رئیس دانشگاه کاشان: دانشگاه موتور محرکه جامعه است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۱۳۷۷ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۷۳۱
دکتر عباس زراعت رئیس دانشگاه کاشان گفت: دانشگاه موتور محرکه جامعه است و دانشگاه است که جامعه را می سازد. به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر زراعت در مراسم نکو داشت مقام استاد و تجلیل از استا ...
دکتر عباس زراعت رئیس دانشگاه کاشان گفت: دانشگاه موتور محرکه جامعه است  و دانشگاه است که جامعه را می سازد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر زراعت در مراسم نکو داشت مقام استاد و تجلیل از استادان نمونه آموزشی، نیروی انسانی را مهم‌ترین عامل رشد و توسعه دانست و اظهار داشت: بر حسب آمار توسعه بسیاری از کشورهای پیشرفته به خاطر نخبگان ایرانی است.
رئیس دانشگاه کاشان به منابع عظیم طبیعی و ذخایر زیر زمینی ایران و کسب رتبه دوم  کشورمان بعد از کشور روسیه  اشاره کرد و افزود: نیروی انسانی ما باید از این پتانسیل های موجود در کشورمان به نحو احسن استفاده کند تا به کشوری توسعه یافته تبدیل شود.
وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان قشر دانشگاهی و نخبگان جامعه مسئولیت داریم و جامعه نیز از ما انتظار دارد که مشکلات و نیازهای جامعه را مرتفع سازیم.
دکتر زراعت با اشاره به اینکه بر  اساس تعریف دانشمندان، توسعه فرایندی است که از تعامل بین اندیشه ها و افکار نو با نهادهای سنتی، نوسازی ساختارها و نهادها را در پی دارد  گفت: بر این اساس زیرساخت توسعه و نوآوری،  افکار بلند، علم و اندیشه است.
رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه حساسیت جامعه علمی به مسایل جامعه و احساس مسئولیت برای حل معضلات کم شده  است خاطر نشان  کرد: سرمایه اجتماعی در دانشگاه رو به نزول است و مقاله نویسی در دانشگاه ها برای ارتقا است و نه برای رفع نیازهای جامعه.
وی به تلاش برخی استادان که خود را وقف توسعه دانشگاه و جامعه می کنند اشاره کرد وضمن قدردانی از این استادان اظهار داشت : استادان دانشگاه باید بر اساس برنامه کشور و برنامه های بالادستی بر مبنای جهانی شدن کار کنند و بایستی استفاده از فناوری را در دستور کار قرار دهند.
دکتر زراعت فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای توسعه علمی را لازم دانست و  افزود: تعداد دانشجویان ما از سال 1357 تاکنون حدود 30 برابر شده است واین در حالی است که  امکانات و آزمایشگاه‌ها و زیر ساخت های مناسب برای روند روبه رشد دانشجویان فراهم نشده است.
رئیس دانشگاه کاشان رسالت  آموزش عالی را تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص عنوان کرد و گفت: رسالت دانشگاه ارتقای سطح فرهنگ عمومی و رشد فضایل اخلاقی و گسترش مرزهای دانش است.
وی ارتباط با صنعت را گام رسیدن به توسعه علمی دانست و افزود: باید استادان دانشگاه با همت والای خود دیوار بی اعتمادی بین دانشگاه و صنعت و جامعه را بردارند و انسان‌های فرهیخته، پاک، صالح و متخصص را تحویل جامعه دهند.
وی ماموریت گرایی را از دیگر رسالت های دانشگاه  دانست و اظهار کرد: قرار است بودجه ها بر اساس ماموریت ها داده شود لذا در تامین منابع مالی دانشگاه باید خودمان همت کنیم و به بودجه دولت اکتفا نکنیم.
رئیس دانشگاه کاشان تصریح  کرد: امروز سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی حدود نیم درصد است که در سال  57 پایین تر ازاین رقم بوده امادر برنامه ششم پیش بینی شده که در پایان برنامه، 4 درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: راه برون رفت از مشکلات، ارتباط دانشگاه با صنعت ،کارآفرینی و  ایجاد شرکت‌های دانش بنیان  است.
دکتر زراعت توجه به کیفیت  را از برنامه های دانشگاه عنوان کرد و افزود: برای کیفی کردن فعالیت ها، گروه های آموزشی باید همت کنند و برنامه های اصلی و چشم اندازها را ترسیم کنند.
وی  توجه به نیاز و معضلات جامعه  را از استادان دانشگاه خواستار شد و تاکید کرد: استادان باید مشکلات جامعه همچون مفاسد اقتصادی، علت تعطیلی صنایع کاشان، اعتیاد ، طلاق،  بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی  را بررسی کنند و راه حل های تحقیقاتی را برای رفع این معضلات ارائه کنند.
رئیس دانشگاه کاشان، اخلاق حرفه ای را در محیط دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید خودمان را مسئول و عضوی از خانواده دانشگاه بدانیم و مصالح دانشگاه را بر مصالح شخصی ترجیح دهیم.
دکتر زراعت بازی های سیاسی را آفتی  برای جامعه و کشور دانست و افزود: آن چیزی که موجب عدم رشد کشور و دانشگاه می شود جناح بازی هاست و باید همه دست به دست هم برای ارتقای دانشگاه همت کنیم و محیط دانشگاه به محیط گفتمان منطقی تبدیل شود.
 وی با تاکید براستفاده از فرصت ها و قابلیت های منطقه گفت: رصدخانه بین المللی کامو فرصتی است که باید مطالبه عمومی ما باشد و دانشگاه کاشان مدیریت رصدخانه را بر عهده بگیرد تا دانشکاه کاشان بین المللی شود.
رئیس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: دریاچه نمک، باستان شناسی و آثار فرهنگی و تاریخی، گردشگری، کویر، انرژی خورشیدی و مفاخر کاشان سرمایه هایی برای شهر هستند که باید از این پتانسیل ها به نحو مطلوب برای توسعه شهر استفاده شود.
در ادامه دکتر محمد الماسی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان نیز در این نشست با تبریک روز استاد، گزارشی از نحوه انتخاب استادان نمونه آموزشی را ارائه کرد و گفت: جذب اعضای هیئت علمی با کیفیت و نخبه های آموزشی از برنامه های  این معاونت است.
وی اظهار کرد: حدود 70 استاد طی دو سال اخیر به جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه افزوده شده است.
دکتر محمد الماسی اصلاح هرم استاد به دانشجو را از برنامه های معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیان کرد و افزود: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه یک به 17 است.
دکتر الماسی با اشاره به تاکیدات وزارت علوم بر کیفیت آموزشی خاطر نشان کرد: با ایجاد مدیریت کیفیت آموزشی در نظر است امور آموزشی دانشگاه ارتقای بیشتری یابد.
گفتنی است در پایان این مراسم از استادان ارتقا یافته و نمونه آموزشی سال 94 دانشگاه کاشان تجلیل شد.