معاون آموزشی وزارت علوم بر ضرورت کیفی گرایی در آموزش‌های مهارتی تاکید کرد

۱۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۱:۴۲ کد : ۱۴۲۲۶ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۷۹۳
معاون آموزشی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در سی و پنجمین گردهمایی روسای واحدهای استانی و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی بر ضرورت کیفی سازی آموزشهای دانشگاه جامع علمی کاربردی مطابق با نیاز روز جامعه تاک...
معاون آموزشی وزارت علوم بر ضرورت کیفی گرایی در آموزش‌های مهارتی تاکید کرد
معاون آموزشی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در سی و پنجمین گردهمایی روسای واحدهای استانی و موسسات آموزش عالی علمی کاربردی بر ضرورت کیفی سازی آموزشهای دانشگاه جامع علمی کاربردی مطابق با نیاز روز جامعه تاکید کرد.
 به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در این مراسم ضمن اعلام این نکته که 15 درصد دانشجویان کشور در دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل می‌کنند، خاطر نشان کرد: سهم این دانشگاه در آموزش عالی موثر و مهم تلقی می‌شود و باید در نحوه آموزش و تربیت مدرسان بازنگری شود لذا با تدوین سند راهبردی می‌توان هدف‌گذاری مستمری در خصوص کیفی سازی آموزش‌های مهارتی در این دانشگاه ایجاد کرد. 
 
وی گفت: آموز‌ش‌های مهارتی به منظور تقویت دانشگاه‌های نسل سوم یکی از نیازهای روز جامعه و جهان است و لذا باید دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان تنها دانشگاهی که در عرصه مهارت آموزشی فعالیت می‌کند هر چه سریع تر به ساماندهی کیفی آموزش در پیکره خود بپردازد.
 
وی تصریح کرد: بیش از 1000 مرکز علمی کاربردی با 800 هزار دانشجو و 46 هزار مدرس در کشور وجود دارد که پتانسیل خوبی در جهت تقویت مهارت‌های کیفی به حساب می‌آید.
 
یکی از دلایل اینکه اکنون بیش تر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار می‌مانند همین ناهماهنگی و عدم انطباق بین آموزش‌های نظری و نیاز جامعه است که به رشد بی‌رویه بیکاری فارغ‌التحصیلان منجر شده است.
 
دکتر شریعتی افزود: صاحبنظران با خرد جمعی به نتایج مطلوب می‌رسند و مدیران در هیچ سطحی نمی‌توانند به تنهایی به نتیجه مطلوب دست یابند به همین دلیل برگزاری گردهمایی‌ها در آموزش عالی بسیار مهم است.
 
 وی آموزش مهارتی و فنی و حرفه‌ای را از ضروریات عصر کنونی برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی بخش مهمی از توسعه‌ها را به ساماندهی توسعه آموزش‌های مهارتی اختصاص دادند.
 
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان این مطلب که مشکلات ناشی از ناهماهنگی نظام آموزش نظری و رشد بی‌رویه کمیت به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور ما به یکی از معضلات آموزش عالی تبدیل شده است، اذعان داشت: در فراخوان اخیر جذب هیئت علمی بیش از 25 هزار نفر ثبت‌نام کردند یعنی بیش از دو سوم از این افراد مدرک دکترا دارند اما ظرفیت جذب حدود 2 هزار نفر است یعنی ما با حجم عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانش‌آموخته مقاطع بالا روبه‌رو هستیم.
 
وی در ادامه یادآور شد: در آغاز مسئولیتم سه شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی را مطرح کردم که مراکز آموزش عالی باید اقتدار خود را در چارچوب وظایف تعریف شده داشته باشند.
 
معاون آموزشی وزارت علوم در خاتمه بیان کرد: مراکز اقماری دانشگاه جامع علمی کاربردی 34.5 درصد کل مراکز آموزش عالی کشور است که رقم خوبی است ولی هدفگذاری و رصد مستمر بازار کسب و کار در این دانشگاه بسیار مهم است.