میزگرد پژوهش و چالش های آن در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد

۲۸ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۵۰۲۱ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۴۵۹
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، میزگرد پژوهش و چالش های آن با حضور پروفسور مهدی بهزاد پدر علم گراف ایران و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در این میز...
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، میزگرد پژوهش و چالش های آن با حضور پروفسور مهدی بهزاد پدر علم گراف ایران و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در این میزگرد که در سالن جلسات دانشکده مهندسی برگزار شد، پروفسور بهزاد با اشاره به اینکه پژوهش در کشور بویژه در علوم پایه و بنیادی با مشکلاتی رو به رو است گفت: تمام تشکل های علمی را می توان به یک ارکستر تشبیه کرد که هر کدام در گوشه و کنار این مملکت در حال نواختن ساز خود هستند اگر تک تک به این صداها گوش کنیم نسبتا آهنگ های قشنگی را می نوازند.
وی ادامه داد: اگر به مجموع کل گوش دهیم یک ارکستر بی رهبر را شاهدیم که اگر گوش خراش نباشد قطعا گوش نواز نیز نخواهد بود، بنابراین باید ریشه مشکلات را پیدا کرد.
بهزاد تصریح کرد: وقتی کسی در رشته ریاضی مقاله ای می نویسد باید مرز یک مبحث خاص را جلو ببردو من ریاضیات را به یک درخت تنومند دارای شاخه های متعدد و شاخه های فرعی بسیار فراوان تشبیه می کنم که شاید بیش از هزار شاخه فرعی داشته باشد و اگر شاخه های اصلی را حساب کنیم حدود صد شاخه می شود.

وی افزود: یک ریاضی دان وقتی می تواند پژوهش و مقاله تولید کند که به یکی از سرشاخه ها برسد و در آن راس بنشیند و شروع به تنیدن و گسترش علم کند.
وی گفت: کسی که می خواهد پژوهش انجام دهد نباید دغدغه خاطری در خصوص مسائل مادی و گذران زندگی خود داشته باشد بلکه باید با فراغ بال به کارهای علمی خود بپردازد گاهی در یک موضوع باید یک عمر تلاش و ممارست کرد تا بتوان به نتیجه رسید.
بهزاد با بیان این‌که سیاست های کلی علم نباید با تغییر وزرا و دولت ها تغییر کند، اظهارداشت: این سیاست ها را باید متخصصان امر پیشنهاد دهند و وزارت خانه هم البته حق دارد که آن را بررسی کند اما پیشنهاد باید از طرف افرادی باشد که در این حوزه ها فعال هستند و مشکلات را می شناسند و در دانشگاه ها تدریس و پژوهش می کنند که آن مشکلات رفع شود.
همچنین دکتر نصرالله امامی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست با بیان اینکه ما به این نکته نمی اندیشیم که آیا مقاله هدف است یا وسیله گفت: آیا مقاله تولید علم است یا ابزاری است که می توان به وسیله آن تولید علم را نشان داد.
وی افزود: چه کسی گفته است که مقاله نوشتن همان تولید علم است، نوشتن مقاله تولید علم نیست بلکه توهم تولید علم است به همین دلیل ما اکنون درگیر انبوه تولید مقالاتی هستیم که نه تنها هیچ دردی را درمان و هیچ علمی را تولید نمی کند بلکه موجب نازل کردن سطح علم شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مقالات را به پایان نامه و طرح های پژوهشی گره زدیم که با این کار هم شانیت پایان نامه ها و طرح های پژوهشی را زیر سوال برده ایم.
همچنین در این میزگرد دکتر مجتبی جعفر پور عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه حدود  28 سال پیش عضو انجمن فیزیک ایران بوده و در سال 68 اولین کنفرانس این انجمن در دانشگاه شیراز برگزار شد اظهار داشت: وقتی که در انجمن بحث می کردیم همه عنوان می کردند که مقاله نویسی را بلد نیستند و به نوعی برگزاری این کنفرانس نوعی آموزش مقاله نویسی هم بود اما آن موقع هیچوقت تصور نمی کردم که دانشگاه به جایی برسد که برای آنکه یک استاد ارتقا بگیرد منوط به چاپ مقاله باشد.
همچنین در این میزگرد دکتر امید علی شهنی کرم زاده چهره ماندگار ریاضی کشور افزود: در زمان ریاست دکتر کاظم پور وزارت خانه بر دانشگاه تکلیف کرد که گروه ریاضی دانشجوی دکترا جذب کند.
این استاد دانشگاه افزود: پذیرش دانشجوی دکترا در گروه ریاضی آغاز شد و اوایل هم همه همکاران من در سطح کشور با شرایط بسیار سختی این کار را آغاز کردند و با توجه به ضعف امکانات در کشور قرار بر این شد که وقتی دوره آموزشی این دانشجویان به اتمام رسید یک دوره شش ماه درخارج از کشور طی کنند تا به سطح لازم از توانمندهای علمی دست یابند زیرا می دانستیم که رشته ریاضی رشته ای نیست که بتوان یک باره به تربیت دانشجوی دکترا اقدام کنیم.