفر از استادان این دانشگاه به لحاظ آمار مقالات و دستاوردهای علمی در جایگاه ممتاز بین‌المللی قرار دارند.

دکتر اولیا خاطرنشان کرد: مهم ترین مشکلی که در بعد نظام آموزش عالی گریبانگیر شهرستان‌هاست مسئله ظرفیت‌های مازاد است.

وی تصریح کرد: هر چند برخی از دانشگاه‌ها بویژه در تهران با اخذ مجوز اقدام به ایجاد پردیس‌های گوناگون کرده‌اند اما این روند می‌بایست مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد که دانشگاه‌های شهرستان‌ها نیز بتوانند در شرایطی برابر به رقابت بپردازند.

وی ادامه داد: بحث پژوهش نیز از دیگر چالش های مراکز آموزش عالی استان یزد است. در این خصوص می‌توان گفت سهم بودجه برای پژوهش افزایش پیدا نکرده است.

وی اظهار کرد: دانشگاه یزد در خصوص معضلات استانی به ویژه مسئله آب اقدام به ایجاد کارگروه ها و هسته های تحقیقاتی کرده‌ است. ایجاد اتاق فکر در استان نیز یکی از دیگر ابداعات دانشگاه یزد است.