دکتر مضطرزاده : سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در بحث مقطع دکترای پژوهش محور می تواند الگوی سایر مراکز تحقیقاتی کشور باشد

۲۲ تیر ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۹ کد : ۱۰۵۲۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۴۱۲
در دیدار دکتر فتح ا... مضطرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ،راه‌کارهای افزایش جذب دانشجویان پژوهش محور ...
در دیدار دکتر فتح ا... مضطرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ،راه‌کارهای افزایش جذب دانشجویان پژوهش محور بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در این مراسم دکتر  مضطرزاده با بیان اینکه این سازمان تحقیقاتی با حوزه معاونت آموزشی وزارت‌خانه از چند جهت در ارتباط است ، اظهار داشت : سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بخشی از فعالیت‌هایش تحصیلات تکمیلی به شیوه پژوهش محور است.
رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار داشت: در بحث تحصیلات تکمیلی در رده دکترای پژوهش محور سازمان می‌تواند الگوی سرآمد برای سایر مراکز تحقیقاتی کشور باشد و اگر قرار است به این مهم توجه شود این سازمان می‌تواند بهترین محل و جایگاه را در سطح کشور داشته باشد.
وی یادآور شد: همان‌طور که می‌دانید این شیوه از تحصیلات در سایر کشورها نیز انجام می‌شود و می‌بایست در ایران مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.
معاون وزیر علوم بیان داشت: آنچه از همه مهم‌تر است آن است که اگر فناوری رشد نکند آموزش عالی نیز نمی‌تواند رشد و توسعه پیدا کند و وظیفه اصلی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ایجاد فناوری ملی است.
وی افزود: امید است سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همراهی و مساعدت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بتواند در رفع مشکلات فارغ‌التحصیلان آموزش عالی کشور گامی در جهت پیوند میان دانشگاه و صنعت بردارد.
در ادامه دکتر محمد عابدی مدیرکل تحصیلات تکمیلی و آموزش‌های تخصصی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با اشاره به اینکه این سازمان دیده‌بان فناوری کشور است اظهار داشت: اجرای پروژه‌های کاربردی، طرح‌های نیمه‌صنعتی، ارزیابی اختراعات، برگزاری جشنواره‌ها و توانمندی‌های فناورانه و طرح‌های تاییدی، وجود آزمایشگاه‌های مرجع، پایلوت‌ پلنت‌ها و کارگاه‌ها، دفتر ارتباط با صنعت، تجاری‌سازی، مرکز رشد و کتابخانه ومرکز اسناد، این سازمان را به دیدبان فناوری و تحقیقاتی کشور تبدیل کرده است.
وی افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بهره‌وری پژوهشی را در پژوهشگاه‌های کشور افزایش می‌دهند.
دکتر عابدی یادآور شد: این دانشجویان با هدف توسعه فناوری، ایجاد مراکز پژوهشی، ارتباط با صنعت، ایجاد شرکت‌های دانش‌بینان و کمک به کارآفرینی می‌توانند گام‌های موثری در جهت رشد و ارتقای علم و فناوری بردارند.
وی بیان داشت: از سال 1390 با تغییر آئین نامه دانشجویان پژوهش محور پذیرش این دانشجویان در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران آغاز شد که در 6 پژوهشکده و با 15 رشته تخصصی به تحصیل مشغول شدند.
دکتر عابدی گفت: صدور مجوز دائم برای برگزاری دوره دکتری در رشته‌های مورد درخواست، صدور مجوز دائم برای برگزاری دوره کارشناسی ارشد در رشته‌های کاربردی، همکاری در ارائه ظرفیت مناسب پذیرش سالانه دانشجو از جمله درخواست‌های دفتر آموزش‌های تخصصی از معاونت آموزشی و دفتر گسترش و برنامه‌ریزی وزارت علوم است.
در این دیدار همچنین بر درخواست ارتقای جایگاه مدیریت فناوری، مقایسه تطبیقی دانشجویان پژوهش‌محور سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با سایر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور و جذب دانشجو برای کمک به امر پژوهش در کنار پژوهشگران تاکید شد.
در ادامه دکتر مهنازاده، معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ضمن معرفی اهداف و سیاست‌های کلی سازمان گفت: حمایت از محققان و پژوهشگران کشور، فراهم کردن زیرساخت‌های اصلی برای گسترش فناوری‌های نوین، فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری در سطوح آزمایشی، تحقیقاتی و صنعتی، انجام طرح‌های حمایتی و تاییدی و گسترش آگاهی در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های پایدار، تجدیدپذیر و فناوری‌های سبز، کمک به کارآفرینان، تجاری‌کردن و انتقال دانش فنی از جمله ماموریت‌های اصلی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در سطح کشور است.
 

( ۱ )