دکتر مهراد از راه اندازی رصدخانه آنلاین علم و فناوری عربی خبر داد

۳۰ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۲:۵۶ کد : ۱۰۵۳۴ دستاوردهای دانشگاه ها
تعداد بازدید:۱۰۸۶
<div dir="None">دکتر جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در تشریح عملکرد کشورهای عربی در حوزه آموزش عالی و تلاش آنها برای ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاهی گفت: کشورهای عربی راهبرد مجهز شدن به علم، تکنو</div> ...
دکتر مهراد از راه اندازی رصدخانه آنلاین علم و فناوری عربی خبر داد
دکتر جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در تشریح عملکرد کشورهای عربی در حوزه آموزش عالی و تلاش آنها برای ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاهی گفت: کشورهای عربی راهبرد مجهز شدن به علم، تکنولوژی و نوآوری را در دستور کار قرار داده اند و رصدخانه آنلاین برای علم و فناوری عربی پیش بینی شده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مهراد رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: رصد کردن حرکت های علمی کشورهای جهان به ویژه کشور های منطقه از آن نظر برای ایران اهمیت دارد که برنامه ریزان و سیاست گذارن آموزش عالی کشور از سمت و سوی برنامه های سایر کشور ها آگاه شوند.
وی ادامه داد: 22 کشور عربی شامل 8 کشور در آفریقا، 6 کشور در خلیج فارس و 8 کشور در آسیا می شود و این استراتژی در علم، تکنولوژی و فناوری در چهاردهمین کنگره وزرای آموزش عالی و پژوهش های علمی کشور های عربی در شهر ریاض عربستان سعودی در تاریخ 11 تا 13 ماه مارس 2014 به تصویب رسید.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: این استراتژی توسط گروهی از کارشناسان از مناطق عربی با حمایت سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی اتحادیه عرب در تونس (ALECSO)، اتحادیه علمی شوراهای پژوهشی عربی و یونسکو تهیه و ارائه شده است.
وی خاطر نشان کرد: تمرکز این استراتژی بر رشد و توسعه تحصیل علم و دانشگاه ها، ارتقاء ظرفیت پژوهش های علمی، افزایش حمایت های مالی در پژوهش و توسعه و همچنین رشد منطقه ای و بین المللی علم و دانش و همکاری های آموزشی است.
دکتر مهراد افزود: در این راهبرد رصدخانه ای آنلاین برای علم و فناوری عربی پیش بینی شده است تا چشم انداز علمی و فناوری کشورهای عربی را نشان داده و کاستی های موجود در اجرا و پیاده سازی را برجسته و نمایش دهد.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: این رصدخانه شامل یک پرتال از فعالیت های پژوهشی، رشد و نوآوری و پروژه ها؛ پایگاه اطلاعاتی از مراکز پژوهشی و دانشگاه ها؛ فهرست دانشمندان، تکنولوژیست ها، کارشناسان آموزشی و سیاست گذاران؛ شاخص های علم و فناوری و همچنین اطلاعات کنفرانس ها، سمپوزیوم ها و کارگاه های آموزشی در منطقه عربی می شود.
این پژوهشگر و استاد در حوزه علم اطلاعات گفت: این استراتژی پیشنهاد می کند که به منظور ارتقا رویکردهای تعاملی، تفوق و نوآوری، شبکه ای از مراکز علمی برتر در جهان عرب تاسیس شود. این شبکه از موسسات فنی و مراکز پژوهشی برجسته منتخب که در ارتباط با دانشگاه های کشورهای عربی هستند، به عنوان قطب های منطقه ای استفاده می کند تا موجب تسهیل همکاری از طریق پروژه های مشترک پژوهشی و همچنین موجب ارتقای آموزش در سطح بالا شوند.
وی افزود: این استراتژی از کشورهای عربی می خواهد که حمایت مالی از پژوهش و توسعه را از میزان فعلی تولید ناخالص داخلی به میزان 0.3 به مقدار 3 درصد افزایش دهد که این امر با مشارکت بخش خصوصی از 30 درصد به 40 درصد میسر می شود. در این استراتژی صندوقی برای توسعه علم و فناوری پیش بینی شده است که توسط مکانیسم های مالی جدید مانند معافیت های مالیاتی و گمرکی حمایت می شود.
دکتر مهراد ادامه داد: این راهبرد بر روی 14 طرح  ملی آموزش عالی و پان عرب از جمله بیوتکنولوژی، فناوری نانو، فناوری اطلاعات، آب، مواد غذایی، کشاورزی ، فضا، انرژی، علوم بیابان، محیط زیست، انرژی تجدید پذیر، فقر و بیماری متمرکز است. این استراتژی تحرک بیشتر دانشمندان در منطقه با همکاری های علمی بین المللی، فناوری، نوآوری ها و سازمان های آموزش عالی را خواستار شده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطر نشان کرد: در این استراتژی به مشکل فرار مغز عرب اشاره شده و برای حل آن به طرح های ابتکاری مانند ترویج تحقیق و نوآوری در فعالیت های مشترک با دانشمندان عرب که در خارج از کشور زندگی می کنندو همچنین بازنگری در آموزش عالی نیز تاکید شده است.
وی گفت: بازنگری در آموزش عالی علاوه بر اینکه باعث تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت می شود، در این استراتژی به افزایش انتقال دانش و فناوری از دانشگاه ها به شرکت های صنعتی ، که می تواند به شکوفایی نوآوری و رقابت شرکت ها و سیستم های اقتصادی منجر شود، توجه ویژه ای شده است.
سرپرست ISC در خاتمه تصریح کرد: توجه به این مقوله نیازمند برنامه های آموزش عالی ویژه آموزش مهارت برای بخش خصوصی، بهبود استانداردهای آموزشی علم و فن آوری، آماده سازی فارغ التحصیلان در رشته های تحقیق و توسعه، استخدام فارغ التحصیلان و ارتقای راه های یادگیری از جمله از راه دور و آموزش در سیستم باز است. به منظور اطمینان از اجرای صحیح طرح، کمیته های پایش و ارزیابی جهت آماده سازی گزارش پیشرفت و پیشنهادات لازم برای اصلاح روند اجرای طرح ایجاد می شود.