نشست دبیران امور اداری، پشتیبانی و منابع انسانی مناطق 9 گانه دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری برگزار شد

۳۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۵۳۲۰ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۸۱۹
نشست هم‌اندیشی دبیران امور اداری، پشتیبانی و منابع انسانی مناطق 9 گانه آموزش عالی کشور با حضور دکتر محمدحسین امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در محل این وزارتخانه برگزار شد. به گزارش رو...
نشست دبیران امور اداری، پشتیبانی و منابع انسانی مناطق 9 گانه دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری برگزار شد
نشست هم‌اندیشی دبیران امور اداری، پشتیبانی و منابع انسانی مناطق 9 گانه آموزش عالی کشور با حضور دکتر محمدحسین امید معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در محل این وزارتخانه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست دکتر امید با اشاره به نقش مشورتی و هماهنگی مناطق 9 گانه و با بیان اینکه این مناطق هم اکنون نقش تقنینی ندارند، اظهار داشت :تا سال 1392 منطقه بندی در امور اداری، رفاهی و مالی وجود نداشت و اگر دانشگاه‌ها با هم هماهنگ شوند، بلوغ کافی ایجاد می‌شود برای اینکه در آینده بتوانند به طور مستقل فعالیت‌هایشان را انجام دهند.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: تا پایان سال منطقه‌بندی معاونان انجام می‌شود و در سال آینده نیز شاهد تشکیل منطقه‌بندی رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خواهیم بود.
در ادامه دکتر محمدباقر شیخی مدیر کل امور اداری وزارت علوم، مشارکت و انجام کار تیمی را فلسفه وجودی ایجاد مناطق 9 گانه دانست و بر اهمیت مشارکت دانشگاهیان در تصمیم‌سازی برنامه‌های کلان تأکید کرد.
وی افزود: امور اداری در چارچوب مناطق، وظایف سنگینی بر دوش دارد و در رویکرد دولت تدبیر و امید باید با استفاده از ابزار و فناوری جدید به چابک سازی دولت و سازمان خود اندیشید.
دکتر شیخی درخصوص فلسفه ایجاد مناطق عنوان کرد: این منطقه بندی با نگاه آمایش و اکوسیستم مطرح شده و بر نوعی تمرکززدایی و تفویض اختیار به اجزا مطرح شده است.
وی با اشاره به اینکه جامع‌نگری در حل مسائل مختلف از الزاماتی است که مناطق 9گانه در مجموعه آموزش عالی از آن برخوردارند گفت: دبیران و مدیران امور اداری در دانشگاه‌ها در این خصوص وظایف سنگینی دارند که در درک و تشخیص مسائل امور اداری و آموزش عالی در حیطه منطقه خود باید تلاش مشخصی داشته باشند.
دکتر شیخی گفت: این نگرش مسائل را هم منطقه‌ای و هم در دانشگاه‌(صف) و هم در ستاد وزارت باید تعمیم دهیم تا هدف اصلی به وجود آمدن مناطق عملی شود.
مدیر کل امور اداری وزارت علوم افزود: باید قادر باشیم از طریق مطالعه تطبیقی برای دسترسی به وضع مطلوب تلاش کنیم، یعنی رسیدن به وضع مطلوب امکان‌پذیر نیست مگر اینکه از وضع موجود تحلیل درستی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در منطقه‌بندی اهمیت دارد، رویکرد مشارکت‌جویی و خرد جمعی است که منطقه‌بندی دسترسی به این مهم را تسهیل می‌کند و اگر توانستیم با مشارکت صحیح دانشگاه‌ها در مناطق و ارتباط درست مناطق بین یکدیگر و استفاده از داده‌های آن ارتباطات در ستاد، استفاده درست کنیم آن زمان می‌توانیم بگوییم از خردجمعی و مشارکت عمومی مناطق و دانشگاه‌ها استفاده کرده‌ایم.
دکتر شیخی با اشاره به اینکه نظام آموزش عالی را تنها در داخل مرزهای خود نمی‌بینیم افزود: ایران اسلامی ما در زمینه‌های مختلف علوم پایه و علوم انسانی دارای حرف اساسی برای جامعه بشری است و لذا باید تحول جامعه بین‌المللی را نیز مدنظر قرار دهیم و مسئله خود را با توجه به نیازهای ملی و بین المللی تعریف کنیم.
وی عنوان کرد: هر یک از مناطق از جمله پژوهشی، آموزشی و فرهنگی نیازمند فعالیت و اقدام دقیق مناطق امور اداری هستند چرا که همه آنها درصددند که در زمینه پرورش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه تلاش کنند، یعنی تأمین نیروی انسانی مورد نیاز جامعه بر عهده آموزش عالی است و امور اداری مرجع تأمین کننده نیروی انسانی کارآمد در کشور است.
دکتر شیخی به ایجاد سامانه اداره کل امور اداری اشاره کرد و افزود: معرفی ظرفیت‌ها و گزارش‌های مناطق در راستای ایجاد ارتباط بین مناطق 9گانه نیز در این سامانه پیش‌بینی شده است و امیدواریم در آینده سایت مناطق مستقل شود تا بتواند سرویس دهی بیشتری به مجموعه داشته باشد.
گفتنی است در پایان این نشست دبیران امور اداری، پشتیبانی و منابع انسانی مناطق 9 گانه کشور، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده خود ارائه کردند.