رییس دانشگاه تبریز تاکید کرد:دانشگاه باید نخبه پرور باشد

۳۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۱۷۹۹ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۵۵۴
رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه باید نخبه پرور باشد لذا باید به کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه ها  توجه بیشتری شود.به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدرضا پورمحمدی افزود: در روند  توسع...
رییس دانشگاه تبریز تاکید کرد:دانشگاه باید نخبه پرور باشد
رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه باید نخبه پرور باشد لذا باید به کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه ها  توجه بیشتری شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدرضا پورمحمدی افزود: در روند  توسعه کمی، نباید از کیفیت آموزش و پژوهش غافل شویم. اگر در گذشته فارغ التحصیلان ما به راحتی از دانشگاه های معتبر خارجی پذیرش می شدند به دلیل سطح علمی بالای دانشگاه های ایران بود لذا نباید در روند توسعه کمی که در سال های اخیر اتفاق افتاده، از کیفیت غافل شویم؛ اگر در نظر داریم دانشگاه نخبه پرور باشد، باید بهترین استعدادهای کشور برای تحصیل گزینش شوند نه اینکه هرکس دیپلم گرفت، وارد دانشگاه شود.
وی افزود: در سیستم آموزشی ما از دوره ابتدایی تا دانشگاه یک نارسایی وجود دارد و بطور سنتی ذهن متعلم از اطلاعات انباشته می­شود، در حالی که در سیستم آموزشی نوین باید قوه قضاوت منطقی پرورش یابد، در روش سنتی سواد فرد تا جایی است که مطالب را حفظ کند اما در روش جدید سعی می شود به متعلم روش استدلال آموزش داده شود.
رییس دانشگاه تبریز در ادامه با اعلام اینکه ایران در تولید علم، رتبه 16 ولی در فناوری و تبدیل آن به محصول فناورانه در رتبه 70 جهان قرار دارد؛ وجود این فاصله به دلیل تکمیل نشدن چرخه دانش در کشور است، گفت: دانشگاه ها تا مرحله تولید مقاله پیش می آیند امّا آنجا که باید این مقاله و علم را به محصول و صنعت تبدیل کنند، دچار مشکل می شوند البته قبلا سازکار ورود به صنعت در دانشگاه وجود نداشت اما در ساختار جدید، این بستر مهیا شده است. امروزه دانشگاه های نسل سوم و به عبارت دیگر کارآفرین مطرح هستند که می توانند خودشان برخی کارها را انجام دهند و شرکت دانش بنیان تاسیس نموده و فناوری را به فروش برسانند.
  دکتر پورمحمدی با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه تبریز گفت: ما در ابتدای مسئولیت یک برنامه چهارساله و یک برنامه 10 ساله منطبق با افق 1404 در نظر گرفتیم.
وی اضافه کرد: در برنامه کوتاه مدت و 4 ساله سعی شده در سال اول مدیریت­ها تثبیت شوند، در سال دوم شاخص ها ارتقاء یافته و با ایجاد تنوع آموزشی در سال سوم و راهبرد ممتاز شدن در سال چهارم به هدف بین المللی شدن نزدیک شویم که در همین راستا حدود 30 دانشجوی خارجی جذب این دانشگاه شده است. همچنین در این مدت تیمی متخصص، برنامه راهبردی دانشگاه را تدوین کرد که در این برنامه، برای افق 1404، 21 راهبرد کلان، 60 راهبرد و 180 برنامه اجرایی برای پاسخگویی به نیاز جامعه و ماموریت دانشگاه تدوین شده که به زودی مشروح آن اطلاع رسانی خواهد شد.