دکتروحید احمدی ازتعیین سهم دانشگاه‌ها در اجرای نقشه جامع علمی از طریق سند آمایش آموزش عالی خبر داد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۱:۱۳ کد : ۱۰۶۴۵ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۷۲۸
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درمراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی کارآفرینی شیخ بهایی در اصفهان در خصوص چگونگی تعیین سهم دانشگاه‌ها در اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این ر...
دکتروحید احمدی ازتعیین سهم دانشگاه‌ها در اجرای نقشه جامع علمی از طریق سند آمایش آموزش عالی خبر داد
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درمراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی کارآفرینی شیخ بهایی در اصفهان در خصوص چگونگی تعیین سهم دانشگاه‌ها در اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: بخشی از این موضوع در سند آمایش آموزش عالی دیده شده و از این مسیر پیگیری خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر وحید احمدی در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت علوم در راستای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور و تعیین سهم دانشگاه‌ها در این روند، گفت: از جمله اولویت‌های مد نظر در نقشه جامع علمی کشور مباحثی همچون مرجعیت علمی، توسعه و ارتقای کیفیت دانش و فناوری، تقویت شرکت‌های دانش بنیان و توسعه پارک‌های علم و فناوری، ارتقای سطح و کیفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و ساماندهی زیرساخت‌های آن‌ها و ساماندهی تحصیلات تکمیلی بوده است که در همگی در برنامه‌های راهبردی و اجرایی وزارت علوم گنجانده شده است.
وی از دیپلماسی علمی و ارتباطات بین‌المللی به عنوان یکی دیگر از محورهای نقشه جامع علمی کشور یاد کرد و گفت: در این رابطه نقش دانشگاه‌ها ، مراکز پژوهشی و فناوری مشخص شده و دانشگاه‌ها می‌توانند با ارتباطات علمی با دانشگاه‌های خارجی هم در جهت تعامل و کسب دانش پیشرفته بکوشند وهم با بهره‌برداری از توانمندی‌ها و به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها، توانمندی‌های خود را گسترش داده و انتقال دهند.
دکتراحمدی همچنین با اشاره به تدوین آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی در راستای نقشه جامع علمی کشور، گفت: این آیین‌نامه با امتیازبندی‌هایی که در آن پیش‌بینی شده، راهی برای مرتبط کردن استادان با نیازهای داخلی را مورد توجه قرار داده و نحوه همکاری با نشریات بین‌المللی نیز در آنها مشخص شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: یکی دیگر از مکانیسم‌های هماهنگ‌سازی فعالیت‌های دانشگاه‌ها با نقشه جامع علمی کشور این است که برنامه‌های راهبردی و عملیاتی دانشگاه‌ها پیش از وارد شدن در مرحله اجرا و همچنین طی دوره اجرا از نظر میزان تطابق با اسناد بالادستی مورد بررسی و ارزیابی قرار ‌گیرد.
وی اقدامات صورت گرفته در خصوص هماهنگ‌سازی ظرفیت‌ها و نحوه پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی با توانمندی‌های دانشگاه‌ها و همچنین طراحی نظام هدف‌گذاری جدید برای اعتبارات از جمله موظف شدن دانشگاه‌ها به اختصاص دادن 15 درصد بودجه خود به امر پژوهش را در همین مسیر توصیف کرد.