سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بیست دانشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی را اعلام کرد

۲۶ دی ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۲ کد : ۱۲۰۷۰ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۹۵۸
دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: تحول و ارتقای علوم انسانی یکی از ارکان سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. به گزارش روابط عمومی وز...
دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: تحول و ارتقای علوم انسانی یکی از ارکان سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر دهقانی با اشاره به انتشار بیش از یکصد هزار مقاله پژوهشی  توسط پژوهشگران علوم انسانی جمهوری اسلامی ایران گفت: این تعداد شامل ۳۴٪ از کل پژوهش هایی است که در مجلات علمی  -  پژوهشی و ترویجی در سطح  ملی منتشر شده اند و بیش از ۲۰٪ پژوهش های ثبت شده در پایگاه استنادی آی.اس.آی در ۲۵ سال گذشته متعلق به حوزه علوم انسانی و اجتماعی است که سهم علوم انسانی و هنر به تنهایی حدود ۸٪ از کل اطلاعات نمایه شده در این پایگاه است.
دکتردهقانی با اشاره به اینکه بالحاظ کردن این واقعیت که رشته های تحصیلی ازیک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است گفت: سهم پژوهشی دانشگاه ها از علوم انسانی یکسان نیست و در بررسی پژوهش های علوم انسانی تنها نباید به کمیت علم تولید شده بسنده کرد بلکه کیفیت پژوهش ها و میزان اثرگذاری آن ها در سطح جامعه علمی نیز از اهمیت برخوردار است.
سرپرست ISC گفت: بررسی معتبرترین مجلات علمی - پژوهشی و ترویجی نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) نشان می دهد که نزدیک به ۱۴٪ پژوهش های علوم انسانی کشور در دانشگاه تهران انجام می شوند.
وی افزود: دانشگاه علامه طباطبایی بعد از دانشگاه تهران بیشترین تعداد پژوهش های علوم انسانی کشور را انجام می دهد که این حدود ۷٪ آن ها را در بر می گیرد، بنابراین دانشگاه علامه طباطبایی رتبه دوم کمیت تولید علم کشور در  حوزه علوم انسانی را به خود اختصاص داده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: همچنین در این حوزه ، دانشگاه های اصفهان و تربیت مدرس از جهت کمیت علم تولید شده در رتبه های سوم و چهارم قرار دارندو دانشگاه های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، شیراز و  خوارزمی رتبه های بعدی را دارند که هر کدام حدود ۴ تا ۳ درصد علم علوم انسانی کشور را تولید می کنند.
دکتردهقانی  افزود: میزان اثرگذاری پژوهش های علوم انسانی در دانشگاه های مختلف یکسان نیست. ۲۴٪ استنادهایی که به حوزه علوم انسانی کشور صورت گرفته متعلق به علوم انسانی دانشگاه تهران است  و دانشگاه علامه طباطبایی بعد از دانشگاه تهران در جایگاه دوم قرار دارد به طوری که این دانشگاه بیش ۸٪ از استنادها را دریافت کرده هر چند دانشگاه تربیت مدرس از لحاظ کمیت تولید علم در جایگاه چهارم قرار گرفته، اما از لحاظ تعداد کل استنادهای دریافت شده در حوزه علوم انسانی در مرتبه سوم کشور قرار دارد و بعد از این دانشگاه، دانشگاه اصفهان قرار گرفته است.
وی افزود:این دانشگاه ها به ترتیب نزدیک به ۸٪ و بیش از ۶٪ از استنادها را دریافت کرده اندو بعد از این دانشگاه ها، دانشگاه های شهید بهشتی، شیراز، فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، خوارزمی و مازندران به ترتیب بیشترین میزان استنادها در این حوزه را دریافت و میزان استنادهای آنها بین ۲ تا ۵ درصد از کل استنادهایی است که به پژوهش های علوم انسانی کشور صورت گرفته است.
دکتردهقانی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های تعیین میزان اثرگذاری کمیت علم تولید شده، متوسط تعداد استنادهای صورت گرفته به ازاء هر مقاله است که در این روش تعداد استنادهای دریافت شده در یک دانشگاه بر تعداد مقالات همان دانشگاه تقسیم میشود به این صورت مشخص می شود که به ازا هر مقاله تولید شده به طور متوسط چه میزان استناد دریافت شده بهترین روش برای محاسبه میزان اثرگذاری پژوهش ها هنجاری سازی (نرمال سازی) استنادها است.
دکتردهقانی در ادامه گفت: شانس دریافت استناد پژوهش هایی که به زبان فارسی و فقط در سطح ملی منتشر می شود کمتر از آنهایی است که به زبان انگلیسی و در سطح بین المللی منتشر می شوند، زیرا اندازه جامعه علمی که به صورت بالقوه می توانند به آنها استناد دهند متفاوت است. اما، این عامل مانع از آن نیست که افزایش تعداد استنادها را نادیده بگیریم و فرهنگ استناد را فراموش کنیم، زیرا استناد به مفهوم استفاده است و پژوهشی که مورد استفاده قرار نگیرد بی اثر است.
وی گفت: بررسی متوسط تعداد استناد به ازا هر مقاله در حوزه علوم انسانی نشان می دهد که موثرترین پژوهش های علوم انسانی توسط پژوهشگران دانشگاه شیراز صورت می پذیرد و نسبت تعداد استناد به مقاله این دانشگاه    ۰.۵۸ ( پنجاه و هشت صدم) است، به این مفهوم که به هر دو مقاله اندکی بیش از یک استناد صورت می گیرد و این رقم برای دانشگاه تهران ۰.۵ (پنج دهم) است و معنی آن این است که از هر دو مقاله منتشر شده در حوزه علوم انسانی دانشگاه تهران یکی از آن ها یک استناد دریافت می کند و دانشگاه شهید چمران اهواز در جایگاه سوم کشور از این لحاظ قرار دارد و از وضعیتی مشابه دانشگاه تهران برخوردار است. براساس شاخص متوسط تعداد استناد به ازا هر مقاله، دانشگاه تربیت مدرس، مازندران، علامه طباطبایی، الزهرا (س)، خوارزمی، شهید بهشتی و اصفهان به ترتیب رتبه های چهارم تا دهم کشور را کسب کرده اند.
سرپرست ISC در پایان گفت: هر چند کمیت تولید علم شرط لازم برای توسعه علمی است، اما شرط کافی نیست. میزان بهره گیری جامعه علمی از تولید علم صورت گرفته بیانگر میزان کارآمدی آن است و این بهره گیری همان استفاده است که از طریق شمارش استنادها مشخص می شود.