وزیر علوم : تشکل های دانشجویی خانواده آموزش عالی محسوب می شوند

۳۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۱۰ کد : ۱۶۲۷۰ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۸۸۸
دکتر محمد فرهادی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در جمع نمایندگان تشکل های دانشحویی گفت : اعضای تشکل های دانشجویی خانواده آموزش عالی محسوب می شوند و در انجام امور باید دیدگاه ها و نظرات شان مورد بررسی ...
وزیر علوم : تشکل های دانشجویی خانواده آموزش عالی محسوب می شوند
دکتر محمد فرهادی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در جمع نمایندگان تشکل های دانشحویی گفت : اعضای تشکل های دانشجویی خانواده آموزش عالی محسوب می شوند و در انجام امور باید دیدگاه ها و نظرات شان مورد بررسی قرار گیرد. 
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، در این نشست دکتر فرهادی با تشکر از حضور دانشجویان عضو تشکل های دانشجویی ، با ارائه گزارشی از سلامت روانی ، آسیب های اجتماعی و همچنین اقدامات پیشگیرانه وزارت علوم در خصوص ارتقای سلامت روانی و شادابی دانشجویان در دانشگاه ها اظهار داشت : با بررسی دانشجویان بیش از هشتاد دانشگاه کشور مشخص شد که بیش از هفتاد در صد این دانشجویان نماز های واجب را به موقع به جا می آورند و بیش از نود درصد هم به رستاخیز و روز قیامت معتقد هستند و همچنین هشتاد و پنج در صد نیز معتقدند که ایمان به خدا و مذهب در زندگی شان نقش موثر و تعیین کننده ای دارد.
وزیر علوم با بیان اینکه این نظرسنجی امسال در تمامی دانشگاه های کشور اعمال می شود ، گفت : علاوه بر این مواردی از قبیل تاسیس یکصد مرکز سلامت در خوابگاه های دانشجویی ،تقویت و گسترش مراکز مشاوره دانشجویی و همچنین گنجاندن درس مهارت های زندگی برای تمام دانشجویان و حمایت از دانشجویان بی بضاعت نیزاز جمله برنامه هایی است که در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها اعمال می شود .
دکتر فرهادی در ادامه در خصوص رشد علمی کشور گفت : هم اکنون رتبه چهارم جهان در رشد علمی را دارا هستیم که در سال 2015 ، دوازده کشور از جمله آمریکا و سوئد رشد منفی علمی داشتند که این مطلب دیروزهم در ملاقات دانشگاهیان با مقام معظم رهبری با صراحت اعلام شد، البته شتاب علمی قدری کاهش یافته که آن هم مستلزم تقویت بودجه های دانشگاهی است که انشاالله با نظر مساعد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این مهم نیز محقق می گردد.
دکتر فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود ، با اشاره به تصویب طرح آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ، در خصوص آئین نامه ارتقای استادان دانشگاه گفت : در این آئین نامه ملاک ارتقا فقط ارائه مقالات ISI نیست بلکه مواردی از قبیل نوآوری ، فناوری ، شرکت در بخش صنعت و هنر و بالاخره ارائه طرح هایی که بتوانند به عنوان راه حل مشکلات و معضلات کشور مطرح شوند نیز در این ارتقا موثر هستند .
وزیر علوم در خصوص پردیس های دانشگاهی و دانشجویان به اصطلاح پولی گفت : پردیس های دانشگاهی باید ساماندهی شده و اکثرا به واحدهای بین الملل تبدیل شوند و در خصوص اصل قانون اساسی که آموزش را رایگان اعلام کرده ، باید گفت این مختص آموزش و پرورش است و در مورد آموزش عالی گفته شده که تحصیل تاحد خودکفایی رایگان است .
وی در خصوص بحث پژوهش در دانشگاه ها گفت : در دو سال اخیر مقررات و مصوبات خوب و راه گشایی در بحث پژوهش و فناوری در دولت و مجلس به تصویب رسیده که از آن جمله می توان به افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه ها ، اعمال معافیت های مالیاتی و تاسیس صندوق های پژوهش و فناوری در 14 دانشگاه  اشاره کرد که این صندوق ها به ارتقای فناوری و راه اندازی تولید محصول در دانشگاه ها کمک می کنند و همچنین در بودجه امسال هفت هزار میلیارد هم برای پژوهش و فناوری کشور در نظر گرفته شده که بخش عمده ای از آن متعلق به دانشگاه ها است که می تواند با تجهیز دانشگاه ها سرعت رشد علمی کشور را ارتقا بخشد.
همچنین در این نشست نمایندگان تشکل های دانشجویی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشحویان مستقل ، بسیج دانشجویی ، جنبش عدالتخواه دانشجویی ، دفتر تحکیم وحدت و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ، دیدگاه ها و نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند .
گفتنی است در این دیدار دکتر سید ضیا هاشمی ، معاون فرهتگی و اجتماعی وزارت علوم ، مهندس ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان و فضل الله ایرجی مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز حضور داشتند .