متن سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح دانشگاه معارف اسلامی قم

۱۷ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۲۴۹۴۲ پیام های وزیر
تعداد بازدید:۷۳۷

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین
با سلام و صلوات بر پیامبر اعظم و سلام بر حسین و اولاد و اصحاب او، و درود به ارواج طیبه شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، سلام به روح بلند امام راحل معمار کبیر انقلاب اسلامی و آرزوی طول عمر و عزت برای مقام معظم رهبری و سربلندی و موفقیت برای نظام جمهوری اسلامی ایران
 
افتتاح دانشگاه معارف
امروز 21 بهمن ماه مصادف است با یاد روز شکل گیری آخرین حلقه از حلقات مبارزات ملت بزرگ ایران به رهبری امام فقیدامّت (ره) علیه رژیم ستمشاهی، در چنین روزی بود که رژیم شاه با افزایش ساعت حکومت نظامی به ساعت 4:30 بعدازظهر قصد داشت پس از بازگرداندن مردم به خانه هایشان با کودتای نظامی علیه انقلابیون و دستگیری و اعدام آنان پرونده مبارزات آزادیخواهانه ملت ایران را ببندد. واقعه مهمی در این اوقات حساس رخ داد و آن این بود که بینش الهی و قدرت تحلیل و قوت دوراندیشی ابر مرد تاریخ ایران امام خمینی (ره) موجب شد که ایشان به شکستن حکومت نظامی ملت را رهنمود دهند و همین به فروپاشی رژیم منجر گردد. گرامی می‌داریم ایام الله دهه فجر و درود خود را به روح بلند امام بزرگ امّت و رهبر این تحول بزرگ اجتماعی نثار می‌کنیم و از خدای بزرگ خواهانیم که ما را در پیمودن راه این مرد بزرگ ثابت قدم بدارد.
اسلام یکی از پایه های مهم تقویت ما ایرانیان را تشکیل می‌دهد. آنچه که در طول زمان کشور ما را در مقابل تندباد حوادث حفظ کرده است همین هویت اسلامی ـ ایرانی ما بوده است.
اگر بخواهیم همواره مستقل بمانیم، عزت مند زندگی کنیم، سنگرهای کلیدی جهان را فتح کنیم، الگویی برای جهان اسلام و جهان ملت های تحت ستم قرار گیریم و بتوانیم پرچم مبارزه علیه نظام سلطه نامشروع برافراشته نگه داریم بهترین راه آن است که روز به روز با برنامه‌ریزی و اتخاذ سازوکارهای مناسب این هویت ارزشمند را تقویت کنیم.
خوشبختانه در مجموعه آموزش عالی کشور اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته است. به برخی از آنها اشاره می‌کنم.
مجموعه معارف اسلامی امروز ابزاری است که می تواند ما را تا حد زیادی در این راه کمک نماید. معارف اسلامی را هم، چند گونه می‌توان ترویج کرد و تعمیق بخشید یک راه آن است که به ترویج معارف در سطح جامعه همت گماشته شود که در جای خود هم ضروری است، هم ممکن و هم مفید و متولیان خاص خود را دارد. اما آنچه مهم است اینکه در شق دوم قضیه ما تا حال حاضر که با هم سخن می‌گوییم سه میلیون استعداد، سه میلیون ظرفیت، سه میلیون سرمایه انسانی، و در تحلیل نهایی سه میلیون نفر دانشجو در اختیار ماست که فردایی نه چندان دور از تأثیرگذاران جامعه ما خواهند بود. بخواهیم یا نخواهیم فردا چرخ امور اداری، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی کشور به دست اینان خواهد چرخید و با عنایت به همین نکته مهم است که تقویت معارف اسلامی، آموزش مناسب آن، تعمیق ارزش‌های برآمده از معارف در جان دانشجویان و مخاطبان عزیز دانشگاهی از اهمیت خاصی و ویژه‌ای برخوردار خواهد شد. و اگر نبود اهمیت این فضیه شاید نیاز به تأسیس دانشگاهی خاص تربیت استاد معارف اسلامی هم احساس نمی‌شد. اینکه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به چنین کاری دست یازیده است نشان از نقش مهمی است که این دانشگاه می‌تواند در آینده بازی کند. واقعیت آن است که مطابق برنامه فعلی آموزشی دانشگاه‌ها نقطه تماس آموزش اکثر دانشجویان با معارف، انقلاب اسلامی، اندیشه امام خمینی (ره) و مسائل جمهوری اسلامی از جمله حقوق اساسی جمهوری اسلامی از ناحیه همین دروس معارف است و این تماس غالباً یک بار بیشتر برقرار نخواهد شد. به این ترتیب این دروس فرصتی است در اختیار اساتید معارف که با آموزش خود بر دانشجویان تأثیرگذاری عمیق نمایند که پایدار بماند و بعدها هم در طول زندگی آنان در جامعه مفید واقع شد.
خوشبختانه یکی از کارهای زیربنایی که بحول و قوه الهی و با توکل به او انجام دادیم، ایجاد دوره‌های کارشناسی ارشد و بویژه دکتری تخصصی مدرس معارف اسلامی در چند دانشگاه مانند فردوسی مشهد، شیراز، تهران، قم، باقرالعلوم و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود که اینک این زنجیره با تأسیس و راه اندازی دانشگاه معارف اسلامی قوی‌تر و مستحکم‌تر می شود.
بنابراین انتظارات چندی از این دانشگاه وجود دارد و امیدوارم این دانشگاه در برآورده کردن آنها حداکثر تلاش خود را بنماید توقعاتی که از این دانشگاه می‌رود عبارت خواهد بود از:
1. سعی شود بهترین استعدادهای علوم انسانی و معارف اسلامی جذب و آموزش داده شوند. چون در فرصت کمی که در اختیار دانشجو برای آموختن معارف است و بیشترین تأثیرگذاری هم باید صورت پذیرد نیاز به تأثیرگذارترین اساتید خواهد بود،
2. انتظار می رود این دانشگاه آغازگر راهی نو در حوزه علوم انسانی و معارف اسلامی باشد به این صورت که اساتید معارف، پژوهشی محور، آموزش ببیند. و این خود حرکت جدیدی خواهد بود و منجر به این خواهد شد که این دانشگاه جمعی محقق و دانشمند به جامعه، اینکه در این دانشگاه باید نحوه آموزش از متکلم وحده گویی به پژوهش محوری در آموزش تغییر یابد و نتیجه این شود که آنچه حاصل پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتر است از این چند حالت خارج نباشد: یا نقد علمی جدّی باشد که بخشی از آرمان اعلام شده توسط امام راحل (ره) یا مقام معظم رهبری در حوزه نقد را تحقق بخشد؛ و علاوه بر آن نقادی عالمانه به تفکرات لیبرالی و شبهات ایجاد شده باشد.
و یا نوآوری علمی باشد؛
یا نظریه پردازی.
3. انتظار دیگر از این دانشگاه آن است که با تولیدات علمی در حوزه معارف اسلامی در ایران و جهان به جریان سازی اندیشه اسلامی نماید .
ما در مجموعه آموزش عالی در حوزه علوم و معارف اسلامی نیازمند جریان‌سازی هستیم. جریان‌سازی که حرکت اندیشه اسلامی را در جهان تقویت نماید و سبک زندگی اسلامی را جهانی سازد و پیام‌رسان آرمان‌های انقلاب اسلامی به جهان گردد.
4. انتظار مهم دیگری که از این دانشگاه می‌رود آن است که آغازگز حرکتی نو باشد که تاکنون مسبوق به سابقه چندانی نبوده است و آن اینکه ما نیازمندیم که در حوزه علوم مختلف بالاخص معارف اسلامی و علوم انسانی آخرین تجربیات خود را با یکدیگر مبادله نماییم. به عبارت دیگر استادان یک رشته خاص باید تجریه خود را در روش آموزشی، و آخرین یافته‌های علمی با یکدیگر مبادله نمایند. شاید برای این کار بتوان چیزی شبیه کنگره‌های بازآموزی پزشکی را سامان داد و آن را کنگره تبادل علمی نام نهاد. به لحاظ نوع و ماهیت عقیده دارم که این دانشگاه می‌تواند آغازگر برگزاری چنین کنگره‌ای حداقل در هر سال باشد تا به سایر دانشگاه‌ها نیز تعمیم یابد. اگر چنین کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که دو روزمان در حوزه علم مساوی نیست و هر سال که می‌آید گامی به جلو برداشته‌ایم و از لحاظ دانشگاهی و علمی مغبون نیستیم.
در پایان لازم می‌دانم از همه عزیزانی که زحمت تأسیس چنین دانشگاهی را تقبل کردند تشکر کنم و توفیق دست‌اندرکاران دانشگاه را در آینده از خدای تعالی خواستارم.
 
برای دیدن جداول مقایسه‌ای فعالیتهای آموزشی در فاصله سالهای 57 تا 85 بر روی پیوستها کلیک نمایید.