سخنرانی پروفسور کریستف وولف استاد دانشگاه فریه برلین در دانشگاه الزهرا(س)

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۶ کد : ۱۲۰۱۵ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۱۱۶
<div dir="None"> پروفسور کریستف وولف استاد رشته مردم شناسی و آموزش و پرورش دانشگاه برلین و بنیانگزار مرکز بین رشته ای مردم شناسی تاریخی، به دعوت مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و </div> ...
 پروفسور کریستف وولف استاد رشته مردم شناسی و آموزش و پرورش دانشگاه برلین و بنیانگزار مرکز بین رشته ای مردم شناسی تاریخی، به دعوت مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و با هماهنگی این مرکز در محل تالار دکتر تورانی دانشگاه الزهرا(س) سخنرانی کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، پروفسور ولف درسخنرانی خود با عنوان "مبانی یادگیری تقلیدی در زندگی اجتماعی"، اساس آموزش فرهنگی در جوامع بشری را یادگیری تقلیدی خلاق دانست.
وی ضمن مخالفت با سنجش و تنبیه در امر آموزش، بر نقش مهم هنر در آموزش تقلیدی خلاق تاکید کرد و اظهار داشت: هنر در رشد تخیل و پرورش حواس انسان موثر است و میتواند نقش مهمی را در آموزش فرهنگی بر عهده گیرد.
به اعتقاد پروفسور وولف فرهنگ معنای وسیعی دارد و کلیه تجربیات فرهنگی نوع بشر را در برمی گیرد و آموزش فرهنگی به صورت تقلید خلاق نقش اساسی در پرورش نوزاد انسان دارد و برخلاف نوزادان حیوانات که یادگیری در آنها براساس غریزه و با تاثیرپذیری از رخدادهای محیط فیزیکی حیوان صورت می پذیرد، آموزش در نوزاد انسان به صورت الگوبرداری(تقلید) خلاق از تجربیات فرهنگی بشری انجام می گیرد، چراکه انسان امکانات بیشتری برای شناخت جهان در اختیار دارد.
وی افزود: شخصیت انسان با فراگیری خلاق تجربیات فرهنگی شکل می گیرد و عواطف و ارتباطات اجتماعی معمولا از طریق عقلانیت و شناخت شکل نمی گیرند، بلکه از طریق یادگیری غیرمستقیم و تقلیدی فرا گرفته می شوند، همچنان که آموختن زبان مادری نیز از طریق آموزش دستورزبان صورت نمی گیرد، بلکه از طریق تقلید خلاق در موقعیتهای مختلف تعامل با اطرافیان کودک انجام می پذیرد.
استاد رشته مردم شناسی و آموزش و پرورش دانشگاه برلین خاطر نشان کرد: با وجود آن که اساس آموزش فرهنگی بر تقلید است اما نتیجه حاصل همواره یکسان نیست و هرکس براساس ویژگی های فردی خود و به تناسب تجربیاتی که در معرض آن قرار می گیرد، گونه ای خاص از شخصیت و رفتار اجتماعی را کسب می کند و این همان مفهوم خلاق بودن آموزش های فرهنگی است.
وی در مورد یادگیری رفتارها و ویژگی هایی که در همه دوران ها و در سراسر جهان منفی قلمداد می شوند، گفت: در طرز تفکر افلاطونی باید کودک را از هرآنچه منفی است دور نگه داشت، تا الگوهای منفی در ذهن او ثبت نشوند. اما روش ارسطویی می گوید از آنجا که امکان حذف هرآنچه منفی است وجود ندارد، باید با گفتگو و آموزش یادگیری این بخش را مسدود کرد.
پروفسور وولف با بیان اینکه باید قدرت مقابله را به کودکانمان بدهیم افزود: یک تفاوت ما با حیوانات این است که ما بر اساس غریزه رفتار نمی کنیم، ما می توانیم در مقابل فرصت ها "نه" بگوییم و انتخاب، ویژگی نوع بشر است.
به گفته وی فرایند تقلید براساس تخیل و توانایی تجسم ذهنی انسان صورت می گیرد. در این فرایند ما دنیای بیرون را درونی می کنیم. زمان طولانی لازم است تا فرهنگ انتقال یابد و در جریان یادگیری تقلیدی ارزش های پنهان فرهنگی نیز منتقل می شوند. 
به اعتقاد پروفسور وولف یادگیری تقلیدی خلاق باید در مدارس وارد شود. در این یادگیری انسان باید بدون ترس از تنبیه اشتباه کند، همانطور که در یونسکو هم مطرح شده ، یادگیری تنها این نیست که یک برنامه مشخص درسی را آموزش ببینیم و ما به آموزش هایی نیاز داریم که ممکن است یک برنامه درسی پاسخ گوی آن نباشد. این آموزش ها از طریق یادگیری تقلیدی خلاق صورت می پذیرد.
وی افزود: امروزه آموزش معلم محور در سطح جهان به آموزش دانش آموز محور تبدیل شده است و در این کلاس ها معلم حرف نمی زند بلکه کودکان به شکل فعالی در فرآیند آموزش سهیم اند.
استاد دانشگاه فریه برلین تصریح کرد: توجه به یادگیری تقلیدی مهم است چون بخش آگاهانه و غیرآگاهانه دارد و نقش مهمی در شکل گیری شخصیت ما و کودکانمان ایفا می کند.
وی اظهار داشت: امروزه در قرن بیست و یکم با توجه به جهانی شدن، دو دیدگاه شبیه سازی همه انسان ها به یکدیگر و یا حفظ هویت بومی انسان ها مطرح است. ما باید راه هایی برای تلفیق این دو دیدگاه بیابیم. عواطف بشری در همه جای جهان یکسان ند اما در بستر تاریخی و فرهنگی متفاوت، تعاریف متفاوتی پیدا می کنند.
پروفسور وولف در خاتمه گفت: در آموزش بین فرهنگی باید به کیفیت روانی و آداب و رسوم و ارزش های فرهنگی ملت ها توجه داشت.
همچنین در پایان سخنرانی پروفسور ولف که با استقبال گسترده استادان و دانشجویان رشته های مربوط روبرو شد، وی به پرسش های حاضران پاسخ.
گفتنی است پروفسور وولف در زمینه های مردم شناسی تاریخی، یادگیری خلاق، زیباشناسی، مردم شناسی فرهنگی، و نقش آیین و رسوم در آموزش و پرورش بیش از 500 کتاب و مقاله به چاپ رسانده و آثار وی به 15 زبان دنیا ترجمه شده است.