آئین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور استاندار خوزستان برگزار شد

۱۹ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۱ کد : ۲۴۹۶ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۵۴۳
آئین نمادین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور استاندار خوزستان، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار، سرپرست و اعضای هیئت رئیسه، دانشجویان نو ورود و اعضای هیئت علمی در آمفی تئاتر دانشک...
آئین نمادین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور استاندار خوزستان، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار، سرپرست و اعضای هیئت رئیسه، دانشجویان نو ورود و اعضای هیئت علمی در آمفی تئاتر دانشکده علوم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در این آئین دکتر محمد رعایایی اردکانی سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تاریخچه تاسیس این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه شهید چمران ،دانشگاه مادر استان و منطقه است چرا که دانشگاه های علوم و فنون دریایی خرمشهر، صنعتی دزفول، کشاورزی رامین، صنعتی بهبهان و حتی لرستان، روزی واحد اقماری دانشگاه شهید چمران بودند که اکنون هر کدام برای خود مستقل شده اند.
وی افزود: در حال حاضر دانشکده های اقماری هنر شوشتر و باستان شناسی شوش را داریم که دانشکده شوش برای نخستین بار در سال جاری اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.
دکتر رعایایی سپس آماری از وضعیت آموزش عالی در استان ارائه داد و با اشاره به حدود 270 هزار دانشجوی استان در 113 مرکز آموزش عالی و دانشگاه، تصریح کرد: از این آمار فقط 25 هزار دانشجو مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی هستند و مابقی در دانشگاه های پیام نور، آزاد، علمی کاربردی و  غیرانتفاعی تحصیل می کنند.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز ظرفیت پذیرش این دانشگاه در سال جدید را 3557 نفر اعلام کرد و افزود: آمار ثبت نامی این دانشگاه 2819 نفر است که نشان می دهد 738 صندلی خالی در دانشگاه وجود دارد که احتمال می رود با اعلام تکمیل ظرفیت، در نیمسال دوم تحصیلی پر شود.
وی آمار مربوط به پذیرش دانشجوی کارشناسی را 1799 نفر و در مقطع  کارشناسی ارشد 1300 نفر ذکر کرد و افزود: اختلاف چندانی به لحاظ آماری و پذیرش بین کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود ندارد و از لحاظ کمی در چند سال اخیر به سمت توسعه کارشناسی ارشد حرکت کرده ایم.
دکتر رعایایی با اعلام پذیرش 245 دانشجو در مقطع دکتری و بالغ بر 65 نفر در مقطع دکتری پردیس دانشگاه، افزود: این آمار حاکی از متناسب بودن نسبت دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری در این دانشگاه دولتی است.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگری از سخنان خود آمار و گزارشی از وضعیت بودجه پژوهشی در کشور ما و سایر کشورها ارائه داد و گفت: در کشورهای پیشرفته سهم پژوهش 2 تا 3 درصد بودجه ناخالص ملی است و البته ما هم مدعی این عدد و رقم هستیم این در حالی است که رقم واقعی آن بسیار ناچیز است.
وی میزان بودجه اختصاص یافته به پژوهش در کشورهای سوئد و فنلاند را 5/3 درصد بودجه ناخالص ملی این کشورها عنوان کرد و گفت: این رقم در مالزی 1/1 درصد، در ترکیه 8 دهم درصد، در پاکستان 3 دهم درصد و در ایران در سال 60 یک دهم درصد بود که در سال 80 به نیم درصد و سپس در سال 87 به حداکثر رقم خود یعنی 8 دهم درصد رسید اما پس از آن با کاهش مواجه بود و اینک این رقم یک دهم درصد است و با این رقم انتظار داریم دانشگاه ها تولید کننده علم و حلال مشکل باشند.
دکتر رعایایی با اشاره به ابلاغ سیاست های علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: ایشان خواستار ایجاد تحول بین نظام آموزش عالی و سایر دستگاه ها در حل معضلات کشور و پیشبرد همه جانبه کشور شدند.
وی به اقدامات معاونت پژوهشی دانشگاه در خصوص تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و زمینه سازی سوق دادن پژوهش ها به سمت کاربردی اشاره کرد و از جمله آنها را تشویق اساتید با افزایش امتیاز گرنت، تشویق اساتید به تعریف موضوعات پایان نامه مورد نیاز سازمان ها از طریق افزایش گرنت، تشویق اساتید به حضور در پروژه های کلان استانی از طریق تشکیل تیم های تحقیقاتی گروهی، استفاده بیشتر از پتانسیل مراکز رشد فناوری، افزایش بعد نظارتی دفتر ارتباط با صنعت در پروژه ها، تاسیس مراکز تحقیقاتی ارتباط با صنایع  و فعال تر کردن مراکز موجود عنوان کرد.
در ادامه این مراسم، دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان با تبریک آغاز سال تحصیلی به دانشجویان، دانشگاه را منشاء و مبداء تغییر و تحول دانست و گفت: متاسفانه در سال های گذشته با توجه به شرایط کشور، جامعه ای که در طول تاریخ اثرگذار و تعیین کننده بود منحنی تغییر آن سیر نزولی داشته و انتظار می رود کسانی که قرار است مسئولیتی در جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی و مدیریتی عهده دار شوند در دوران دانشجویی هم عامل تحول باشند، دارای جنبش و پویایی و جوش و خروش باشند که پس از فراغت از تحصیل به گذشته خود افتخار کنند.
وی با بیان اینکه درس خواندن بخشی از مسئولیت دانشجو و درس دادن بخشی از مسئولیت استاد است، ادامه داد: اگر تاثیر درس خواندن و درس دادن بر بخش های دیگر جامعه مشهود نباشد، قطعا نتیجه ای خنثی خواهد داشت.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تغییر درافکار و رفتار امری بدیهی و تفاوت بین نسل ها روشن و واضح است، گفت: اصل تغییر اگر در یک محیط و بستر تعاملی صورت گیرد بهنجار خواهد بود در غیر این صورت به تعارض کشیده می شود.
وی تاکید کرد: یکی از کانون هایی که در جامعه انتظار می رود پژوهش ها، اظهار نظرها و گفتمان هایش در تمام مباحث فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مدیریتی، علمی باشد و به جامعه کمک کند، دانشگاه است.
دکتر مقتدایی افزود: قطعا دانشگاه ما با رعایت تمام اصول و ارزش های اخلاقی که به خاطر آن خون داده است، باید دائم در جوشش وتکاپو باشد و جامعه را مدیون خود کند.
وی تصریح کرد: انتظار ما این است که دانشگاه محل جوشش، پویایی و زایش افکار در محیطی تعاملی باشد و در این خصوص لازم است دانشجو، استاد و کارمند کمک کنند تا این مرکز آموزش عالی، عامل تحول اجتماعی، فرهنگی، دینی باشد و خصوصا در مسائل مدیریتی استان را کمک کند.