رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: دولت و مجلس به تقویت دانشگاه فنی و حرفه ای کمک کنند

۲۵ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۲۲ کد : ۱۱۵۲۸ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۹۱۶
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید کمک کنیم جوانه دانشگاه فنی و حرفه ای به یک درخت تنومند در حوزه علم و کارآفرینی تبدیل شود بنابراین دولت و مجلس باید به این دانشگاه کمک کنند.به گزارش روابط عم...
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: دولت و مجلس به تقویت دانشگاه فنی و حرفه ای کمک کنند
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید کمک کنیم جوانه دانشگاه فنی و حرفه ای به یک درخت تنومند در حوزه علم و کارآفرینی تبدیل شود بنابراین دولت و مجلس باید به این دانشگاه کمک کنند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم بزرگداشت پنجمین سالروز تاسیس دانشگاه فنی حرفه ای که در هتل المپیک برگزارشد گفت: مصلحت این بود که با تامل بیشتر و با برنامه ریزی بهتری این دانشگاه شکل می گرفت اما به هر حال این دانشگاه شکل گرفته و در مقابل آن مسئولیم و باید کمک کنیم تا جوانه این دانشگاه تبدیل به یک درخت تنومند در حوزه علم و کارآفرینی شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: کلیاتی در حوزه آموزش عالی وجود دارد و کشور ناگزیر است آموزش عالی را حتما به سمت و سوی آموزش عالی همراه با مهارت سوق دهد .
وی با اشاره به جزئیات دانشگاه نسل چهارم گفت: دانشگاه نسل چهارم باید به صورت چشم انداز ما دنبال شود و همان دانشگاه تمدن سازی باشد که در سخنان مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شد.
دکترزاهدی درباره دانشگاه نسل سوم گفت: واسط بین وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب دانشگاه ها دانشگاه نسل سوم است دانشگاه نسل سوم ویژگی هایی دارد که از آنها می توان به توجه به مهارت، کارآفرینی، توجه جدی به ارتباط با صنعت، توجه جدی به اقتصاد مبتنی بر دانش، توجه جدی به شرکت های دانش بنیان و حضور شرکت های دانش بنیان در درون دانشگاه ها و دانشگاه های ماموریت محور اشاره کرد.
وی تصریح کرد: ماموریت در رفع نیازهای داخل کشور و هم برای یک حرکت جدی در عرصه بین المللی و حضور در میادین علمی جهانی فناوری و اختراعات و مشارکت در پروژه های سنگنین با سایر کشورها تعریف می شود اگر با این نگاه به دانشگاه نسل سوم نگاه کنیم حتما تفاوت ها را با وضع موجود درمی یابیم .
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مسئولیت های دانشگاه فنی حرفه ای گفت: رسالت سنگینی به دوش همکاران ما در دانشگاه فنی و حرفه ای می باشد باید خانه تکانی جدی در حوزه آموزش عالی کشور صورت گیرد اما خط مقدم آن مربوط به جاهایی است که مهارت کارآفرینی را به دوش دارند ما در وزارت بهداشت رشته های پزشکی علوم پزشکی و مهارتی داریم ولی در وزارت علوم بیشتر به آموزش و خلق علم به عنوان تولید مقاله توجه کرده ایم در حالی که بحث کارآفرینی خلق ثروت و مهارت آموزی باید در درون دانشگاه شکل بگیرد.
دکترزاهدی گفت: نزدیک به 50 درصد دانش آموزان دانش آموزان مهارتی و فنی حرفه ای هستند که طبق برنامه ششم توسعه باید این عدد به 55 درصد برسد و باید یک ارتباط ارگانیک و سازماندهی شده وجود داشته باشد که دانشگاه بستری مناسب برای ورود دانش آموزان مهارتی در عرصه علم آموزی باشد. این دانش آموزان برای کار در عرصه های مختلف آماده شوند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه طی خواسته ای که از دانشگاه فنی و حرفه ای مطرح کرد گفت: خواهشم از همکاران در دانشگاه فنی و حرفه ای این است که براساس این لیاقت ها و ظرفیت ها به ویژه ظرفیت منابع انسانی برنامه ریزی برای ارتباط بیشتر با خارج از دانشگاه به ویژه صنعت و از طرفی با آموزش و پرورش صورت گیرد که بتوانیم از این ظرفیت ها به صورت حداکثری استفاده کنیم.
وی با اشاره به مشکلات مالی دانشگاه ها گفت: یقینا دانشگاه ها خصوصا دانشگاه فنی و حرفه ای با تنگناهای مالی مواجه است و ما تلاش زیادی کردیم که کمک کنیم تا علاوه بر آنچه که به صورت بودجه مشخص شده تابع دیگری را خلق کنیم. مشکلات هنوز وجود دارد و از دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه هم انتظار مساعدت داریم.