گسترش شیوه پژوهش محور، راه حلی درجهت اجرایی نمودن نقشه جامع علمی کشور

۱۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۲:۲۱ کد : ۲۳۲۹۸ آرشیو قدیمی
تعداد بازدید:۶۸۳
گسترش شیوه پژوهش محور، راه حلی درجهت اجرایی نمودن نقشه جامع علمی کشور
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترمحمودزاده با اشاره به بیانات دکترحسن روحانی ریاست جمهورو دکتروحید احمدی معاون پژوهش وفناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درنشست روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها ی کشور در ایام مبارک دهه فجر با محوریت ارتقای کیفیت آموزش عالی و ایجاد تحول در رویکرد های آموزشی پژوهشی فعلی، تأکید کرد، این موضوع که آموزش و پژوهش درسطح دانشگاه ها باید منجر به ثروت آفرینی و نهایتا رفاه اجتماعی در بین مردم جامعه گردد، امری اجتناب ناپذیر ومورد تائید همه جامعه دانشگاهیان و متخصصین این حوزه می باشد. وی افزود : چالشی که دراین میان وجود دارد این است که ضعف نظام آموزشی حافظه مدار فعلی موضوعی است که برهمگان واضح و مبرهن است و اکنون باید به دنبال ارائه راهکارهای عملیاتی باشیم که به عقیده بنده، یکی ازمهم ترین راه حل ها توسعه و گسترش شیوه پژوهش محور می باشد، چرا که شیوه های آموزشی کنونی به تنهایی پاسخ گوی نیازهای فعلی جامعه که همان تولید علم اقتدار آفرین و انجام پژوهش های تقاضا محور می باشد؛ نیست. رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه با استناد به بندهایی از نقشه جامع علمی کشور گفت: در مقدمه نقشه جامع علمی کشور و در بیان ویژگی های اصلی الگوی نظام علم وفناوری و نوآوری به طور ویژه ای بر گسترش شیوه پژوهش محور تأکید گردیده است. وی افزود: یکی از ویژگی های اصلی الگوی این نظام ، دراین بخش از نقشه جامع علمی تمرکز برتلفیق آموزش با پژوهش و مهارت می باشد به گونه ای که الگوی آموزشی حافظه مدار فعلی جای خود را به الگوی یادگیری مبتنی بر دانش، پرورش مهارت وپژوهش بدهد و رویکرد پژوهش محوری تقویت گردد. دکترمحمودزاده درادامه گفت: در یکی از بند های دیگر از نقشه جامع علمی کشور که مربوط به اقدامات راهبردی در سطح ملی و در جهت تغییر شیوه آموزشی می باشد، به طور مستقیم " ترویج پژوهش محور کردن آموزش و مسئله محور کردن پژوهش " عنوان شده است. رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به اینکه دراین سند اشاره ای به میزان و درصد و نسبت پذیرش دانشجوی پژوهش محورنشده است، لیکن موارد متعددی دراسناد بالادستی ما وجود دارد که تاکید بر گسترش شیوه های پژوهش محور و به طور کلی پژوهش محور نمودن شیوه های آموزشی دارد. گفتنی است باتوجه به اینکه در نقشه جامع علمی کشور بر" هدایت منابع و بودجه های آموزشی و پژوهشی به سوی نیاز ها و مأموریت های ملی" تأکید شده است و با تمرکز بر این موضوع که در شیوه پژوهش محور،انتخاب موضوع رساله ای در زمینه تقاضای جامعه و مشکلات کشور، مهم ترین پیش شرط در شیوه پژوهش محور است که بدین ترتیب با انجام رساله های تقاضا محور به شیوه پژوهش محور، پروژه های ملی نیز با پشتوانه های قوی علمی به اجرا درخواهد آمد.