همایش ملی جایگاه پژوهش تربیتی در نظام آموزشی ایران ، فرصت ها و چالش ها در دانشگاه ملایر برگزار شد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۵۸۸۲ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۰۸۲
همایش ملی جایگاه پژوهش تربیتی در نظام آموزشی ایران ، فرصت ها و چالش ها با حضوردکتر بهمن امانی رئیس دانشگاه ملایر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر مهر محمدی استاد دانشگاه تربیت مدر...
همایش ملی جایگاه پژوهش تربیتی در نظام آموزشی ایران ، فرصت ها و چالش ها با حضوردکتر بهمن امانی رئیس دانشگاه ملایر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر مهر محمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس و سرپرست دانشگاه فرهنگیان، دکتر آریایی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی،اساتید، دانشجویان و پژوهشگران برتر پژوهش تربیتی در آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه ملایر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، درمراسم افتتاح این همایش دکتر امانی با تبریک هفته آموزش در سخنانی اظهار داشت: روزهایی بود که در کشور عزیزمان تحصیلات تکمیلی و اخذ مدرک دکتری یک رویا بود و هر کس می خواست در این مقطع به تحصیل بپردازد باید به دانشگاه های خارج از کشور می رفت، اما اکنون به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ما در دانشگاه ملایر افراد زبده و توانمندی را با مدرک دکتری تربیت و به جامعه تحویل می دهیم.
رئیس دانشگاه ملایر در ادامه گفت: شغل معلمی کمتر از شهادت نیست زیرا ما میخواهیم لا اله الا الله را شهادت بدهیم، به این باور قلبی برسیم و حقیقت این جمله را درک کنیم و آنگاه که معلم ذرات را زیر میکروسکوپ میبیند آنگاه که رازهای طبیعت و علم کشف می شوند و فتبارک الله احسن الخالقین در ذهن ما تداعی میشود کار معلم کمتر از شهادت نیست.
وی در ادامه گفت: معلم اسوه فداکاری و ایثار است، عده ای را از طوفان جهالت و نادانی نجات میدهد و به ساحل نجات می رساند و پس از آن قرار نیافته و دوباره دل به دریا می زند تا باز کسی را از نادانی برهاند.
سپس حجت الاسلام و المسلمین فراهانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر گفت: تربیت یک پروسه ادامه دار است. از دیدگاه استاد مطهری تربیت شکوفایی استعدادهای بالقوه در افراد تربیت پذیر است. تربیت برای انسان است که معنی می یابد و تربیت کننده حقیقی خداست که پس از خلقت هر موجودی هدایت به معنای تربیت را به اندازه ظرفیت آن داده است و این ویژگی مختص خداست.
وی افزود: علم باید در خدمت دین باشد و علمی مفید است که به جامعه خدمت کند و چنانکه استاد مطهری فرمود علم و ایمان اگر با هم هماهنگ و مطابق باشند بالهایی خواهند بود برای پرواز.
در ادامه دکتر آریایی نژاد نماینده شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه به عالم عبادت است و ارزش علم به جهت آن است. علم به ما ابزار می بخشد و ما را توانمند میکند و دین به ما جهت می دهد، این توان با حرکت در آن جهت ما را به مقصد می رساند.
وی در ادامه ارج نهادن به پژوهش و تلاش دانش آموزان و دانشجویان را خواستار شد و گفت: همه افراد در هر شغل و با هر عنوانی به نوعی الگو هستند اما معلمان بیشتر از سایرین مورد توجه قرار دارند. بین معلمی و تکمیل مکارم اخلاقی رابطه ای عمیق برقرار است .
دکتر علی نوری دبیر علمی همایش نیز در سخنانی درخصوص نحوه شکل گیری این همایش توضیحاتی ارائه داد و گفت: 136 مقاله به دبیر خانه همایش در بازه زمانی تعیین شده ارسال شده که از میان آنها 81 مقاله پذیرش شد که تعداد 27 مقاله برای ارائه در قالب سخنرانی و 54 مقاله برای ارائه در قالب پوستر انتخاب شدند.
سپس دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان  وسخنران اصلی این همایش با بیان اینکه همه عناوینی که برای هفته آموزش انتخاب شده اند پر معنا و قابل توجه اند، گفت: آرزو می کنیم تلاشی که برای رشد و کمال دیگران می کنیم ذخائری برای آخرتمان باشد زیراکسی که یک نفر را احیا کند گویی همه مردمان را احیا کرده است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه گقت: انتخاب این عنوان برای این همایش انتخاب خردمندانه و تلاشی که حول این مضمون شده است تلاش هوشمندانه ای بوده است و این همایش می تواند کمکی کند تا گام های بعدی را با صحت و استحکام بیشتری برداریم.
در ادامه این مراسم دکتر مهر محمدی پیرامون کثرت روش شناسی در پژوهش و پژوهش کیفی و آفت های آن به سخنرانی پرداخت و همایش با ارائه شفاهی مقالات و بازدید از پوسترها پیگیری شد.