معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی : برپایی هفته پژوهش و فناوری در معرفی ظرفیت پژوهش کشورموثر است

۲۴ دی ۱۳۹۳ | ۱۰:۳۲ کد : ۱۴۴۵۵ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۶۵۲
قائم مقام و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت : برپایی هفته پژوهش و فناوری   در معرفی، آگاهی بخشی، ارزیابی، تفاهم و مذاکره درباره توان و ظرفیت پژوهش کشور برا...
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی : برپایی هفته پژوهش و فناوری در معرفی ظرفیت پژوهش کشورموثر است
قائم مقام و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت : برپایی هفته پژوهش و فناوری   در معرفی، آگاهی بخشی، ارزیابی، تفاهم و مذاکره درباره توان و ظرفیت پژوهش کشور برای حل مسائل و مشکلات و ایجاد ارزش افزوده و ثروت در کشور موثر است .
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،  دکتر حسینعلی قبادی  افزود :  ما باید فرایند ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت را در چارچوب نظام ملی نوآوری تعریف کنیم زیرا در نظام ملی نوآوری فرآیندها در یک محیط اقتصادی- اجتماعی به پیش می‌روند و  محیط اقتصادی- اجتماعی در تسهیل فرآیندهای نوآوری نقش بسزایی دارد بنابراین هفته پژوهش نیز در این محیط تعریف می‌شود و هدف آن معرفی، آگاهی بخشی، ارزیابی، تفاهم و مذاکره درباره توان و ظرفیت پژوهش کشور برای حل مسائل و مشکلات و ایجاد ارزش افزوده و ثروت در کشور است.
وی  در خصوص کاریردی شدن علوم اظهار داشت :تاکنون طرح‌های پژوهشی متعددی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجرا شده که متقاضی و سفارش دهنده داشته است و پس از اجرا تحویل کارفرما شده است.  اما ظرفیت پژوهشگاه علوم انسانی در این زمینه بیش از آن چیزی است که تاکنون عملی شده است. از این رو اخیرا پژوهشکده‌ علوم انسانی و اجتماعی کاربردی در پژوهشگاه تأسیس شده است که مأموریت آن کشف این ظرفیت‌ها و کاربردی سازی طرح‌های پژوهشی است که با ارتباط برقرار کردن با نهادهای دولتی و بخش خصوصی بخشی از نیازهای آنها به مشاوره یا کالاهای فرهنگی را پاسخ گوید.
 دکتر قبادی در خصوص  راهکارهای برپایی هرچه بهتر مراسم هفته پژوهش و فناوری گفت: هفته پژوهش فرصتی مناسب  نه تنها برای عرضه توان علمی و فناورانه‌ی نهادهای تحقیقاتی کشور، بلکه دعوت از مخاطبان و مشتریان بالقوه، جهت برقراری ارتباط و حتی مذاکره و انعقاد قرارداد با آنان است. 
وی همچنین در خصوص راهکارهای گسترش و تقویت واقع‌گرایانه و عملی ارتباط صنعت و دانشگاه  گفت : قریب 80% اقتصاد کشور در دست دولت است و دوم این که صنایع بزرگ کشور که از منابع مالی کافی برای حمایت و بهره‌ برداری از نوآوری ها برخوردارند نیز دولتی هستند. با توجه به این دو نکته زمانی ارتباط صنعت و دانشگاه بدرستی برقرار می‌شود که شرکت‌های صنعتی کشور از قالب ادارات دولتی خارج شوند و بنابر منطق و صرفه اقتصادی مدیریت شوند. تا زمانی که شرکت‌های صنعتی به صورت اداراتی دولتی از خزانه دولت ارتزاق می‌کنند و از چتر حمایت مالی و تقنینی آن برخوردارند، هیچ انگیزه‌ای برای استفاده از توان دانشگاه‌ها برای افزایش بهره‌وری، رقابت‌پذیری و کاهش هزینه‌ها وجود نخواهد داشت، و بالطبع انگیزه‌‌ای برای ارتباط با دانشگاه‌ها نخواهند داشت. بنابر این راهکار عملی تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، حاکم کردن منطق اقتصادی بر فعالیت تولیدی کشور و حذف حمایت‌های غیراصولی است و راهکار ارتباط نهادهای اجرایی و سیاستگذار دولتی با دانشگاه‌ها، پرهیز از تصمیم‌گیری‌های دفعی و شتابزده در اداره‌های دولتی و دخیل کردن نظرات کارشناسی جامعه دانشگاهی در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست. 
 دکتر قبادی در خصوص نقش دولت در تقویت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان گفت :دو جزو مهم از اجزای نظام ملی نوآوری، ایجاد زیرساخت نوآوری و فرهنگ کارآفرینانه است. دولت در ایجاد و حمایت هر دو جزو نقش بی‌همتایی دارد. البته ایفای درست این نقش منوط به این است که حمایت‌های دولتی در برابر کارآمدی و بهره‌وری و صرفه اقتصادی فعالیت‌های مورد حمایت باشد تا از اداری شدن بنگاه‌ها جلوگیری شود.
قائم مقام و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  در خصوص بودجه پژوهشی نیز گفت :در حال حاضر بیشترین بودجه‌های پژوهشی در اختیار نهادهای اجرایی دولتی است و با توجه به نوع فضای مدیریت دولتی حاکم بر این نهادها، بودجه‌های پژوهشی کمتر در مصارف تعریف شده آن هزینه می‌شود و نهایتا بخشی از آن برای تأمین آمارهای سالانه صرف مطالعات سطحی و بی تأثیر می شود. پیشنهاد می‌شود که بودجه‌های پژوهشی به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی اختصاص یابد و ضمن تقویت بنیه‌ پژوهشی و علمی، آنها را موظف و مأمور کنند که درباره مسائل و مشکلات جامعه راهکار و راه حل ارائه کنند. از این طریق نه تنها بودجه پژوهش صرف تحقیقات و فناوری و حل مسائل جامعه می‌شود، بلکه دانشگاه‌های کشور از حالت آموزشگاهی خارج می‌شود و از نوآوری در زمینه تحقیق و نوآوری برخوردار می‌شود. 
 دکتر قبادی  تاکید کرد : راهکار عملی برای گسترش امر پژوهش در این است که بودجه‌های پژوهشی نهادهای اجرایی به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی اختصاص یابد به نحوی که با توجه به حوزه تخصصی این مراکز و مآموریت علمی و فناورانه‌ آنها، این بودجه‌ها به عنوان اعتبارات آن نهادهای اجرایی نزد این مراکز قلمداد شود که بتوانند از محل آن برای سفارش طرح‌های تحقیقاتی به منظور حل مسائل و مشکلات کشور برداشت کنند.