رتبه بندی دانشگاه های کشور های اسلامی توسط ISC

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۱۶۳۴ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۰۶۳
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: نظام های تایمز، QS، شانگهای سه نمونه از نظام های رتبه بندی بین المللی هستند که هر سال دانشگاه های مختلف را در سطح بین المللی رتبه بندی می کنند.<br/><span id="ms-rterangepaste-start"></span>به گزارش...
رتبه بندی دانشگاه های کشور های اسلامی توسط ISC
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: نظام های تایمز، QS، شانگهای سه نمونه از نظام های رتبه بندی بین المللی هستند که هر سال دانشگاه های مختلف را در سطح بین المللی رتبه بندی می کنند.
به گزارش اداره روابط عمومی وزارت علوم، دکتر جعفرمهراد افزود: از سال 2014 میلادی نظام رتبه بندی ISC نیز به این گروه پیوسته، و در حالی که پیش از این تنها دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور را رتبه بندی می کرد از سال جاری تمام دانشگاه های کشور های اسلامی بر اساس معیار های مخصوص به خود رتبه بندی نموده و نتایج آن توسط وب سایتی که به همین منظور طراحی شده است به صورت وبی منتشر خواهد شد.
 دکتر مهراد تصریح کرد: رتبه بندی دانشگاه های ایران نشان می دهد که دانشگاه هایی مانند صنعتی شریف و دانشگاه تهران به ترتیب در نظام رتبه بندی تایمز و شانگهای جایگاه ممتازی دارند و هر سال نیز رتبه برتری را در این دو نظام یاد شده در جمع هزاران دانشگاهی که رتبه بندی می شوند بدست می آورند یا دانشگاه های تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در برخی از رشته های موضوعی، رتبه های قابل توجهی کسب کرده و به عنوان دانشگاه های ممتاز و برتر معرفی شده اند.
 وی افزود: گرچه معیار ها و شاخص های رتبه بندی دانشگاهی از نظامی به نظامی دیگر متفاوت است با وجود این امروز توجه دانشگاه ها به این مهم جلب شده و می کوشند با اصلاح  روش ها و ارائه آمار های مستند تر در گروه دانشگاه های برتر جهان قرار گیرند.
 سرپرست ISC اظهار داشت: بررسی نتایج رتبه بندی در مورد دانشگاه هایی که از آنها نام برده شد نشان می دهد که بهبود نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو و تعداد استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی، دو شاخص مهمی هستند که باید از نظر کسب امتیاز بیشتر به این دو مورد توجه ویژه ای معمول شود.
 وی گفت: اتفاقا هر دوی این موارد نیازمند اعتبارات بیشتر است. دانشگاه های کشور باید اعضای هیأت علمی با استعداد را برای بهبود و پیشرفت آموزش و پژوهش جذب و حفظ کنند. از طرف دیگر، این دانشگاه ها به بودجه بیشتری برای رشد و ارتقای ظرفیت های پژوهشی که امری ضروری در تولید مقالات با کیفیت است، نیاز دارند.
 دکتر مهراد ادامه داد: گزارش های اخیر مسئولان آموزش عالی کشور نشان می دهد که بودجه اختصاص داده شده به پژوهش و توسعه در جمهوری اسلامی ایران بین نیم صدم درصد و هفتاد صدم درصد تا نوسان است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: در مقابل، بررسی گزارش های بانک جهانی در این مورد نشان می دهد که بودجه اختصاص داده شده در کشور های آسیایی که از نظر علمی و فناوری به درجه مطلوبی از رشد و پیشرفت نایل شده اند از تولید ناخالص داخلی با آنچه در ایران به امر پژوهش تخصیص داده می شود متفاوت است. به عنوان مثال، چین، سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن به ترتیب 84/1 درصد، 09/2 درصد، 74/3 درصد و 26/3 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به پژوهش و توسعه اختصاص داده اند. در این منطقه، هر کشور برای ایجاد اقتصادی بر پایه علم و دانش یعنی اقتصاد دانش بنیان در حال رقابت است. ما نیازمند به بهبود و پیشرفت منابع انسانی هستیم. 
   سرپرست ISC در ادامه گفت: دولت و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در آموزش عالی و تحقیقات علمی از یک طرف و ارتقای کیفیت در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی باید بودجه های بیشتری را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کند. سرمایه گذاری برای جوانان، سرمایه گذاری برای آینده جامعه است.


( ۱ )