سنجش دقیق ویتامین C در فرآورده‌های دارویی توسط محققان شیمی دانشگاه مازندران

۲۶ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۰:۰۲ کد : ۱۲۳۷۷ دستاوردهای دانشگاه ها
محققان شیمی دانشگاه مازندران، روشی حساس و دقیق جهت اندازه‌گیری ترکیبات آنتی اکسیدان از جمله ویتامین C در نمونه‌های زیستی طراحی کردند. <br/><span id="ms-rterangepaste-start"></span>به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،  در سال‌های اخیر، روش‌های مب...
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،  در سال‌های اخیر، روش‌های مبتنی بر نورتابی شیمیایی به عنوان حساس‌ترین ابزار تشخیص در تحلیل‌های پزشکی مطرح شده و علی‌رغم حساسیت بالا، مطالعات گسترده جهت افزایش گزینش‌پذیری و بهبود حد تشخیص این روش‌ها ادامه دارد.
نظر به اهمیت میزان مصرف روزانه ویتامین‌ C به عنوان مکمل غذایی، در این مطالعه پژوهشگران تلاش کردند روشی گزینش‌پذیر، حساس و دقیق برای سنجش ترکیبات ضد اکسیدانی از جمله ویتامین C موجود در فراورده‌های دارویی بر پایه خواص این ترکیبات معرفی کنند.
روش پیشنهادی ساده و کم هزینه است و بدون نیاز به ابزارهای پیچیده، امکان سنجش مقادیر ویتامین C در فرآورده‌های دارویی را قبل از معرفی به بازار فراهم می‌کند و با توجه به نتایج حاصل شده، این روش قادر به تعیین ویتامین C تا مقدار 0/01 میکروگرم در میلی لیتر در نمونه‌های استاندارد است.
به کمک نتایج این طرح، می‌توان فعالیت ضد اکسیدانی کل نمونه‌های مختلف سنتزی و حقیقی را تعیین کرد. سنجش میزان گونه‌های اکسیژن فعال در محصولات غذایی و نمونه‌های حقیقی که میزان آن‌ها در سلامت فرد اهمیت بسیاری دارد، از دیگر کاربردهای روش پیشنهادی است.
در این طرح تلاش شده است تا از نانوآلیاژ طلا/نقره و ترکیب امپلکس قرمز بعنوان تقویت‌کننده‌های سیستم نورتابی شیمیایی پراکسی اکسالات، به صورت همزمان استفاده شود. در این ترکیب، امپلکس قرمز، به عنوان فلوئورسانت و کاوشگر بیانگر سازوکار تأثیر ویتامین C بر سیستم نورتابی شیمیایی عمل می‌کند.
گفتنی است نتایج یافته‌های پژوهشی محققان گروه شیمی دانشگاه مازندران در Journal of Luminescence منتشر شده است.