سخنرانی وزیر علوم در افتتاحیه سمینار رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی

۱۷ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۲۴۹۱۶ پیام های وزیر
تعداد بازدید:۲۸۰
«و نرید ان نمن علی‌الذین استضعفوا فی‌الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین»
(القصص ـ 5)
 
خانمها و آقایان محترم
در سالی که در جمهوری اسلامی ایران از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام نهاده شده است، برای من مایه بسی افتخار و سرافرازی است که برای شما مهمانان عزیز و برادران و خواهران بزرگوار که از کشورهای عضو OIC تشریف آورده‌اید سخنرانی نمایم.
جامعه اسلامی، زمانی مهد علم بود ولی در زمان حال امّت اسلامی با 16 درصد جمعیت جهان، سهم بسیار ناچیزی در تولید علم دارد. تعداد انگشت شماری از دانشگاههای جهان اسلام در رتبه‌بندی‌ها، جایگاهی درخور دارند. اگر مسلمانان اقدام مناسبی نکنند در آینده وضعیت اسفناکتری خواهند داشت. مهاجرت دانشمندان مسلمان به کشورهای غربی و ارتباط ضعیف علمی بین کشورهای اسلامی و مدیریت ناصحیح فعالیتهای فرهنگی، علمی و فناوری از عمده مشکلات امت اسلامی است. برای بنده بسیار جای خوشوقتی است که شاهد برنامه‌های اصولی و درازمدت OIC برای ارتقاء جایگاه علمی مسلمانان و کسب ارزش و افتخارات گذشته باشم. ما باید بتوانیم با توسعه علمی برای مسایل خودمان و جامعة بین‌المللی راه‌حلی مناسب پیدا کنیم. باید ثابت کنیم که اسلام دین رأفت، برادری و برابری است و نه تنها تضادی با پیشرفت علمی و فناوری ندارد بلکه به گواهی کتاب و سنت و شواهد آشکار تاریخی، منادی علم و تحقیق و آموزش و تمدن بوده است. این امر با اتحاد و انسجام جوامع اسلامی امکان‌پذیر می‌باشد. از این رو سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نام‌گذاری شده است. این امر مهم به جمهوری اسلامی ایران محدود نمی‌شود؛ در حال حاضر امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری به انسجام و وحدت برای پیشبرد اهداف مقدس اسلام نیاز دارد. که همانا توسعة همه‌جانبه مادی و معنوی انسان است.
ایران در زمان شاه یک کشور کاملاً وابسته به غرب و بخصوص آمریکا بود. آمریکاییها، صنعت و ارتش ما را در کنترل خودشان داشتند و امکان ارتقاء علمی در دانشگاهها محدود بود. ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی دستور تشکیل و تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر فرمودند. رشد و توسعه علمی در صدر برنامه‌های این شورا بود. با برنامه‌ریزی و تلاشی که صورت گرفت تعداد دانشجویان در این 28 سال پس از انقلاب، 20 برابر شده است. تعداد دوره‌های تحصیلات تکمیلی 40 برابر شده است بطوریکه دوره‌های دکتری را در تمامی رشته‌ها در کشور تأسیس کرده و برای آموزش جوانانمان، به خودکفایی رسیده‌ایم. تولیدات علمی ایران تقریباً ناچیز بود و در حال حاضر با رشد خوبی مواجه هستیم. جوانان ما به موفقیتهایی دست یافته‌اند که خشم دشمنان اسلام را برانگیخته است و هر روز محدودیتهایی برای ما ایجاد می‌کنند. امیدوارم شما بتوانید در این فرصت از بخشی از دستاوردهای علمی کشورمان دیدن فرمایید. ما آمادگی داریم تمام تجربیات خود را در اختیار برادران خودمان قرار دهیم و انشاء‌ا... با همیاری و تعامل بتوانیم اهداف متعالی OIC را محقق سازیم.
 
خانمها و آقایان
در جلسه وزرای آموزش عالی کشورهای عضو OIC که در آذر ماه سال گذشته در کویت برگزار شد و موضوع توسعه و ارتقاء کیفیت آموزش عالی در میان کشورهای عضو OIC مطرح شد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام نمود. رتبه‌بندی دانشگاههای جهان اسلام، رتبه‌بندی مجلات علمی و تأسیس مرکز استنادی علوم کشورهای اسلامی (ISC)، مواردی بود که ما تقبل نموده و تا حال امور اجرایی آنها را به پیش برده‌ایم. هیأت دولت بودجه‌ای را در اختیار کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شیراز قرار داده است. ISC از تمام مزیت و ویژگی‌های ISI در رتبه‌بندی و تحلیل مجلات علمی برخوردار است. خوشوقتم به اطلاع برسانم طرح ISC توسط وزرای آموزش و پرورش کشورهای OIC در رباط پایتخت مراکش به تصویب رسید و اعتباربخشی به نشریات علمی کشورهای اسلامی رسماً به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد. برای رتبه‌بندی دانشگاههای جهان اسلام، جلساتی در دفتر من، (به همراه وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کارشناسان دو وزارتخانه) تشکیل شد و با هماهنگی‌هایی که بعمل آمد، زمینة جلسه Technical Expert Meeting در 19 تا 21 فوریه 2007 در تهران فراهم شد. در این نشست Core Group، شاخص‌ها و مکانیسم‌های رتبه‌بندی مورد بررسی قرار گرفت. شاخص‌های رتبه‌بندی هم باید تضمین کننده ارتقاء کیفیت دانشگاههای جهان اسلام باشد و هم زمینه‌هایی را فراهم کند که دانشمندان مسلمان ارتباط بیشتری با هم داشته باشند. و در تعاملات علمی فعال برخورد کنند. همچنین بایستی با تبادل دانشجو ما بتوانیم با فرهنگ یکدیگر بیشتر آشنا شویم. قطعاً این نوع نگرش منجر به وحدت بیشتر جامعة اسلامی خواهد شد. شاخص‌ها نیز می‌بایستی توجه به مشکلات آموزشی و فناوری جامعة اسلامی داشته باشد. ما باید بتوانیم فناوری‌ها را بومی کرده و متناسب با نیازهای خودمان آنها را بکار گیریم. ما باید بتوانیم از بستر رشد و توسعة علم، به اعتبار جامعة اسلام کمک کنیم و زمینه‌های ارتقاء اعتقادات دینی را فراهم سازیم.
در اینجا لازم می‌دانم از زحمات شما تشکر کنم. تشکر ویژه از دبیرکل محترم OIC بخاطر حمایت‌های همه جانبه از توسعه علم و فناوری در جامعه اسلامی دارم. از معاون ایشان آقای پرفسور علی‌اکبر صالحی که همت والایی در فعالیت‌های رتبه‌بندی داشته‌اند، و نیز از بانک توسعه اسلامی که در فرآیند ارتقاء دانشگاهها حمایت مالی خواهند کرد قدردانی بعمل می‌آورم. از اعضاء محترم Core Group که جداً زحماتشان ثمربخش بود تشکر می‌کنم.
سپاس خود را نثار سفرای محترم کشورهای اسلامی در ایران می‌نمایم. همچنین از همکارانم که زحمات زیادی در برگزاری این اجلاس کشیدند نیز قدردانی می‌نمایم. برای همگی از درگاه خداوند متعال آرزوی موفقیت نموده و امیدوارم ایّام خوشی در تهران داشته و انشاء‌ا... به سلامت به موطن خود بازگردید.