متن سخنرانی وزیر علوم‏, تحقیقات و فناوری در حضور مقام معظم رهبری

۱۷ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۲۴۹۳۹ پیام های وزیر
تعداد بازدید:۲۶۰
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلوه
و السلام علی محمد و اله الطاهرین
 
تشکر و قدردانی می شود از اینکه جمع حاضر را به حضور پذیرفتید. جمعی که در این جلسه شرف حضور دارند، مدیرانی هستند که در حوزه‌های خُرد و کلان با هدف دمیدن روح علمی، معنوی و اسلامی تازه در کالبد آموزش عالی کشور، منصوب شده‌اند. این افراد از عنصر تدین، تخصص، کارآمدی، هوشیاری و تجربه و مقبولیت لازم و مبارزه و جهاد در راه خدا برخوردارند که موجبات تشکر و قدردانی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حسن این انتصابات فراهم کرده است.
حرکت اصلی ما در راستای سند چشم انداز بیست ساله و با هدف رساندن کشور به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح منطقه است. در همین راستا ما در جستجوی «دانشگاه تمدن ساز» هستیم، دانشگاهی که بنیادهای مستحکم تمدن نوین ایرانی ـ اسلامی را پایه‌ریزی نماید. غلبه بر عقب‌ماندگی چند صد ساله ایران جز با تحول علمی و تولید علم، که کانون اصلی آن نیز دانشگاههاست ممکن نخواهد بود. لذا کرامت علم و عزت عالم را باور داشته و برای آن برنامه داریم. برای تحقق نهضت نرم‌افزاری و جنبش تولید علم، شیوه و روش «جهاد علمی» در عرصه‌های مختلف را در دستور کار قرار داده و همه تلاش خود را سخاوتمندانه در جهت پرورش نخبگان کشور و شکوفایی استعدادهای فرزندان این مرز و بوم به کار خواهیم بست. کار و تلاش مداوم جهادی در این عرصه را وظیفه اصلی خود میدانیم. کلیه اقدامات، فعالیتها و عملکرد بخشهای مختلف وزارتخانه طی یک سال گذشته در همین راستا صورت گرفته است:
 
در حوزه آموزشی:
ما افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو به منظور پاسخگویی به تقاضاهای اجتماعی کشور را داریم. با شعار «آموزش عالی برای همه به جد در صدد ایجاد فرصتهای بیشتر آموزشی برای نسل جوان و توانمند کشورهستیم. با توجه به سیاستهای اعمال شده جمعیت دانشجویی کل کشور به حدود 3.000.000 نفر در سال تحصیلی 86ـ1385خواهد رسید. ضمناً در سال تحصیلی جدید حدود 70.000 دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل خواهند بود که از این تعداد بیش از 10.000 نفر در دوره دکتری (PhD) اشتغال به تحصیل خواهند داشت.
همانگونه که مستحضرید، ارزیابی، شرط تضمین و بهبود کیفیت است در طرح این وزارت برای نظام‎های ارزیابی امر آموزش عالی، موضوعات مورد ارزیابی، شناسایی شده سپس شاخص‎های آن تعیین می‎شود . بر این اساس دانشگاهها نیز رتبه‎بندی خواهند شد که از ضروریات دیرین آموزش عالی کشور محسوب می‎شود. ما سال آینده را سال نظارت و ارزیابی قرار داده‌ ایم.

در حوزه پژوهشی:
- راه‌اندازی طرح نمایه‌سازی مقالات و مجلات بنام «پایگاه استنادی علوم جهان اسلام» که اختصاراً به عنوان (ISI جهان اسلام) مشهور شده است. این طرح با استفاده از زیرساخت‌ها و تواناییهای موجود در حال اجرایی شدن است.
- تعامل فعال و دو طرفه با حوزه علمیة قم و پژوهشگاه‌های علوم انسانی – دینی در جهت وارد نمودن این بخش مهم به حوزه رسمی تولید علم جهانی، از طریق تدوین شاخصهای ارزیابی و علم‌سنجی و استانداردسازی در این بخش مهم در حال انجام است.
-حمایت جدی و مستقیم از ثبت اختراعات داخلی و بین‌المللی را پیشه خود ساخته‌ایم.
- و بالاخره تأمین و راه‌اندازی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری را نیز محقق نمودیم.
ضمناٌ مراکز پژوهشی، دانشگاهی ما در حال برداشتن گامهای جدی در عرصه دانش جدید همچون
فناوری نانو، فناوری هسته ای، فناوری زیستی سلولهای بنیادی و چندین پروژه مهم دیگر می باشند. که بزودی ان شاءالله دستاوردهای نوینی را عرضه کرده و حرفهای نوی خواهیم زد.
 
در حوزه فرهنگی:
صرفاً به دو مورد اشاره می کنم:
1- برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق شعار «یک انجمن علمی دانشجویی برای هر رشته در هر دانشکده» در چارچوب برقراری و حاکمیت «گفتمان علمگرایی» به جای گفتمان (سیاست زدگی) به عنوان گفتمان مسلط فرهنگی در دانشگاهها: ما سیاست تعامل با محیطهای دانشجویی و تشکلها را دنبال میکنیم و با پرهیز از سیاست‌زدگی در جستجوی رشد آگاهی سیاسی و ارتقاء عمل سیاسی سالم در دانشگاهها هستیم اعتقاد داریم تشکلها باید بر اساس اساسنامه‌هایی که اعتقاد به نظام و قانون اساسی در آنهاست، حرکت کنند. ما در قالب رعایت قانون و مقررات با آغوش باز از سیاست‌ورزی و نه سیاست بازی دانشجویان استقبال می کنیم. و در فضایی که ایجاد شده است راه برای فعالیت و پویایی دانشجویان در بستر فرهنگ اسلامی باز است. بنابراین تک‌صدایی را در محیط دانشگاهها جایز نمیدانیم.
2- برنامه‌ریزی و اقدام عینی برای ارتقاء علوم انسانی مبتنی بر دیدگاههای اسلام عزیز، از طریق اجرای حداقل 3 طرح ذیل از دیگر اقدامات مهم در حوزه فرهنگ بوده است:
الف- تعریف و راه‌اندازی «رشته‌های بین رشته‌ای در علوم انسانی» با هدف کارآمد سازی علوم انسانی
ب- تعریف و راه‌اندازی «جشنواره فارابی» با هدف تکریم نوآوریها و ابداعات در علوم انسانی
ج- تعریف و راه‌اندازی «کرسیهای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» در دانشگاهها: آیین‌نامه این طرح آماده شده و در حال تصویب امتیازات پژوهشی متناسب برای هر یک از کرسیهای 3گانه فوق و گنجانیدن آن در آیین‌نامة ارتقاء اساتید هستیم.

در حوزه دانشجویی:
افزایش 100درصدی بودجه صندوق رفاه دانشجویان, ایجاد 66258 مترمربع اماکن ورزشی در دانشگاهها که بخش عظیمی از آن در سال جاری به بهره‌برداری و بقیه قبلاً استفاده میشده است، از دیگر اقدامات وزارتخانه در این حوزه است ضمناً اخیراً هشتمین المپیاد ورزشی دانشجویان سراسر کشور با شعار «ارمغان پیامبر (صلی اله علیه و آله و سلم) نور، نشاط، حرکت» و با موفقیت هرچه تمامتر و در محیطی کاملاٌ معنوی و اسلامی برگزار گردید و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بلحاظ سالم برگزاری آن از این وزارت قدردانی شد. بعلاوه با شرکت در مجامع دانشگاهی و خوابگاهها، بویژه در سفرهای استانی، سعی شده است تا فاصله بین مسئولان و دانشجویان کمتر شود و در فضای صمیمی دانشجو بتواند حرف دلش را بزند و انتقادات صنفی و سیاسی خود را بازگو کند.

سازمان سنجش:
در سنجش و پذیرش دانشجو شاهد تحولات جدی و بنیادین هستیم که از جمله آنها می‎توان به دو مورد اشاره کرد: لایحه ساماندهی کنکور با اهدافی چون:
- پذیرش عادلانه مبتنی بر شایستگی‌های علمی و مهارتی، استعداد تحصیلی و علاقه داوطلبان
- ارتقاء سطح بهداشت روانی و کاهش اضطراب داوطلبان و خانواده‎ها
- تفکیک فرایند سنجش علمی از پذیرش، تقدیم مراجع ذیصلاح شده است.
- اصلاح و بهبود روشهای اجرای کنکور با جدیت و با طرحهای علمی نو انجام شد.
 
دفتر همکاری‌ها:
در زمینه همکاریهای علمی و بین‎المللی گسترش کرسی زبان‌فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور از راهبردهای اصلی ما در وزارتخانه بوده است: که 23 مورد اعزام انجام شده است و امیدواریم با حمایت بیشتر سایر نهادهای ذیربط آنرا افزایش چشمگیری دهیم و علاوه بر آن در پی تربیت استادان بومی هستیم تا به عنوان مکانیسمی در جهت انتقال فرهنگ ایران و اسلام از آن استفاده شود.
 
در حوزه کمیسیون ملی یونسکو:
در یونسکو، علاوه بر مشارکت در برنامه های جاری این سازمان، سیاست ما بر تقویت مفاهیمی چون اخلاق در علم و جلب توجه به ضرورت پیشگیری از آپارتاید علمی استوار است. در فروردین گذشته مراسم اعطای دومین جایزه جهانی ابن سینا در اخلاق در علم با حضور اینجانب و مدیر کل یونسکو همزمان با ولادت رسول اکرم (ص) برگزار شد. هم اکنون همکاری با نهادهای ذیربط کشور برای اقدامات وسیعی جهت بزرگداشت هشتصدومین سال تولد شاعر و عارف نامی مولانا را بر اساس قطعنامه مصوب یونسکو آغاز کرده ایم. تلاش زیادی را در جهت ثبت میراثهای فرهنگی کشور در یونسکو آغاز کرده ایم که اخیراٌ بیستون به ثبت جهانی رسیده است .
در نهایت به دو اقدام اساسی دیگر نیز اشاره کرده و عرایض خود را به پایان می‎برم، نخستین اقدام تأمین کامل کسر بودجه کلیه دانشگاهها بود که طی سالیان سال تبدیل به معضلی مزمن گشته بود و مانع از گردش روان چرخه روان دانشگاهها شده بود و در اقدام دیگر که با تلاش همکاران، همیاری مجلس محترم و کمک حضرت حق صورت گرفت‏، بالغ بر 1000 میلیارد ریال بودجه جهت تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاههای کشور قرار گرفت. این مهم می‎تواند تحولی در پژوهش و جلب رضایت معنوی اعضای محترم هیات علمی دانشگاههای کشور فراهم آورد.
در پایان مشتاقانه منتظر رهنمودهای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب هستیم تا آنها را سرلوحه کاری خویش قرار دهیم.
 
والسلام علیکم و رحمه الله