سرپرست دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی از درخواست ایجاد رشته «مدیریت برگزاری انتخابات» دردانشگاه جامع علمی‌ کاربردی خبرداد

۱۴ مهر ۱۳۹۵ | ۱۰:۵۳ کد : ۱۲۱۴۶ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۵۹۷
دکترمحمدحسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی ازدرخواست ایجاد رشته «مدیریت برگزاری انتخابات» دردانشگاه جامع علمی‌ کاربردی خبرداد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترامید با بیان اینکه در هیچ دا...
دکترمحمدحسین امید سرپرست دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی ازدرخواست ایجاد رشته «مدیریت برگزاری انتخابات» دردانشگاه جامع علمی‌ کاربردی خبرداد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکترامید با بیان اینکه در هیچ دانشگاهی به اندازه این دانشگاه انعطاف‌پذیری، ابتکار و سرعت عمل برای تعریف یک شغل و ایجاد پودمان، درس، رشته و یا حتی مقطع و جذب و تربیت دانشجو برای فرستادن به بازار کار وجود ندارد، گفت: به تازگی معاون سیاسی استانداری قم با ارسال نامه‌ای برای دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهارکرده برای مدیریت و برگزاری انتخابات به متخصص نیاز دارد و به همین منظور درخواست تعریف رشته‌ای تحت عنوان «مدیریت برگزاری انتخابات» کرده است، که این مسئله یکی ازمصادیق انعطاف پذیری این دانشگاه است.
 دکترامید افزود: در شرایط توسعه کمی بی‌رویه آموزش عالی، دانشگاه جامع علمی کاربردی از چیزی که باید بود، فاصله گرفت و به این ترتیب این دانشگاه دچار اولین آسیب شد و رشته‌های شغل محور، رشته‌‌های فنی و مهارتی که پرهزینه و سخت هستند و مدرس مناسب برای آن‌ها کم پیدا می‌شود به حاشیه رفتند و رشته‌های نظری و شبه نظری در متن آمدند و رقابت سنگینی برای پذیرفتن دانشجویان این نوع رشته‌ها شکل گرفت چراکه دانشگاه‌ می‌توانست به شکل انبوه دانشجو بگیرد، کلاس‌های بزرگ تشکیل دهد و درآمد بالا کسب کند .
 وی ادامه داد: کار به جایی رسید که تعداد دانشجویان دانشگاهی که شاید کمتر از 200 هزار دانشجو داشت، در مدت چهار یا پنج سال به 800 هزار دانشجو رسید که این800 هزار دانشجو حداقل به هشتاد هزار مدرس خِبره نیاز داشتند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید براینکه مهارت را نمی‌توان با خواندن کتاب کسب کرد و یک مدرس برای انتقال مهارت باید خود در آن زمینه مهارت داشته باشد، تصریح کرد: من با احتیاط می‌گویم شاید 20 درصد از 80هزار مدرس این دانشگاه که کد مدرسی دارند، مدرس خبره‌ ماهر هستند و می‌توانند دوره‌های مهارتی را تدریس کنند.
دکتر امید با بیان این که در گذشته شرط گرفتن کد مدرسی شرط سنگینی نبوده و داشتن مدرک فوق لیسانس برای مدرس شدن در این دانشگاه کافی بوده است، گفت: نظارت، رسیدگی و کنترل این دانشگاه با وجود جمعیت زیاد مدرسان، کلاس‌های سنگین و تعداد مراکز بی‌شمار که در مدت کوتاهی از حدود سیصد واحد به بیش از هزار مرکز رسیده بود با یک بدنه دانشگاهی که در زمان خودش خیلی قوی نبود، کار ساده ای نبوده است و می‌توان گفت هرکس، هرکاری خواسته انجام داده و مراکز علمی کاربردی در نقاط مختلف کشور با کیفیت‌های متفاوت برای یک رشته دانشجو تربیت کرده‌اند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: از 850 هزارنفر ظرفیت اعلام شده حدود 85 هزار دانشجو به این دانشگاه می‌آید اما معنی این حرف این نیست که بازار کشور از نیروهای مهارتی اشباع شده، اتفاقا اگر قرار باشد از مجموعه‌ زیر نظام‌های آموزش عالی کشور یک زیر نظام نیاز به توسعه کمی داشته باشد، این زیر نظام مهارتی و فنی حرفه‌ای است، چرا که اولین چیزی که در شرایط حرکت اقتصاد کشور، حرکت تولید و شکل گرفتن رشد اقتصادی لازم است، نیروی آموزش دیده و ماهر است و فکر می‌کنم ظرفیت کشور برای جذب نیروی ماهر خیلی بیش از این تعدادی است که ما تربیت می‌کنیم.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی درمورد راه حلی برای وضعیت این دانشگاه گفت: این مسئله قابل اصلاح است و برنامه ما، برگرداندن اعتبار این دانشگاه است و در صدد هستیم انحرافی که در مسیر اصلی دانشگاه ایجاد شده را اصلاح کرده و دانشجویان مهارتی تربیت کنیم.