محققان دانشگاه زنجان موفق به ارائه الگوریتمی در حوزه شناسایی و طراحی دارو شدند

۲۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۲ کد : ۱۳۵۸۰ دستاوردهای دانشگاه ها
علی اکبر جمالی بیرامی دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی و گروه بیوانفورماتیک پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان و سعید رزاقی کارشناس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه زنجان با همکاری محققانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه های آدلاید و استرالیای جنوبی موفق به طراحی و ارائه الگوریتمی در حوزه شناسایی و طراحی دارو شدند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، این الگوریتم قادر به شناسایی پروتئین‌های واکنش‌دهنده با داروها و ترکیبات دارویی است. یکی از زمینه‌های بسیار مهم در امر طراحی دارو، شناسایی پروتئین‌هایی است که به عنوان هدف دارو مدنظر قرار گرفته و امکان واکنش با داروها را دارند. از آنجائیکه شناسایی این پروتئین‌ها با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی زمان و هزینه بسیار زیادی می‌طلبد لذا روش‌های محاسباتی با قدرت پیش‌بینی زیاد، از اقبال عمومی بالاتری نسبت به روش‌های آزمایشگاهی برخوردار هستند.
نتایج حاصل از این تحقیق با عنوان: DrugMiner: Comparative Analysis of Machine Learning Algorithms for Prediction of Potential Druggable Proteins، در مجله علمی Drug Discovery Today با ضریب تأثیر6.691 منتشر شده است که از مجلات معتبر در زمینه داروسازی بوده و در بین مجلات مرتبط با این حوزه،از رتبه بالایی برخوردار هست.
گفتنی است این الگوریتم، به شکل یک موتور جستجو با آدرس الکترونیکی www.DrugMiner.org در دسترس کاربران و محققان حوزه های مربوطه قرار گرفته است.