معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز: تولید و توسعه علم تنها از طریق مطالعه و پژوهش میسر می‌شود

۲۲ آذر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۴۳۳۹ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۵۲۲
دکتر ابراهیم حاجی‌دولو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر  اینکه تولید علم تنها از طریق پژوهش میسر می‌شود گفت: پژوهش و فناوری در کشور ما هنوز به جایگاهی واقعی خود نرسیده اس...
دکتر ابراهیم حاجی‌دولو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر  اینکه تولید علم تنها از طریق پژوهش میسر می‌شود گفت: پژوهش و فناوری در کشور ما هنوز به جایگاهی واقعی خود نرسیده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در مراسم نواختن زنگ هفته پژوهش و فناوری که امروز در دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه(س) ناحیه 2 اهواز برگزار شد بیان کرد: در سال‌های گذشته آموزش در کشور رشد خوبی داشته و در نظام آموزشی بیشتر به یادگیری توجه شده است، اما آموزش به‌تنهایی در دنیای امروز کافی نیست.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر لزوم تولید علم جدید با توجه به مشکلات و نیازهای کشور بیان کرد: امروزه در استان با مشکلات فراوانی مانند مشکلات تنفسی پس از باران و بروز گردوغبار روبرو هستیم، اما تاکنون راه‌حلی برای این مشکلات ارائه نشده است. 
حاجی دولو بابیان اینکه تمام اقتصاد ما باید بر اساس تولید دانش‌بنیان باشد گفت: علمی مفید است که در اقتصاد مثمر ثمر واقع شود و از طریق آن ثروت تولید شود.
وی ادامه داد: درگذشته این سؤال مطرح می‌شد که علم بهتر است یا ثروت. این پرسش ناشی از فرهنگ گذشته است که بین علم و ثروت تضاد قائل بودند اما اکنون بین علم و ثروت هیچ تضادی وجود ندارد. 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: در بحث پژوهش باید روش پژوهش را به مخاطبان آموزش داد که خوشبختانه این مسئله اکنون در دستور کار اجرایی آموزش‌وپرورش استان قرارگرفته است.
وی اظهار کرد: امیدوارم با تشکیل سمینارها و فعالیت‌های پژوهشی فرهنگ پژوهش را در سطح جامعه به‌ویژه میان دانش‌آموزان گسترش دهیم.
 همچنین مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان نیز گفت: هیچ تحول، تغییر و تکاملی در جامعه به وجود نمی‌آید مگر آن‌که مردم، جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان آن جامعه ذهنی پژوهشگر و پرسشگر داشته باشند.
محمد تقی‌زاده اظهار کرد: یک جامعه و تمدن زمانی در مسیر انحطاط و سقوط قرار می‌گیرد که مردم آن ویژگی‌های پرسش و پژوهش را نداشته باشند. 
وی با اشاره به سابقه دیرینه پژوهش در کشور، افزود: امروزه نفت، گاز و اورانیوم ثروت‌های پایدار و ماندگار نیستند بلکه ثروت پایدار انسان دانا است؛ انسانی که ذهن پژوهشگر و پرسشگر دارد. ما در تمدن دیرینه خود اندوخته‌های بسیاری داریم اما باید با درک، معرفت و شناخت به ابعاد مختلف این اندوخته‌ها توجه کنیم. 
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان بابیان این‌که دانش‌آموزان باید ذهنی پرسشگر داشته باشند، گفت: باید این اندوخته‌ها را شناسایی و معرفی و به دانش‌آموزان منتقل کنیم تا با استفاده از دانش در دنیا تأثیرگذار شویم؛ با این رویکرد می‌توانیم در دنیای علم و تکنولوژی اثربخش باشیم. 
تقی‌زاده با اشاره به اقدامات پژوهشی در آموزش‌وپرورش استان، تصریح کرد: امسال توانستیم معلمان پژوهشگر را گردهم آورده و از آن‌ها تقدیر کنیم؛ با کوچک‌ترین اقدامات می‌توان بزرگ‌ترین امیدواری را در جامعه ایجاد کرد.
گفتنی است در پایان این مراسم از دانش آموزان و فرهنگیان پژوهشگر برتر استان تجلیل شد.