معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از کاربردی بودن کلیه پژوهش های انجام شده در این پژوهشکده خبر داد

۲۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۱ کد : ۱۴۴۵۸ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۰۱۷
دکتر عبدالمجید مسکوکی معاون پژوهشی پژوهشکده علوم وصنایع غذایی از کاربردی بودن کلیه پژوهش های انجام شده در این پژوهشکده خبر داد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مسکوکی درخصوص اینکه هفته پژوهش و فن...
دکتر عبدالمجید مسکوکی معاون پژوهشی پژوهشکده علوم وصنایع غذایی از کاربردی بودن کلیه پژوهش های انجام شده در این پژوهشکده خبر داد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مسکوکی درخصوص اینکه هفته پژوهش و فناوری چه تاثیری در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت دارد اظهار داشت: این هفته همانگونه که از نامش پیداست نمادی از لزوم برقراری ارتباط بین حلقه های تولید علم، فناوری و تبدیل نتایج آن به  ثروت است و مهم ترین هدف آن نیز ایجاد تحکیم ارتباط دانشگاه با صنعت از طریق انجام پژوهش های کاربردی و قرار دادن آنها در اختیار پارک های علم و فناوری به عنوان نهاد توسعه فناوری بر پایه دانش در کشور است.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم وصنایع غذایی  افزود: در واقع این هفته با یادآوری لازم و ملزوم بودن پژوهش و فناوری می تواند به آشنایی و ارتباط بین دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، پارک های علم و فناوری و صنایع منجر شود و در انتهای زنجیره رشد اقتصادی و ثروت مشروع را نصیب کشور کند.
وی با بیان اینکه در زمینه تولید نمونه های قابل تجاری سازی در پژوهشکده علوم وصنایع غذایی تلاش هایی انجام شده است تصریح کرد: در این مرکز تمام پژوهش های انجام شده کاربردی هستند به طوری که در بیشتر موارد مشارکت کننده ای از صنعت در ابتدای آغاز طرح پژوهشی محققان را برای انجام طرح های یاری می کند از طرف دیگر این مرکز با پذیرش دانشجوی دوره دکترای پژوهش محور سعی در حل مشکلات کاربردی مربوط به صنعت غذا دارد به گونه ای که دانشجویان این مرکز برای رساله دکترای خود باید موضوعی که یکی از صنایع مطرح کرده است را مورد بررسی قرار داده و پس از پیدا کردن راه حل مناسب علمی برای حل آن مشکل می توانند دانشنامه دکتری خود را دریافت کنند.
دکتر مسکوکی درخصوص برپایی هر چه بهتر مراسم هفته پژوهش و فناوری تصریح کرد: هفته پژوهش باید نمایانگر تلاش ها و دستاوردهای فعالان این عرصه باشد و هر مرکزی که در آن تحقیقات انجام می شود بویژه دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به صورت کلان در زمینه های مختلف به پژوهش می پردازند باید دستاوردهای خود را به صورت کاربردی در جامعه متجلی کنند. همچنین باید از تحقیقات شاخص در سطح ملی و از تحقیقات دیگر در سطح منطقه ای در این هفته رونمایی شود.
وی در زمینه گسترش و تقویت ارتباطات علمی بین صنعت و دانشگاه اظهار داشت: همانگونه که همه می دانند ارتباط مناسبی میان صنعت و جامعه علمی وجود ندارد و برای حل این معضل وزارتخانه های متبوع این دو نهاد اجتماعی می توانند با یکدیگر ارتباط پیدا کنند. به عنوان مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند با استفاده از ارتباط خود با صنایع از مشکلات آنها از خرد تا کلان آگاه شود و حل مشکلاتی که با پژوهش راهی برای رفع آنها یافت می شود را به موسسات تحقیقاتی ذیربط ارجاع دهد تا آنها با استفاده از توان متخصصان وابزارهای پیشرفته آزمایشگاهی برای از بین بردن مشکل قدم بردارند. این روش می تواند یک ارتباط منظم و برنامه ریزی شده را بین صنعت و دانشگاه ایجاد کند که ارتقا سطح دانش و تکنولوژی را برای هر دو طرف به همراه داشته باشد.
معاون پژوهشی پژوهشکده علوم وصنایع غذایی گفت: ایجاد مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و سایر نهادهای وابسته به آنها اقدامی بسیار قابل تحسین است ولی تا زمانی که این نهادها به دور از نهادهای زیرساختی مثل دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی عمل کنند رشد آنها چشمگیر نمی شود زیرا ایده ای که بدون پژوهش خلق شود در واقع نوآوری محسوب شده و قابلیت تبدیل شدن به ثروت را ندارد. دولت و بویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید همانگومه که از نامش پیداست 3 حلقه واسط یعنی، تولید علم، پژوهش و فناوری را به یکدیگر متصل کند تا بتواند پارک های علمی و فناوری و مراکز رشد را گسترش دهد و عملکرد آنها را ارتقا بخشد.
وی درخصوص میزان هماهنگی دستگاه های اجرایی استان با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری استان تصریح کرد: باید بگویم که این ارتباط بسیار ناچیز است. دستگاه های اجرایی اهمیتی برای پژوهش و فناوری قائل نبوده و به این امور بها نمی دهند، به همین سبب تولید علم در دانشگاه ها بیشتر برای ارتقای درجه علمی اساتید مورد استفاده قرار می گیرد و پژوهش های انجام شده بیشتر به شکل مقاله و یا پایان نامه درآمده و در کتابخانه ها خاک می خورند و پارک های علم و فناوری هم به شکل جزیره ای عمل کرده و بازده چندانی ندارند.
دکتر مسکوکی با بیان اینکه وضعیت بودجه ای دستگاه های پژوهشی در حال حاضر بسیار تاسف بار است افزود:  ارگان های پژوهشی غالبا با مشکلات مالی مواجه هستند و از طرف دیگر دستگاه های اجرایی هر کجا که دچار کسری بودجه می شوند اعتبارات مربوط به پژوهش را کاهش می دهند، در حالی که در کشورهای پیشرفته مبنای معیشت مردم بر پژوهش استوار است و دولتمردان ما اگر خواهان پیشرفت کشور هستند باید به این مقوله اهمیت ویژه ای بدهند که یکی از راه های اهمیت دادن نیز اختصاص بودجه های مناسب به امر پژوهش است.
وی در خاتمه در زمینه راه کارهای عملی برای گسترش امر پژوهش جهت حل مشکلات کشور خاطر نشان کرد: باید پژوهش و خلاقیت از دوران طفولیت به کودکان آموزش داده شود تا تمام افراد جامعه افرادی خلاق باشند. در واقع در این زمینه نهاد آموزش و پرورش می تواند با توجه به اهمیت خلاقیت و ایده پردازی با سیاست های خود دانش آموزانی پژوهشگر را تربیت کند تا در آینده همین افراد دانشجویانی باشند که دانشگاه کارآفرین را  می سازند.